Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1840 ggr
[MikaelaR]
0

Stort tuggbehov? Ta träd utifrån?

Har nu läst att hamstrar, dvärghamstrar & guldhamstrar har stort tuggbehov o måste ha de i sin Bur, finns det något man kan köpa i djuraffär? eller kan man gå ut och ta bra pinnar i lagom storlek & rengöra + koka eller liknande dem här hemma sen använda i buren?

Fiona1234
1

Man kan köpa såkallade kräckers i djuraffär, det är uppskattat men inte så passande för dvärgar direkt. Sen så finns det även olika tunnlar med godis/hö på och gnagleksaker :) Man kan även ta grenar ifrån fruktträd och skölja av och lägga i buren :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

jossa5
2

Som #1 skrev så går det jättebra med grenar från fruktträd.

Sen kan man även ha inredning i kartong, för detta hjälper ju till att hålla nere tänderna om djuren gnager på dessa. Inte det snyggaste, men lätt att byta ut.
Jag har även en del hus i trä, och det gnags på detta med. 

Man kan även köpa såna små tandborstar hos djuraffären (typ dentastix-pinnar) och hundgodis. Inte att ge för ofta, men hjälper till med tänderna det också. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Smulan80
0

Jag skulle personligen undvika dentastix, hört om ett par hundar som fått diabetes pga. dessa "tandvårdspinnar".

Wellcraft
1

Dentastix är heller inget gnag utan väldigt mjukt. Grenar från naturen är bäst & naturligast, fruktträd och en hel del andra träd (minns ej vilka på rak arm) funkar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jossa5
0

Hm, ja, det är ju inte riktigt dentastix, men det finns hårda pinnar som ser ut som dentastix (har aldrig känt på en "riktig" dentastix), och dom gör dessa varianter i form av tandborstar och krokodiler med. Dessa är hårda, och hamstrarna gillar dom.

Mvh,

Wellcraft
0

Tror knappast dessa pinnar sliter på tänderna, vilket det är viktigt att det gör.
Har hund själv och min mamma har köpt lite sådant "skräp", känns lite sisådär att ge till gnagare för att stilla tuggbehov, tycker mer det är godis isf.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jossa5
0

Ja, jag säger bara vad som funkar till mina hamstrar. När dom fått pinnar har dom inte kunnat bry sig mindre. 
Men iom att dessa pinnar är rätt hårda så sliter det säkert på tänderna med. Mina har sina pinnar i buren hela tiden, men dom äter sin mat och gnager på den ibland.

Mvh,

jossa5
0

Det är sådana här jag ger, och vet att fler ger dessa för gnagningens skull. Men jag ger ju samtidigt bra mat, som håller viss ordning på tänderna med. :)
http://blog.petsolutions.com/dog-pet-care-corner/2014/2/18/dog-dental-chews-are-full-of-whimzee.html

Mvh,

Lojs
0

Jag har inte tillgång till så mycket fruktträd, så det ger jag sällan, hamstrarna brukar dessutom vara ganska otacksamma och de flesta bryr sig inte om dem. =) det jag mestadels ger för tändernas skull är hundkex, typ såna här http://animail.se/magnusson-hundgodis-kex-oxkott-500-g.html Sedan har de alltid pappgrejer i sina burar att pyssla med, det tillfredsställer gnagbehovet lite även om jag inte tror det hjälper tänderna så mycket.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Wellcraft
0

Tycker ändå att man ska ha ordentligt gnag i buren så man slipper fara iväg till veterinären och klippa ner tänderna.
Hundkex m.fl sliter inte på tänderna mer än minimalt när tänderna går emot varandra.

Min ena hamster vägrade dock gnaga på pinnar och fick gång på gång för långa tänder, kom på sedan att det var för att han fick kräckers, så det var bara att ta bort dem, nu fungerar det superbra. Kräckers har ju iofs en pinne i sig men de flesta biter ju bort det goda & sen är det bra.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lojs
0

#10 Fast jag kollar mina hamstrars tänder och har aldrig haft någon med för långa tänder och nästan ingen av mina tuggar på pinnar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

jossa5
0

#10 Säger som #11, ingen av mina har inte haft tandproblem, och ingen tuggar på pinnar direkt. 

Men det är ju givetvis från hamster till hamster, har man en bra matblandning och lite övrig förströelse så funkar det säkert bra utan pinnar, medan vissa kanske behöver pinnarna.

Mvh,

[MikaelaR]
0

Hittade någon träpinne som också går att få in solrosfrön i så dem kan leka med dem lite grann beställde från internet tror det blir bra :)

MaaariaS
0

#13 Har du nån bild på denna träpinne?

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[MikaelaR]
0

http://animail.se/willow-dumbell-2-pack.html Maria det är denna, ska pröva om den funkar :)

MaaariaS
0

Det såg intressant ut 🙂Tack 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.