Deprimerad dvärghamster - Hjälp! :'(
Jag och min pojkvän har en dvärghamster, Jolt ( 6 månader), hennes "granne" (också dvärghamster) dog för några dagar sedan och lilla Jolt har varit väldigt hängig efter detta… första två-tre dagarna blev hon rastlös och sprang mellan sina leksaker, hjulet och matskål och stannade upp hela tiden till synes väntande på gensvar… (De brukade alltid trigga varandra när de var aktiva).
Hon blev segare och ville inte gärna umgås med mig eller min pojkvän längre, inte heller ville hon ha godis när vi försökte ge henne…
Vi tänkte att hon kanske behövde nytt sällskap så vi införskaffade ett par nya hamstrar så hon fick nya grannar, men nu börjar vi undra om det bara gjorde saken värre… nu ligger hon bara och sover, vill knappt komma fram när man krafsar utanför hennes bo (hon brukade alltid reagera och kika fram med nosen åtminstone). Hon springer inte ens i sitt Hjul och det är nästintill det enda hon brukar göra, hon älskar det… Hon har inte slutat äta helt, men vill inte ha något om vi erbjuder, hon drar sig undan :/
Vi vet inte vad vi ska göra för att muntra upp henne, någon med tips eller erfarenhet av liknande händelse? Det gör så ont att se henne såhär… hon brukade vara enormt gosig och social… Om hon vore sjuk vore det ju bara att gå till veterinär, men då det är psykiskt…. vi vet inte vad vi kan göra… :'(
Villen art är hon av? Jag tror då hon är så ung att hon behöver en kompis. Om du har en uppfödare av den arten i närheten, kan du fråga om ni får låna en unge därifrån, så ni kan se om det fungerar mellan dom. Annars kan ni lämna tillbaka henne ni lånade och testa med en annan. :) hoppas hon blir bättre när hon får en kompis =)