Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 685 ggr
elima_2
0

Vilken dvärghamster?

Vilken art/ras (vad heter det..?) av de små söta dvärghamsrar skulle ni rekommendera oss att köpa?

Har bara lite vaga planer, har redan en guldhamster och vi vill gärna prova något nytt. (Guldhamstern ska vi såklart ha kvar!)

Har ett akvarium som är ca 80cm långt men den saknar inneboende..

Vilka ska bo ensamma och vilka vill bo med en kompis? Har läst på lite om alla sorter men minns knappt hälften..

Scorpio97
1

Det finns fyra arter:

Rysk Vintervit/VV. Passar bra i par, och är relativt lugna och gosiga. En av dom vanligaste.

Campbells. Trivs bra både i par och i grupp. Ungefär samma temperament som VV. Större risk för diabetes.

Robotovskis. Trivs bra både i par och i grupp. Mycket mindre än VV/Campbells, och mycket piggare och snabbare. Mer en "titta-på" hamster än en hamster att gosa med. Något ovanligare. 

Kinesisk. Trivs tyvärr oftast själv, men jag anser att man åtminstone ska prova med en kompis. Har hört att temperamentet och beteendet är mer som en mus än som en hamster, och den är mycket mer klättrig än övriga arter. 

Jag har haft både VV, Campbells och Robotovskis. Både VV:n och Campbellsen har tyckt om att sitta i knät eller handen hur länge som helst, och är väldigt mysiga. Robbarna är också underbara, men totalt mycket mer intresserad av att springa i rasthagen än att sitta still i handen (dom accepterade att man gosade med dom ibland, men dom verkade rätt ointresserade). Vill ni ha hamstrar att gosa med rekommenderar jag VV eller Campbells.

//Jessie

elima_2
0

Tack så jättemycket för svar :)

Som sagt bara planer än, har inte bestämt om/när vi ska skaffa fler hamstrar. Tyvärr finns det inte några hamsteruppfödare här uppe (bor i Kiruna) så det blir lite svårt..

Tessan01
0

Ifall det blir ett par hamstrar till, så finns det ju djurtransport.ifokus där kan man få hjälp ^^

Scorpio97
0

Ja, det brukar gå att fixa med transport. 

Dvärgar är inte så bra att köpa från djuraffär (inget djur är väl det egentligen) då chansen att dom bråkar är mycket större från djuraffär än från uppfödare. Dom flesta från djuraffär är nämligen hybrider.

//Jessie

fuzzie
0

#2 Jag finns (fr.o.m 15 augusti) i Kramfors i Västernorrland för att studera klart det sista inom djurvård och jag föder upp Vintervita dvärghamstrar. Jag kommer att ta 2 kullar framåt hösten/vintern som projektarbete på skolan, jag kan dock inte svara på exakt när det blir datummässigt. Alla mina vintervita säljs med stamtavla som är registrerad i SDS. Mer om vad som ingår i köpet står på hemsidan. 🙂 

Transport brukar ju kunna gå att ordna, så är man ute i tid och frågar så kan det ju hända att någon nappar. 

Skulle det låta intressant så får du gärna kika in på min hemsida som finns länkad i signaturen. Dock är det länge sedan jag uppdaterade den av olika skäl, men jag skall komma igång med att fräscha till den under veckan. 😊

Välkommen in iallafall!

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

elima_2
0

Tack allihopa för era svar.

Våran guldhamster är inköpt på djuraffär.. Dom har väldigt lite djur och tar in nån kull åt gången från guld/dvärghamstrar från privata uppfödare i närheten. Visst, det är inte heller optimalt, men som sagt, här uppe finns inte så mycket att välja på..

Och honom köpte vi innan jag började läsa här om hamstrar så nu känner jag att jag hellre vill köpa från en uppfödare som man kan ha kontakt med.

Få se om jag hittar någon som kan transportera hamstrar, synd att man bor så långt norrut :/

fuzzie
0

#6 Såg du det som jag skrev i #5? 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

elima_2
0

Jo fuzzie, glömde skriva det bara ;)

Ska in och kika på din sida senare ikväll

fuzzie
0

#8 Hehe lugnt det, var jag som trodde att det blivit något fel med inlägget bara hehe 😊

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

jevc
0

#1 vill inte låta dryg eller så, men Kinesisk hamster räknas inte som en dvärghamster…

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare

Fiona1234
2

#10 Nej, Kinesisk hamster finns ej, utan kinesisk dvärghamster, kinesisk dvärghamster är en dvärghamster 😉

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

elima_2
0

Kramfors ligger 80 mil enkel väg härifrån.. Ska försöka hitta någon som bor närmare alt försöka ordna transport eller efterlysa lite hamstrar på Facebook :)

jevc
0

#11 Är dem inte?… Jag hade för mig att jag hört det nå'nstans… Whatever, jag hade tydligen fel :)

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare

Fiona1234
0

#13 Hehe, det är alltid lätt att höra fel ibland 🙂

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus