Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1517 ggr
Aidachris
1

Mina hamstrar jaga varandra

Jag har 2 dvärghamstrar, en hane och en hona. jag har haft dem i 3 dagar och de börjar jagade varandra. Jag vet inte om de lekte eller bråkade men ingen av de pep eller ser att vara skadad. Vad ska jag göra ska jag sära på de eller? Hjälp!

philippazon
0

Om de inte hugger/skadar varandra så är det ingen fara antar jag ;)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Lamina
3

Ja, du ska sära på dom. Man ska inte ha hanar och honor i samma Bur.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lexie82
4

Kan det vara så att de försöker para sig? Har du planerat för ungar eftersom du har dem i samma Bur?

philippazon
1

Sorry läsyte in te att det var en hane och en hona, om du inte planerar kullar de lämligt att sära på dom.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Tessan01
2

Som anda säger så sära på dom om du inte vill ha en massa hamstrar =)

Aidachris
0

Men de trivs jätte bra med varandra och det skulle var kul och har hamster ungar. Och varje gång jag ta ut hanen ur buren så vill den alltid in till honan. Så det därför jag inte våga sära på dem :)

philippazon
5

Men du bör veta riskerna och va det innebär och krävs för att ha hamster ungar, inte liksom "för skojs skull" :P det är extremt på fräsande för en hane att gå med en hona hela tiden, så för deras skull skulle jg och jag var du sära på dom, låta dom sitta i två burar brevid varann :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

tofflans
5

Är du inläst i avel? Man parar inte sina hamstrar för skojs skull. 😮 Troligen så har väl hamstrarna hunnit para sig, hur gamla är dom? Om det nu är ungar på väg så läs på.   Och är det djuraffärs hamstrar?

Med vänliga hälsningar, Victoria 😊

fladdy
6

Verkar inte vara så påläst om hamstrar öht av det du skriver. Tycker du ska sära på dom, och om du vill ha hamsteungar så får du läsa på om vad som gäller och som sagt PARAR MAN INTE DOM FÖR SKOJSKULL!!

aaaaaaaaaaaangelina

[[Hamsterby]]
0

Hur gamla är dina hamstrar? Om du tänker ha ungar så måste ju hamstern vara en vist ålder;).  Den lägsta åldern för en hamster är 3 månader fast helst 4 månader.

Fiona1234
1

#10 5 månader är rekommendationen att ta en första kull på sin hamster :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fiona1234
1

Är dock inte insatt i dvärgar, tänkte på guld ;)

H_T
0

#13  Ungefär samma regler gäller.

A crazy little bitch! 👍

Fiona1234
0

Aidachris
0

Mina hamstrar är tre månader och jag har läst på :)

Tessan01
2

Har du några mål med din parning? Är dom från uppfödare? Har dom bra temperament som du vill föra vidare? Varför vill du ta en kull? Inte bara för skojs skull. Hur länge har du läst på?

philippazon
2

Var har du tänk ha hamstrarna sen, man måste väl sära på honan och hanen när honan blivit dräktig (gravid? Dräktig?) eller när den fått sina ungar och sen står du där med massa hamstrar i olika burar..? Om du hade tänkt sälja dom så kanske det inte är så populärt att köpa hamstrar avlade på djuraffärer djur/hamstrar med "dåligt" temperament/psyke? Eller jag kanske bara är jag som är okunnig.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Aidachris
0

Det är inte för skoja skull. Jag vet iaf var jag ska har de och vet att man ska sära på honan och hanen när hon har blivit dräktig. De som jag känner vill också har hamstrar . Och de har bra temperament

tofflans
0

Kommer dom från djuraffär eller uppfödare? (kanske har missat om du skrivit det)

Lamina
11

Jag är ledsen, men det du sysslar med är oseriös avel i allra högsta grad. Du säger att du har läst på, ändå vet du inte ens varför hamstrarna jagar varandra. Eller för den delen att dom är för unga att avla på. Du säger att hamstrarna har bra temperament, men du har bara haft dom i några dagar så det kan du inte veta. Återigen, du vet inte ens varför dom jagar varandra, hur kan du då vara så säker på att det inte är för att dom har dåligt temperament och beter sig illa mot varandra? Det låter som att du tänker ta en kull för att dina vänner också vill ha hamstrar. Bra, dina vänner blir säker glada. Men hamstrarna då? Har du tänkt på hur dom mår? Har du tänkt på att dom kan bli sittande ensamma i en Bur hela livet för att deras föräldrar kanske nedärver dåligt temperament så dom inte kan bo ihop? Har du tänkt på att dom kanske blir sjuka och dör för att du har parat djur utan att kolla upp deras stam och försäkrat dig om att det inte finns något skit där? Har du tänkt på att dom kanske blir hyperaktiva små hamstrar som stressar ihjäl sig för att dom inte klarar livet som burdjur? Nu tycker du säkert att jag bara att jag är jättedum och hackar på dig. Fine with me. Jag blir så arg på sånthär, och jag orkar inte säga det på något snällt sätt längre. Det gör ingen skillnad iaf, folk lyssnar ändå inte… Jag hoppas bara att när du sitter där med resultatet av din parning att du faktiskt inser att jag hade rätt och inte gör om ditt misstag.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

tofflans
0

Håller med #21

Aidachris
1

Jag har läst på efter när nu skrev att jag ska göra det och jag vet det nu så tack för kommentarer

