Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 449 ggr
Kizuna
0

Gallerklättring och gnagning

Fick hem min kära guldhamster i fredags, men jag har ett problem, hon klättrar upp på gallret och gnager på det. Ju högre upp desto bättre verkar det som,  min förra hamster jag hade gnagde aldrig på gallret så varför gör denna det?

Jag har lagt i toarullar i buren och har hängt lite toapapper i taket så det finns saker att göra, och jag brukar släppa ut henne på balkong (inglasad )en stund så hon får springa vart hon vill.

Jag har satt upp kartong för gallret på långsidorna nu så hon inte skadar sina tänder :/ fundera på att köpa en duna Bur men jag gillar inte att man bara kan öppna den uppifrån känns inte naturligt, vill att hon ska kunna gå ut själv om jag öppnar så att säga :/

Scorpio97
0

Jag rekommenderar att du byter Bur. Hon kan skada sig allvarligt både av att klättra och att gnaga.

Skulle dock rekommendera SAMLA-låda eller akvarium istället för duna.

//Jessie

Felicia1995
0

Kan nog hända att hon behöver mer utrymme och mer aktivering kanske. Min lilla kom förra veckan också och han trivdes inte i gallerburen och vandrade bara vid öppningen eller så satt han bara och tittade ut. De första dagarna klättrade han också och eftersom det var öppet mellan gallerna så ville han ta sig ut emellan. Han hade inte gnagat men han trivdes inte. Köpte ett jättestort akvarie på en loppis för 100kr förra helgen 97 cm på längden x ca 40 cm bredd och där trivs han som fisken i vattnet. 🙂 Min lilla dvärghamster trivs i sin gallerbur men eftersom han är så liten kan han göra rätt mycket på det utrymmet. Innan han kom hit bodde han i en SAMLA av den största modellen och den verkar bra, där trivdes han men galler var inget för honom, tror han blev stressad av det för de där hålen mellan gallerna där var ju ute liksom men han var innanför och ville uuuut men att gallret var ivägen. Men detta är min uppfattning. Beteendet är helt borta nu iallafall efter flyttandet in i akvariet, nu hittar han på annat och det är de viktigaste att han trivs! 😃

// Med vänliga hälsningar, Felicia Vinkar
 ~ Ett hem utan hund är bara ett hus ~

iFokusMember
0

Hur stor är din Bur?

Kizuna
0

45x25cm

Scorpio97
0

Din Bur är bara 0.11m2, vilket inte ens är lagligt för en guldhamster.

Du bör ha en Bur som är åtminstone dubbelt så stor, helst större. Exempelvis största SAMLA-lådan, vilket är en billig lösning. Den är 0.44m2 (alltså fyra gånger större än din bur) och kostar bara 149kr.

//Jessie

Kizuna
0

Oj, Jag visste inte ska genast fixa detta :o

De på djuraffären sa dock att det var okej >:c

Scorpio97
1

Djuraffärer går tyvärr inte att lita på. Dom brukar även rekommendera saltsten, hamstervadd och plasthus, vilket är farligt för hamstrar.

//Jessie

Kizuna
1

Det visste jag faktiskt, så inge sånt i min Bur!

H_T
0

#7 Stötte på en konstig sak att det är lag på att hamstrar ska ha saltsten. Det är därför dom har de i burarna på djuraffärer. Om om någon anmäler att jag inte har saltsten till mina djur så kan dom bli tagna ifrån mig.

A crazy little bitch! 👍

Lojs
0

#9 Det stämmer inte, det där har någon hittat på, det står inget om det på jordbruksverkets sida med bestämmelser.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.