Dräktigt?!
Hej! Idag fick vi hem en guldhamster hane från djuraffären. Men jag börjar tvivla på att det är en hane, eftersom han är så himla tjock! Är dom runda vanligtvis?
Den är runt 5 månader, är den könsmogen då? Det värsta är att den bodde tillsammans med två av sina syskon, då lär det inte sluta så bra om den parat sig med en av dom.
Kan det vara så att det är en hona och hur ser man det? Och kan det verkligen vara så att djuraffären är så slarvig? Dom sa att den kom från en uppfödare som jobbar i butiken och dom borde väl ha koll på könen då?
Har ni någon bild hur man ser att guldhamster är dräktig? Tack!
http://dvarghamster.ifokus.se/discussions/4fd0848988f4723944002bad-se-skillnad-pa-kon Kolla på denna länken och se om du får lite klarhet! Jag tror det är enklare att försöka avgöra vilket kön det är genom att ta sig en titt än att försöka komma fram till om det är dräktighet! 🙂
5 månader, är det inte 5veckor man ska sära på guldar? :/ Men tycker som #1 titta om din hamster är en hona eller hane. Och ja tyvärr så bryr nog inte djuraffären så mycket om djuren. (min åsikt iaf, dock är inte alla djuraffärer ''dåliga''. Lycka till!
Med vänliga hälsningar, Victoria 😊
Och, förresten, TS ja din hamster har hunnit bli könsmogen redan om den är 5 månader :) Guldhamstrar blir könsmogna vid 4 v. ålder, det är därför man särar på honor och hanar. Fast man bör inte para en hamster förrän den är 5 månader gammal.
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Jag särar alltid på dom vid 3,5 veckors ålder. Då dom blir könsmogna vid 4 veckors ålder och kan då samma dag som de blir 4 veckor para sig på en gång.
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#3 Haha, var lite osäker på om det var runt 3 v. så vågade inte skriva det 😟 xD
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-