Tessan01
1

Det du läst på räcker långt alls. Så para dom efter ca 1 månad ( minst! ). Då har dom blivit mognare och du blivit mera medveten om riskerna.

Aidachris
0

Och förlåt för att jag var så otydligt med att skriva om det här så att ni tror att jag ska parar de för skoj skull. Hanen jagade honan för att han vill har maten i honans mun :) så nu behöver ni inte blir arga och sånt kommer inte fråga mer.

fuzzie
5

#25 Men samtidigt så måste du ju förstå varför folk reagerar på det du gör. Du har ju fortfarande inte svarat på var hamstrarna kommer ifrån, alltså uppfödare eller zoobutik/djuraffär?  

Hamstrar vill inte ha maten från någon annans mun eftersom att de hamstrar sin egen mat i sina egna kindpåsar. Bland annat därför de kallas hamstrar… 

Vad är det för art du avlar på? Vintervita? Campbells? Kinesisk? Roborovski? 

Sedan skriver du att vi inte ska bli arga, alltså hallå?! Jag är väldigt trevlig och tillmötesgående mot alla inne på detta forum och försöker att skriva trevligt fast jag ibland blir irriterad, men nu kan jag inte vara tyst. Det är väl klart att vi som sysslar med seriös avel blir irriterade på dig som sätter ihop djur du inte ens känner och än mindre har utvärderat ifall de passar att avla på! Och återigen så har du inte svarat på var dina hamstrar kommer ifrån… Funderar

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Tessan01
4

Håller helt klart med Fuzzie. Dock så är inte jag uppfödare men har läst på det iallafall fall då det kan hända ( fråga inte hur ) att min hona blir dräktig. Vad ska jag då göra? Om du är snäll så svara vart dom kommer ifrån. Det är första gången jag ser Fuzzie irriterad här på forumet. ( ursäkta mig Fuzzie om du inte är det ;) ) då hon annars är super trevlig.

philippazon
0

Håller med #21 och #26 :/

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Felicia1995
2

Nu är jag inte heller uppfödare eller har någon tanke på att börja på långa vägar. Men vad jag har läst på så är hamsteravel rätt så komplicerat och i största mån att man måste tänka på djuret inte för att man själv vill.

Jag har haft dvärg i 3 mån och guldhamster i 1 vecka och jag är överhuvudtaget inte redo för att handskas med en kull, både för förhållandena och för att jag tror man behöver en ganska bra vana med hamstrar, stor kunnighet och är seriös när ungarna väl ska få sina hem.

Sedan kan ju vännerna ångra sig man vet aldrig eller tröttna. Krav efter krav men det är ju till för djurets bästa och de som ska/kan komma. Man måste tänka sig in i djuret, de har ju faktiskt också känslor och egna krav. 

Jag vill inte vara hård mot dig, alla gör/säger fel och då kan man bara göra rätt sen. Finns ju faktiskt de som råkat få med sig en hona hem som redan är med ungar men då har man förhoppningsvis råd från någon kunnig eller härifrån, men då är det en olyckshändelse och jag förstår om det är frestande men det är inte schysst.

Har man skaffat djur så ska man ALLTID tänka på deras bästa. 🙂

// Med vänliga hälsningar, Felicia Vinkar
 ~ Ett hem utan hund är bara ett hus ~

Aidachris
0

Aww jag gillar hur du skriver felicia

Felicia1995
0

Jag tycker du ska lyssna på de andra också. Har du särat på dem? Om de är från djuraffär eller uppfödare är också viktigt som #26 säger. Tycker att du ska vänta några år innan du tar någon kull och jag tror det är så de flesta gjort.

Men som nybliven ägare själv så tycker jag hamstrar är jättekul & superintressant! Så hoppas du får en lika bra start som jag och att du stannar här på forumet och fortsätter fråga om det är nåt för folket här är jättetrevliga och hjälpsamma. 🙂

// Med vänliga hälsningar, Felicia Vinkar
 ~ Ett hem utan hund är bara ett hus ~

tilde.wahlgren
1

varför kan du inte svara uppfödare eller djuraffär snart blir man lite irreterad🤔🤓

Hjärta SVEA Hjärta 

Flygandebanan
1

Tänk på tonen lite mot varandra!
Tack 🙂

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se