Blir buren (terrariet) för stort?
Hej allihopa.
Jag har ett terrarium som det bor en orm i för tillfället som jag inte ska ha längre p.g.a. av olika skäl.
Det är 150 långt, 60 brett och 60 högt. Jag är bara orolig för att det faktiskt kan vara FÖR stort? Jag kommer givetvis ordna massor av gömställen och leksaker åt hamstern, men tror ni den kan bli stressad av allt det utrymmet?
Sen en lite dum fråga kanske. Skulle man kunna dela på terrariet och ha en till hamster på andra sidan? Eller skulle dom känna lukten av varann och bli stressade av det? Det är inte det jag överväger ändå för jag känner faktiskt bara för en hamster. Men det vore ju förstås kul med guldhamster på ena sidan och dvärgar på andra :) Jag är nyfiken på dvärgar men känner mest för guldhamster. Så det är bara en lite nyfiken undran jag har.
Jag vill gärna att mina djur ska ha så mycket utrymme som möjligt och terrariet är väldigt fint. Hade även tänkt göra en hylla som inte är för högt upp förstås så hamstern ramlar och skadar sig. Det finns ju mycket utrymme att använda uppåt men jag vill inte riskera det tror jag.
Så vad tror ni?
Jag tror inte det är så stort att hamstern blir stressad, så länge man har mycket leksaker. Däremot har jag hört om hamstrar som blivit mindre intresserade av att komma ut/gosa, när dom har en riktigt stor Bur. Själv skulle jag bli överlycklig om jag kunde ha så stort! I terrarium kan man dock kanske inte ha så mycket spån..? Annars skulle jag gärna vilja ha ett så högt akvarium, så man kan ha nån decimeter spån åt dom att gräva i.
Det går att dela av, men det kan hända att hamstrarna blir stressade av varandra. Det är olika på olika hamstrar. Om du ska dela av bör du göra det ordentligt. Man kan kontakta en glasmästare som sätter glasskiva i mellan, så att det är riktigt säkert. (Vet dock inte vad det kostar) Sen bör man även hitta på något att sätta för så dom inte ser varandra. Det är många som har flera hamstrar i samma rum, och det brukar funka. Så länge dom inte kan komma åt varandra, och helst inte se varandra tror inte jag det är någon fara.
Om det vore jag som hade terrariumet, så skulle jag köra på en 3-4 Campbells eller robbar (dvärghamstrar). Jag föredrar dvärghamstrar, men jag är övertygad om att en guld också skulle trivas väldigt bra.
//Jessie
#1 Oj då så hamstern kan alltså ha alldeles för roligt där inne om den har stor Bur så den inte vill komma ut där ifrån hihi ;) Ja jag skulle i så fall skärma av så att dom inte kan se varann. Men jag tror som sagt att jag bara kommer ha en guldhamster där i. Skulle det visa sig att den blir stressad trots massa saker och gömställen så får man väl i så fall prova att skärma av och se hur den reagerar på det. Men som du säger så vill den nog ändå ha så stort som möjligt :)
Det är ingen fara kanten är faktiskt hög så den går minst att ha 10 cm tjockt med strö. Har inte kollat exakt men det är en hög kant iallafall.
#2 och #3 Ja vem skulle inte vilja ha ett enormt rum med massa leksaker och ställen att gömma sig och sova på om man nu skulle få vistas mesta delen av livet där ;)
Förresten jag har en katt! Hon kommer definitivt inte kunna få upp glasdörrarna då dom är så tunga. Men bör jag täcka ena sidan och även taket av terrariet med någonting så att hon inte håller på och krafsar och har sig så hamstern blir skrämd? Jag har hört att dom inte har så bra syn men ändå :/
Haha, du får se hur dom reagerar på varandra!
En fundering bara… Är inte hamstrar flockdjur? Ska dom inte vara 2 stycken så dom gör varandra sällskap? :(
#5 Dvärghamstrar ska bo flera, guldar måste bo ensamma.
//Jessie
#6 Aww, hur kommer det sig??
Jag ska nog täcka för med någonting för hon kommer ändå vara tillräckligt intresserad. Jag vill inte att hon konstant hoppar upp på terrariet eller står på sidan av det där vi har vår soffa och krafsar på glaset. Men jag tror inte hamstern kommer bry sig :) Ja visst är det synd att man inte kan ha fler hamstrar ihop när det gäller guldhamstrar iallafall. Man har ju läst nån sån där faktabok om guldhamstrar som husdjur nån gång där det faktiskt står att man kan ha två guldisar tillsammans om dom har tillräckligt med plats och gömställen. Men det stämmer väl tyvärr inte då jag aldrig hört talas om att det ska funka Iallafall.
#7 Helt enkelt för att dvärghamstrar är flockdjur, och därför oftast vill ha en kompis. Guldar är solitära, och det är lag på att två guldar över 8 veckor inte får bo tillsammans (eftersom dom förmodligen skulle skada/döda varandra)
#8 Min katt har faktiskt inte visat så stort intresse för hamstern när den är i buren. I början hände det att hon sov på buren ibland, men nu sitter hon bara och kollar på hamstern då och då. Du kan ju prova utan att täcka över, sen om det visar sig att katten är för intresserad så klan du ju fixa det då.
//Jessie
#9 Jasså jag visste faktiskt inte att det var lag på det. Men det är ju bra då det förmodligen inte funkar med två guldisar oavsett hur stort dom har det.
Hon är ju rätt intresserad av min ödla som knappt rör sig då han är gammal och seg :P Ormen är intressant han med så fort det låter lite grann där inne. Men jag ska se för jag vill väl helst inte behöva täcka med någonting. Hamstern kanske inte bryr sig det minsta även om hon skulle krafsa lite på glaset :)
Tack allihopa för era tips och råd. Jag ska planera som bara den då jag först måste ta körkort innan hamstern, och dessutom bli av med ormen. Men det kommer en massa bilder sedan ;)