Kostnader för hamster?
Hejsan!
Jag har inte varit inne på hamster iFokus mycket, men jag kommer kanske att ta över min kompis hamster i höst och jag tänkte bara kolla lite med er som vet… Hur mycket kostar det att ha en hamster egentligen? (Det är en "vanlig" hamster, ingen dvärghamster.) Med mat, sågspån och liknande? Jag ska plugga nämligen och vet inte hur min ekonomi kommer att se ut, så det vore bra att veta ungefär hur mycket det kan bli i månaden…
Och sen, om det är något särskilt man ska tänka på? Jag har ju haft kanin förut och passat min kompis hamster när hon har varit borta… Men det kan ju hända att det kanske finns något särskilt viktigt som man ska tänka på när man har hamster?
Tacksam för hjälp!
(Flytta gärna om jag har satt den här tråden i fel grupp.)
En hamster kostar inte mycket i månaden faktiskt.
Jag har just nu 6 vuxna och en kull på 1 vecka.
För dessa går det åt ca 250kr/månad ungefär, skulle jag gissa på.
Då är allt inräknat på Foder, strö, färskfoder, Sand etc.
Men strö och Foder behöver jag inte köpa nytt varje månad, då jag köper i stora säckar, så det köper jag ca varannan månad.
Vad roligt att du funderar på en liten guldhamster, de är ju så mysiga å lättsamma
Har du bara en hamster så går det ju inte åt så mycket mat, det som är bra att tänka på är väl i såna fall färskfoder.. De ska ju gärna få lite ägg, pasta, grönsaker och kött emellanåt och då är det ju bra om man vet att man verkligen har råd att ha lite grönsaker, gurka å kanske lite groddar hemma emellanåt :P
Men sen är ju en hamster inte så stor i maten, så du kan ju alltid låna hem lite sallad och ärtor etc från skolmatsalen om det skulle krisa hihi 
De flesta hamstrar älskar ju att bada i "chinchilla sand", de är ju ökendjur från början så en liten skål med Sand där de får tillfälle att rulla runt lite är inte helt tokigt. Men kostar en del i längden, det är också en praktisk sak med sandskål- iom många hamstrar använder den som toalett.
Har man Sand till dem, så drar man ju in på kostnaden till bottenströ och så blir det ju mindre burstädning också :) Men, då kostar ju sanden en slant istället..
Sen tycker jag att du kan lägga undan ett par hundralappar innan du skaffar hamstern, ifall att olyckan skulle vara framme å du måste ta den till veterinären. Ett vet. besök kan kosta en del även om det är ett litet djur..
Men men, hoppas jag kunde komma med lite vettiga tankar iaf. Jag tror att vill man- så Kan man. Å en hamster kräver ju inte så mycket aktivering och stimulering i sig, så har man en period med mycket pluggande osv, ja då är hamstern nöjd bara den får komma ut en stund per kväll å rusa av sig lite, å kanske bli lite pussad på :P
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Går att få de ganska billigt, om man bortser från grönsakerna, de kostar ju en del, men räcker himla länge, spec. om man köper frysta.
Sand köper jag på biltema 55.-/säcken, en säck räcker ca 2-4månader för två hamstrar, en hamster ca 7mån.
Bottenströ (toalätt) en säck 189.- räcker ca 6mån eller längre.
Torrfoder 69.-/kg, går himla lite även av detta.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Kan tipsa om att Coop Extra har toalttsäckar för endast 99 kr.
#3 Sand på biltema? hmm, jag skulle verkligen behövt större säckar.. Kanske får kolla på biltema här i stan eller ja, vad vi nu har för bilbutiker här. För den enda shopen jag hittat i lilla Lycksele är hundshopen, å det är svindyrt! Små små kartonger, för typ 62:- st, helt sjukt! Å jag som har ett par hamstrar måste ju köpa en hel del sand…
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#4 Är inte de mindre säckar? Ska jag vara exakt har jag inte toa-lätt, utan Majzans Smådjurs strö, 10kg säck. Men de verkar vara samma sak, tyckte de var lite dyrt men då går så lite till två hamstrar, så det spelar ingen roll.
#5 17kg säckar, 54,90.-, den är deras eget märke, står bara Biltema, finkornig Sand. Används till akvarium m.m. Inte riktigt lika fin som chilla Sand, men perfekt till toa.
--------------
Jag köper direkt från Habo och köper då en hel pall som räcker mer än 1 år och då kostar en 25 kg säck 13 kr.
Sist var i mars 2009 jag köpte, då var jag inte ensam om pallen utan en kompis tog 10 säckar, har sålt några till hamsterköpare oxå och ändå har jag kvar Sand fortfarande, det blir en tur ner nu innan sommaren är slut och köpa en pall igen.
Ang toalätt så är det 55 liters, de stora säckarna jag köper på Coop extra för 99 kr.
#8: Då är det nog olika pris på olika butiker.
Jag köper mina på coop också, men betalar 115-120kr för 55L. 
Ja det är skillnad på coop och coop extra, köper jag på "vanliga" coop kostar de 129 kr, men just coop extra har lite billigare priser överhuvudtaget märkte jag sist jag var där.
#10: Då är det därför.
Där jag köper är bara "vanliga" Coop.
Måste tillägga att det beror lite på vilken typ av människa man är och om man har fler hamstrar/ är uppfödare eller liknande. Jag hade en hamster och han levde som en prins med en superfin stor Bur, 2 extra burar, lekhage, koppel, massor va fina nya saker, kvalité Sand mm. Så beror lite på hur mycket ud vill lägga ner.
_
Vilken tur för er som kan köpa på coop, verkar himla mkt billigare, finns dock ingen sådan affär häromkring, endast coop konsum, som endast säljer de små påsarna.
Men sak samma som sagt, på två hamstrar är priset inte så noga
--------------
där jag bor finns typ bara de små säckarna på 10liter. de räcker till lite mer än en Bur. så ungefär 25kr per vecka för strö kostar det här nere. maten kostar ju inte alls mycket, sedan tillkommer ju Sand också. så en hamster är väldigt billig. kanske 150kr i månaden om man inte gör några onödiga kostnader.
Mvh
Mig
Tack för alla svar!
Mycket bra tips!
#2 Äter hamstar kött? Och ägg och pasta?? Men om den ska ha vanliga grönsaker och så är det ju bara att ta lite av det jag ändå kommer att köpa till mig själv. Tyvärr har jag ingen skolmatsal att sno grönsaker ifrån… Hahah… Jag ska flytta till Uppsala och gå bibelskola.
Sand har den ju nu som det ser ut, vet inte om den använder den så mycket bara. Ska fråga det i så fall. Det är alltså min kompis som har den och vill att jag ska ta över den för hon ägnar inte tillräckligt mycket tid åt den. Den är ingen ung hamster det gäller, den är väl något år eller så. Kanske 1,5.
Visst lever en hamster typ 2-3 år?
Men om man köper stora förpackningar billigt då och om allting räcker länge så hinner jag ju nästan plugga färdigt hela året innan det tar slut. Haha, grymt ju! 
#13 Ja, i så fall får jag ju med mig alla tillbehör till den. Finns t.o.m. två burar men jag tror inte jag kan ta med mig båda. Sen massa leksaker och så, vattenflaska, matskål, transportbur.
Sen är det väl klart att man ska tänka på veterinärkostnader också, men jag vet ju inte hur min ekonomi kommer se ut. Om något skulle hända är det inte säkert att jag kan ta den till veterinär hur som helst. Jag vet att det låter ganska hemskt, men den är ju som sagt inte jätteung och jag tror inte att nuvarande ägarna skulle göra så mycket heller om något hände heller. Det är mest att den inte får så mycket uppmärksamhet nu så de vill att jag ska ta den… Sen tänker jag att den kan vara trevligt med lite sällskap och någon att pyssla om när man ska flytta för första gången. 
#16 hjälp att ta sig till veterinär går oftast att ordna. inte så vanligt att man behöver åka dit.
runt 1,5-2,5 år är vanligast för en hamster att leva.
Mvh
Mig
#17 Jag menade inte hjälp att åka dit, tänker mer på pengar och att den inte är så ung längre. Särskilt inte nu när du säger hur länge de lever… Ska kolla, men tror att den är 1,5 år redan.
#16 Går/Gick du på LO ?
A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare
Om man köper spån och hamster mat på ÖoB kostar det 41 kr för allt
Jag skulle köpa två st av varje då blir det bara 82 kr

#20 Men då får man tyvärr inte särskilt bra kvalité på varken strö eller mat.
Om jag skulle gissa så kan man lätt slå ut det så att det inte blir mer än ca 100-150 kr i månaden, om man köper storpack på strö, toalettsand osv, en bal strö kostar till exempel kanske 179 kr, men däremot kan den räcka kanske i 3-4 månader, likadant med Sand, köper man en 10 kilos påse sandlådesand så räcker den länge.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag tror att det är vanligast att hamstrar blir runt 2,5 år.
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Finns även på djurmagazinet en stor säck med hamster mat för 500 kr En spån ball kostar 79