Varför har ni hamster?
Fick en seriös fråga igår som löd: alltså, hur kan du tycka att det är kul att ha en hamster? Ja, vad svarar man på det? Varför tycker människor det är kul att ha fiskar? Jag tycker att hamstrar är otroligt söta och jag tycker även om att ha något att fixa med. Dessutom är det fint att titta på (om man har en fin Bur, dvs) tycker jag - samma anledning till att folk vill ha fiskar, antar jag?
Varför tycker ni vuxna människor att det är roligt med hamster? (Hoppas inte att ni yngre tar illa upp, men innan jag skaffade hamster (jag är 19 år) trodde/tyckte jag i alla fall att "det bara är barn/unga tonåringar som håller på med sådant", så därför vill jag veta vad som har lockat vuxna individer som istället bara kan köpa en katt, hund eller något annat som också anses som "sött", om det nu är sötheten hos djur man är ute efter dvs. Hoppas ni förstår!).
Jag har inte haft hamster som liten, utan skaffade min första 2012. Det var för att jag såg sambons lillasysters hamster. Hon var då 20. ^^ Jag blev kär i det lilla djuret och ville ha ett eget.
Passa bra med hamster då vi bor i lägenhet och min sambo inte vill ha andra djur i lägenheten just nu. Men det är små djur som inte tar sån stor plats. Sen att dom är jättesöta, och underbara små djur överlag.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#1 Åh, okej! Jag har inte heller haft hamster som liten utan första gången var som 19-åring. Man kan ju inte kela med en hamster som man kan kela med en hund och det är nog därför många inte förstår vad man ska med en hamster till. Hur tror du att det är? Eller är det bara jag som möts av frågetecken och rynkade pannor?
#2 Näe, det går ju tyvärr inte att kela, inte på samma sätt. Men man kan ju ändå ha smått gos. ^^
Men näe, det är inte bara du. Min svärmor har fått höra om sin dotter "Men ska hon inte växa upp?"
Men som du säger, folk förstår inte själv. Jag menar, vi har ju utställningar och uppfödare som vilket annat djur som helst.
Jag tycker att hamster är ett jättebra alternativ ifall man vill ha djur, men inte har möjligheten med dagliga promenader och tyngre "arbete". En katt kräver ju sitt också, men en hamster är ganska nöjd i sin Bur, och sen en stund i hage, plus lite gos. Passar ju perfekt för människor som kanske har sjukdomar som förhindar mycket rörelse/lek som man måste ge till större djur.
Sen kan man ju träna en hamster som vilket annat djur som helst, agility och springa labyrint osv. Så det finns ju mycket man kan göra med dessa små, som folk inte tänker på.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jag tycker om hamstrar för att de är så underbara små djur helt enkelt. Söta, lättskötta, kul att ta hand om helt enkelt. Man kan baka godis till dom, hitta på olika leksaker som man också kan bygga själv. Fixa och dona i buren, samt lära dom agility som ni också har skrivit. Det är ett litet djur som man kan ha mycket kul med helt enkelt :) Det är inte ett djur som bara barn har tycker inte jag heller. Min syster skaffade sin första hamster när hon var 25 typ.
