Fråga om hamster
Hur tycker ni är ett bra sätt att inleda ett samtal med sin förälder om att skaffa en hamster? Jag har läst på om hamstrar i flera månader nu och har skrivit inköpningslista och jag har verkligen planerat allt, men jag är typ för feg för att fråga. Så jag undrar om någon kan ge lite tips! :-) tack på förhand!
Anledningen varför det är lite svårt är för jag bor i ett fosterhem som jag flyttade till för ca.3 månader sedan, så jag känner mamman inte så jätte bra än. Min fostermamman kommer förmodligen säga JA, så problemet är mer att ta första steget och börja prata. :-)
Säg såhär: "jag skulle såå gärna vilja ha ett eget husdjur… Speciellt en hamster, jag har läst jättemycket om dem!" Sedan kan du berätta om skötsel m.m.
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Aa, jag tänkte också något sånt. :-) Men ska jag inte typ börja med: " jag har en sak jag vill fråga dig. Och jag har verkligen tänkt igenom det här. Så om du säger JA kommer jag ta fullt ansvar själv. Så… jag skulle jätte gärna vilja ha en hamster" och sen säga varför och hur man tar hand om dem. Tror ni det blir bra?
#3 Jodå, det blir säkert med jättebra! Bra ide att säga att du verkligen har tänkt igenom detta och att du kommer ta allt ansvar.
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Yes! Jag frågade och hon sa ja! Men hon verkar inte riktigt fatta varför man ska köpa hos uppfödare och inte i djuraffär och jag vet inte riktigt hur jag ska säga till henne att jag vill ha en detolf-bur, för det är ju egentligen ett vitrinskåp. Jag kanske ska visa hur fint det kan bli. Men kan några skriva några argument varför man ska köpa på djuraffär. Hon säger att man inte ens kan lita på uppfödare, för man vet inte vad dem gör. Tack på förhand!
Jag menar varför man inte ska köpa på djuraffär*
Säg att du ska köpa hamstrar endast från seriösa uppfödare och berätta om grossiter som hamstrarna i djuraffären är ifrån. Ska du köpa en guldhamster kan du också berätta lite om papovan, att risken om papova ökar i djuraffärer än hos seriösa uppfödare 😉En fördel är ju om du kan ta med din fostermamma till den uppfödare som du tänkt köpa din hamster/hamstrarna så hon kan fråga uppfödaren om hur hon hanterar sina hamstrar och så.
Angående detolf- hyllan, du kan visa bilder från andra som gjort den till en hamsterbur så din fostermamma får en överblick om hur fint det kan vara. Lycka till!
don't let anyone destroy your happiness 
Tack så jätte mycket!!! Jätte bra tips! Men jag tror att min uppfödare är typ 14 år. Tror du inte hon skulle bli lite skeptisk? Med tanke på att hon är så ung. Men hon verkar jätte bra och har i mål att bli registrerad uppfödare i januari 2015.
Berätta hur länge du läst på och hur länge du såå gärna velat. Jag tycker hamstrar är toppen, jag har hundar på dagen och skola.. Så kanske man är jättetrött på kvällen och det är inte jättestor skötsel på dom små rackarna. Men man ska ju gärna ta ut dom ofta, en tam hamster är en älskvärd hamster och har man skaffat en så har man hamsterfeber sen hihi 😃 Som #8 skrev är superbra! & tips skaffa så stor Bur som möjligt 57 cm längd x 31 cm h x 31 cm B var inte trivsamt för min och han gillade inte galler… Men de är ju olika med olika personligheter men ändå störst är bäst 👍 Hoppas det går bra för dig! Du lär få en jättefin bästa vän! ❤️
// Med vänliga hälsningar, Felicia 
~ Ett hem utan hund är bara ett hus ~
Som någon annan skrev, visa bilder på andra som gjort hamster burar med ikeas delof vitrin skåpet. Säg att det är stort, att det är alltid bättre med en större Bur än en liten. Sen när det gäller uppfödare och djuraffär, säg att på djuraffären så köper dom in från grossister. Dom bryr sig inte alls om hur dom parar, utan gör bara ''ungar'' för pengarna. Att dom kan vara jätte otama (bitas) och kanske till och med vara sjuka. Och att om du tar från en seriös uppfödare får du stamtavla (oftast) & en tam och frisk hamster. Lycka till 😃 (ps, srry för att jag skrev texten lite slarvigt)
Med vänliga hälsningar, Victoria 😊
Då det är jag som är denna uppfödare på 14 år, så kan jag istället pm:a dig lite senare ;) Men ifrån mig får man alltid en frisk och sund hamster, med ett bra temperament, stamtavla och livslång support :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Har köpt en guldis av Sofia (Fiona1234) och kan lova dig att hon är en jätteduktig och seriös uppfödare! Jag köper mycket hellre från en som är 14 och har en bra och seriös uppfödning än en som är 20 och inte kan någonting om hamstrar! :)
#13 Aa, jätte gärna! :-D #14 Vad skönt att höra! Jag har försökt leta efter personer som har köpt hamstrar från henne, men hittade inte så jätte många. Men jag håller med dig, ålder spelar ju egentligen inte så stor roll. Det som spelar roll är ju om personen kan om hamstrar och tar hand bra om sina hamstrar. Sen var det någon som skrev ovan att uppfödare knappast tjänar något, och det känns också bra att höra, för du vet man att det inte handlar om pengar. :-)
#14 Åh, vad gullig du är Jenny! :) #15 Finns lite runtom, dock har vissa inte iFokus, men några har! :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus