Orolig för konstigt beteende
Är lite orolig för min dvärghamster som är 8 mån och vi har haft honom i ett halvår. Vi är alltid lugna med honom och allt har varit bra och han är tam osv, men på senaste tiden har han börjat bete sig konstigt. Igår när han var i min hand fick han helt plötsligt ett ryck och hoppade ur min hand och var alldeles livrädd och stilla efteråt och ögonen mycket öppna. Sen dess har han sprungit runt i buren och man ser att han är hyper, och imorse tittade jag till honom och han satt i sitt hus och stirrade ut, med stora ögon. Så har han varit sen igår kväll till nu. Någon som vet vad som hänt eller vad vi kan göra?
Båda mina hamstrar blir också lite sådär ibland, fast dom hoppar inte ur handen. Men de brukar sitta helt stilla ibland i buren och hamna i nått slags koma i ca 3 minuter, och sen blir dom pigga igen.
Dom brukar liksom sitta och fundera fast dom blir nog inte rädda. Dedär med att han hoppade ur handen vet jag inte riktigt vad jag ska tro.
Jag är ingen hamster expert eller uppfödare men det är iallafall vad jag tror :)
Min guldhamster är en hejare på att helt plötsligt hoppa. Han blir jätterädd efteråt och rädd för händer. Jag brukar kolla att han inte skadat sig och låta honom vara. Sen brukar jag försiktigt klappa och ge godis. Efter ett par dagar så är hans rädsla borta.
Hur mycket motioneras h*n? Köp en motions boll och låt han springa i den en halvtimme varje dag om han är hyper och behöver springa av sig. Och sen om han springer runt i buren kan det vara för att den är för liten. Min hamster bodde i en liten Bur när jag först fick honom och han sprang runt nätter och storset hela tiden så en större Bur kanske hjälper c:
Så brukar Cocos också göra.. Han får en liten mat bit då.. ( Broccoli, majs, blomkål, gurka, morot.. )
Då lugnar han ner sig lite grannare.. Men ibland så får han springa iväg, ibland så kommer han tillbaka några minuter senare och vill hälsa 😃
Ge din hamster lite utrymme och finna sig tillbaka, det kommer ska du se! Don't worry be happy.
MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.
Medarbetare på hamster.ifokus.se