Nu har jag inte haft hamster på hemskt många år men jag verkar äntligen fått pojkvännen att mjukna för det! ;) Ska fortsätta föreslå det lite försiktigt emellanåt, och visa bilder och så, så får vi se hihi ^^
Det är en bra fråga! Jag har hamstrar och jag avlar helt enkelt därför att jag tycker det är roligt. Jag undrar om folk som har andra intressen får samma frågor som vi hamstermänniskor får. "Varför håller du på med fotboll, springa runt så där i ur och skur och försöka träffa en boll, vad är roligt med det?" "Samla på frimärken, varför det, de är ju bara små och tråkiga?" Att ha hund och katt är ju accepterat och det är ingen som ifrågasätter det men varför har vi dessa djur egentligen? Motion får man genom hundpromenaderna men det går ju alldeles utmärkt att motionera utan hund. Katter gör väl ingen nytta egentligen mer än att bara vara. Så jag antar att de som har katt eller hund har de helt enkelt därför att de tycker det är roligt och för att det att ha djuren ger dom något av värde, något som dom inte hade fått annars. På samma sätt som de som spelar fotboll får något av värde, det är roligt, säkert jobbigt ibland, men ger ändå i slutändan något värdefullt tills en liv. Egentligen är det ju inte så mycket av det vi håller på med som är vidare meningsfullt, vare sig det är att spela instrument, sporta, samla på nåt, bygga, jaga, osv. Vi kunde överleva utan fast livet skulle ju bli bra trist och tråkigt om överleva var enda man skulle fokusera på. Så kanske är det just därför jag har hamstrar, jag vill inte bara överleva, jag vill leva, göra något som är till bara för att det är intressant och roligt, för att det är med på att ge mitt liv mening helt enkelt, tillsammans med allt det andra som också ger livet mening. Egentligen är det ju ganska oartigt att ifrågasätta andra människors intresse, oavsett vad det är. Det ena är inte dummare än det andra, att jaga bollar är precis lika meningslöst eller meningsfullt som att ha hamstrar bara det att det är väldigt många fler som av någon anledning tycker det är intressant. Med vänlig hälsning Ingunn www.snogatanshamsteruppfodning.com
Jag fyller 19 år nu snart och skaffade mig för några månader sen en dvärghamster & en guldis som jag hämtade idag! 😃 Var iväg och köpte buren till lillen igår, så var det en av min pappas arbetskamrater som sa till min pappa 'Nä, ska du skaffa en hamster? Vad ska du ha det till?' Blev lite less när man står jämte och hör det när man själv är positiv och glad över att få en till liten kamrat. Förstör ju glädjen lite men det är ju inte alla som förstår meningen med våra små djur och en annans intresse över det hela tyvärr. Men det är som du säger med fiskar, jag förstår men jag förstår inte alls ändå haha 😉 beror på om man är intresserad helt enkelt. Hamstern är ju fortfarande ett djur men jag antar att storleken betyder för andra också. 😐
// Med vänliga hälsningar, Felicia 
~ Ett hem utan hund är bara ett hus ~
Var 22 år när jag skaffade min första hamster. Nu 5 år senare så är jag fortfarande inte helt utan guldhamster även om jag nu håller mig till en i taget.
Jag har alltid gillat djur, och som liten träffade jag bara aggressiva hamstrar i princip. Så jag är förvånad att jag ens skaffade.😛
Men blev nyfiken på hur hamstrar var och såg en annons på en grabb som omplacerades, och jag åkte för att titta på honom och tog med mig honom hem på en gång. Sen var jag fast för guldhamstrar. 😃
Dom må vara små, men de har stora personligheter. Ingen har varit den andra lik. 🙂
Det är roligt att få inreda deras Bur, roligt att hitta på ställen dom får springa runt och undersöka, roligt att få pyssla om dom helt enkelt. Och att se deras personligheter och lära känna dessa små varelser. ❤️
Håller med er alla ovan! Hamstrar är så himla söta djur och jag älskar att inreda burar m.m! Tråkigt att de flesta inte förstår tycker jag. Min svärfamilj förstår inte alls hur jag kan tycka om att hålla på med hamster, men svärfadern har ju ett stort akvarium….?
Jag hade hamster som 13-åring, och blev sedan sugen igen tio år senare. Då fick jag den här bloggen länkad till mig av min bror: http://vuxnamanniskorharintehamstrar.blogspot.se/
Jag tycker definitivt att folk har fördomar mot att man har hamstrar som vuxen och att många tycker att det är omoget. Jag har hamster för att jag älskar djur och för att jag i min nuvarande situation inte skulle kunna ha hund eller katt. Då är hamstern ett utmärkt alternativ som tar lagom med plats, pengar och tid.