Porfyrin från ögonen
Min ena hona, Millie, har ett tag haft en svag rödfärgning av Porfyrin runt båda ögonen. Hon står inte i drag och verkar inte snorig eller allmänpåverkad över huvud taget och ögonen är aldrig ihopkletade när hon vaknar. Det är bara lite rött och fuktigt runtomkring dem nästan hela tiden, liksom. Det började för ett par veckor sedan. De tänder jag kan se är normallånga, så jag tror inte att det är tänderna heller som gör det. Hon är ett år och nio månader gammal, så jag börjar misstänka att det bara är åldern och ett nedsatt immunförsvar som gör det.
Är det någon som har erfarenhet av något liknande?
Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM
Här är en bild på henne från härom dagen.
(Tussigheten vid midjan är svett från att hon hade legat och sovit).
kan vara ögoninflammation men jag är inte säker. Tror nog att det finns någon annan som vet mer än mig och kan svara på vad det är. men hoppas det blir bra och ni hittar vad som är orsaken.
Med vänliga hälsningar, Victoria 😊
Tack! Ja, jag funderar också på ögoninflammation, men det känns som att det inte bara borde vara Porfyrin då, utan var. Jag ska prova med ögondroppar ett par dagar. Blir det inte bättre, så får det bli veterinären.
Ja det skulle ju kunna vara nånting sånt. Men du kan ju prova med ögondroppar och se om det blir någon skillnad :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
hur mår Millie nu?
Hon är pigg och sig själv och idag var det bara det högra ögat som hade lite rött runt sig medan det vänstra såg normalt ut. Det verkar vara olika från dag till dag, men jag tar ögondroppar varje dag nu, så får vi se om det blir bättre inom någon vecka.
okej hoppas på att det försvinner helt! 🙂
kan vara damm allergiker ^^ om du använder spån . jag bytte till alspån när en av mina hade ett kladdigt öga som aldrig ville bli bättre!
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Ja, det är sant. Jag har faktiskt inte tänkt på det, eftersom hon alltid har haft spån och inte haft dessa symptom tidigare. Jag har både alspån och CareFRESH hemma, eftersom jag använder det till hanarna, så jag ska testa något av detta, så får vi se om det blir bättre. Tack för tipset! Det hade jag verkligen inte ens tänkt på, eftersom jag aldrig hittills har haft en allergisk hamster. 🤦♂️ Jag återkommer så fort jag ser någon skillnad! 🙂
Ingen orsak ;) skrev till dig på fb ^^
// Claudia Bertheau
Aaahaa, haha, jag hade inte sett att det var du som skrev här när jag svarade på Fb! 😃
#12 ingen fara ^^
// Claudia Bertheau