storlek på bo hus?
Har fått hem våran nya hamster idag och tänkte slänga ut plasboet som följde med i buren och köpa ett i trä…
Men vilka mått ska en guldhamster ha??
hotta ett på gnagarboden med dessa mått;
13x10x9,5 cm
är detta ok?? eller finns det något bättre val av bo?
eller detta kanske där det faktiskt står till guldhamster 😎 ???
22x15x12

15 x 11 x 12 cm
eller är det bara en smaksak detta med bo? eller ngt de gillar mer?

Ett hus till guldhamster ska minst vara 15x15x10cm, där 10 är höjden.
Det är lite olika om de gillar att ha ett bo, de av mina hamstrar som är duktiga på att bygga egna rejäla bon av sitt bäddmaterial har inga bon som jag köpt, men de som är sämre på att bygga själva får ett bo av mig. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
tack för måtten!
då är det ju bara det mittersta boet som är godkänt?!
det fina trähuset det sista är ju 2 cm för kort då…
Va är minsta mått på Bur förresten?? När vi ändå är inne på mått :-)

#4 Jo, de flesta bon som säljs till hamster är egentligen för små tyvärr, djuraffärer verkar inte bry sig så mycket om ifall det de säljer passar med jordbruksverkets bestämmelser… Animail har några hus som är godkänd storlek http://animail.se/smadjur/lek-inredning
Hmm, burmåtten kan jag inte lika bra i huvudet, har för mig att det ska vara minst 0.12 kvadratmeter bottenyta med kortaste sidan minst 25cm och höjd minst 20 cm.
Medis på akvariefisk.
mina hamstrar gillar att gräva ner sig i spånet och sova där. sen så föredrar dom sitt ''hus'' ibland!
Med vänliga hälsningar, Victoria 😊
Jag har alltid ett lagligt hus i buren, sen har jag även en del mindre. Vissa hamstrar trivs i mindre utrymmen, och andra föredrar större.
Nu på sommaren verkar dom flesta föredra att bygga utanför huset dock (: Pojken som bor härhemma nu har grävt en grop i spånet där han bäddar.
//Jessie
Ska bara slänga in ett tips ifall du letar efter hus på internet… Sök inte bara på hamster hus! De är så små, kolla runt bland alla smådjurs husen! :) Jag hittade ett super hus till min guldhamster som var till marsvin x)
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-

#8 Jättebra tips, massor av marsvinshus är kanon till guldar!
Medis på akvariefisk.