*Städa Duna bur*
Hej, jag har läst att det är ok att städa hamsterns Bur 1 gång i veckan? :P
Kan man typ slänga allt underlag 1 gång i veckan + torka av botten om den är äcklig och sen fylla på med nytt spån? eller måste man rengöra flera gånger i veckan? hade vart mer praktiskt med en "storstädning" 1 gång i veckan, kommer använda mig av alspån till min första hamster :)
Tack för svar!
Det beror ju såklart på vilken hamsterart och hur många hamstrar man har. Men jag tex. har ju 2 st. vintervita per Bur och jag byter strö åt dem 1 gång i månaden. Och när jag väl byter så slänger jag inte bort allt material utan jag tar bort lite mer än hälften och behåller en del. Detta gör jag för att det alltid skall finnas en del av den gamla lukten kvar i buren så att de känner sig lite tryggare.
En hamsterbur blir liksom inte lika "skitig" som en kanin/marsvinsbur och oftast så utför hamstrarna sina behov i sandbadet. Så jag brukar kolla hur det ser ut i sandbaden varje dag och tömma ut det som är ofräscht och diska ur med varmvatten och sedan fyller jag på med ny Sand helt enkelt.
I de duna burar som jag har så brukar jag skölja ur bottendelen med varmvatten och använda en diskborste för att få bort eventuell smuts. Sedan fyller man bara i nytt strö och en del av det strö som man sparat. Jag använder mig alltså av hampaströ och det har bra uppsugningsförmåga samt håller sig fräscht länge. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Dagligen: Ta bort bajs och kissklumpar från sandbadet (/toan). Ta bort gammalt färskfoder, byta vatten.
Varje vecka: Diskar sandbadet, tefatet och vattenflaskan. Ny Sand i sandbadet. Erbjuder nytt rivet toapapper/bäddmaterial, eftersom min hamster oftast "kastar ut" det gamla ur huset varje vecka ändå. Brukar även lägga in något nytt, ett hus eller en kartong.
En-två gånger i månaden: Städa ur buren riktigt. Buren tvättas med varmt vatten eller grönsåpa vid behov. Byte av inredning. Brukar spara lite av det gamla spånet (tar det som är i princip rent) och lägga över det nya.
Nån gång då och då: Lägger alla träsaker i blöt en stund i varmt vatten, som sedan får stå och torka på en handduk.
//Jessie