Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: burartillbehörinredning
Läst 2136 ggr
Shalin
0

Vilken slags bur? Terrarium? Träbur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa!

Jag tror att jag lyckats övertala pojkvännen, till att jag ska få skaffa guldhamster. Jag har haft två stycken förr, vid olika tillfällen förstås. Jag har nu längtat i flera år!

Men frågan är vad jag ska ha för slags Bur? Jag vill nämligen ha buren i bokhyllan så att katten inte kan komma åt. Jag har även en ödla på ena sidan av bokhyllan och vet vart hon kan och inte kan komma upp.

Måttet på längden kan vara 80 cm men djupet kan bara vara 30! Det är det som är problemet då det inte finns varken burar eller terrarium med de måtten… Den behöver ju inte vara så värst hög iallafall 30 cm kanske räcker? Men bör jag då gå till en glasmästare och inhandla delarna för att göra ett terrarium? Jag har nämligen byggt det förut, men hoppas man kan få färdiga delar. Eller hade det varit väldigt dyrt tror ni? Jag har aldrig varit och inhandlat glas då jag gjorde mitt terrarium när jag gick på naturbruksgymnasiet och det redan hade inhandlats. 

Då fick läraren skära till de bitar vi behövde. Men jag tror inte jag kan göra det själv nämligen. Pojkvännen tyckte det lät konstigt jag ville ha terrarium till hamstern. Blir inte det för varmt fråga han. Men det blir det ju inte om det inte kommer sol direkt på. Terrariet till min ödla är iallafall normaltemp och inte alls varmt även nu mitt på dagen. 

Det terrariet jag har är 60x30x30 men det är väl för litet? Jag vill ju gärna att hamstern ska ha det så stort och fint som möjligt. Jag vet att dom inte ska ha FÖR stort och gärna mycket gömställen och så för att inte stressas. Det finns även en spricka i botten men det är inte ett dugg vasst då jag t.om. dragit över det med fingret ganska hårt.

Jag tänker också terrarium eftersom trä kanske inte är lika bra att bygga med med tanke på hamsterns gnagande och kanske kissande i hörnor och så?

Ursäkta det blev så långt :)

ebbamedruby
0

Hm. Det minsta lagliga måttet på en guldhamsterbur är 20 cm. Dock tycker ju hamstrar om att gräva, Man får gärna ha 10 cm spån. Om man då har en Bur som är 30 cm kanske hamstern kan ta sig ur om man har inredning också. Mitt akvarium är 45 cm högt och jag tycker det fungerar rätt bra om jag har ca 7 cm spån :)

Terrarium går bra! Många har akvarium/terrarium till sina hamstrar. Om man har en träbur kommer kisset torka in, men man kan ju iofs dra över en vaxduk om man promt vill ha det :)

Shalin
0

Menar du då 20 cm brett? 

Jag har ju min ödlas Bur som har en mycket högre kant men som går inåt ca 4 cm så bredden blir så istället 25 cm ca. Men då kan man åtminstone ha mycket mer strö än med det som jag byggt då kanten bara är 4 cm. 

Man vill ju få plats med hamstersakerna på ett bra sätt, och när jag tittar på det ser det så litet ut. Men det är ju klart vad jag tycker. Hamstern kanske tycker det är alldeles perfekt, och lagom trångt eller vad man ska säga.  Men jag ska ändå gå till en glasmästare imorgon och kolla vad det kan kosta. Är det på tok för dyrt ska jag kolla om jag inte kan bygga en i trä då istället och med vaxduk som du säger :) 

Jag ska skaffa en sån där toalätt till hamstern tror jag men det är ju inte säkert den används med en gång ;)

En tanke föresten… man kanske kan bygga en Bur i plåt istället? Min lärare som var herpentolog hade det som terrarium till många av sina reptiler och hade då skjutdörrar i glas där framme bara. Det kanske skulle gå göra för en billigare peng? Dessutom mycket lättare Bur då med.

MaaariaS
0

Jag har terrarium till min hamster och det funkar bra,grävproblemet har jag löst med att köpa ett grävtorn så hamstern som gillade att gräva fick utlopp för det(han har tyvärr gått bort )

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

MaaariaS
0

Pelles terrarium,han har inget behov av att gräva 🙂

ebbamedruby
0

Förlåt för jag var otydlig! 20 cm högt är det. Minst 30 cm brett. Det är alltså minsta lagliga måtten.

Shalin
0

Åh det var ett fint terrarium. Vad har det för mått så jag kan jämföra och se hur jag kanske kommer få plats med saker i mitt ;) Så smart med ett grävtorn ett sådant kan jag ju skaffa då. #5 jaha okej då måste jag ta det som är 30 brett då. Men med ett grävtorn borde det ju gå bra för hamstern. Märker man att hamstern kräver mer så får man lösa det med en annan Bur i så fall. Men man kan ju testa mitt terrarium till en början iallafall. Tänkte göra någon hylla med då så det blir lite mer yta ;)

MaaariaS
0

Bredd nästan 70 cm djup nästan 35 cm höjd mätte jag aldrig 😉

Funkar fint med dom måtten och båda har alltid verkat nöjda med storleken på Sina hem(inga stereotypiska beteenden) även om jag helst skulle ha dubbel storlek på burarna 🙂

Shalin
0

#7 åååh okej det var ju bra mått :D Jag ska till glasmästare idag och fråga hur mycket det kan kosta. Känner mig så nyfiken. Jag berättar sen hur det gick :D

Shalin
0

Glasmästeriet låg visst inte där jag bor. Det var bara någon utlämningsadress. Men jag ska nog ändå kolla med ett plåtslageri först. Jag tror inte bokhyllan håller för ett så stort helglasterrarium. Men jag vet ändå att terrarium i plåt är mycket lätta och säkert lika bra som glas :) Frågan är bara hur tjock plåten ska vara? Har frågat nu på ett reptilforum men där är det inte särskilt aktivt. Har även skrivit till en herpentolog som jag känner. Hoppas jag får svar snart eller om någon här vet :)