Typ av sand?
Hej på er! Jo, jag köper chinchilla Sand till mina hamstrar men det är ganska dyrt, så jag funderade på om det finns någon annan Sand man kan använda? Vad använder ni för Sand och vart köper ni den? Tänkte passa på att lägga till en bild på en av mina söta små, som är väldigt intresserad av kameran ;) den är suddig men det blev sött endå!
Mvh Mikaela
Jag köpte billig blästersand från jula. Funkar finfint!
59kr för 25kilo
Åh, tack för svar! Ska absolut kolla upp det!
Mvh Mikaela
Jag köpte en säck med blästersand från Jula jag med men blev väldigt missnöjd. Kornen är (enligt mig) för stora trots att kornen endast är 0,2 - 0,7 mm i storlek. Det känns helt enkelt lite för grovt. Jag kommer inte fortsätta med denna Sand när påsen är slut.
Dock är den som sagt billig och man får ju som sagt 25 kilo. (bild bifogad nedan på påsen)
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Pwss.se billig chinchilla sand:)
Jag har alltid tyckt att chinchilla sanden är den bästa eftersom att den är så himla finkornig och pälsarna blir väldigt fina och ser välskötta ut. Jag kan tycka att pälsarna på vissa av mina dvärgar (med blästersanden) blir lite flikiga nästan. Medans jag aldrig haft det problemet med chinchilla Sand. 🙂
Visst kan jag också tycka att det blir lite "dyrare" med chinchilla Sand, särskilt eftersom jag har 12 dvärgar hemma nu. Men jag har den inställningen att det får kosta en slant eftersom jag vill ge mina djur det bästa jag kan få tag på. Dessutom är chinchilla sanden klumpbildande och bra, vilket jag heller inte upplevt med blästersanden.
Sedan ett tips ifall man tycker att chinchilla sanden är dyr, det är att man tar fram ett fat och en kaffe/te sil och sedan häller man sanden genom silen och ner på fatet. Det som åker ner på fatet är "rent och fint" och kan med lätthet användas igen, medans "snusket" blir kvar i silen eftersom avföringen är för stor för att åka igenom och urinet bildar klumpar som inte heller åker igenom. 👍
Jag brukar köpa denna "hink" och priset varierar mellan 59 - 79 kr. och den innehåller ca. 5 - 5½ kilo.
(bild bifogad nedan på "hinken")
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
25 kilo 270kr:)
http://www.pwss.se/product.php?productid=365&cat=563&page=2 den här finns med:)
Ja jag måste säga att jag gillar chinchilla sanden och det där med silen är supersmart, ska definitivt använda mig av det! Oj, en såndär stor hink har jag aldrig sett, har bara sett de mindre "paketen" och att köpa sådanna blir ganska dyrt. Men en sådan stor hink kanske är en bättre idé! Vart köper du hinken? :)
Mvh Mikaela
Åh, såg länkarna nu! Tack så mycket för tipsen!
Mvh Mikaela
Jag har chinchilla och använder de där med silen:) funkar prima:)
Så lite så:)) ganska billigt i de mesta de har gnagar blandning nu 1,5 kilo för 19kr med:) saltsten för en krona och liknande grejer:)
#10 Kul att du uppskattar mitt lilla knep hehe 👍 Man sparar in oerhört mycket pengar på det i slutändan (sedan beror det ju även på hur många hamstrar man har hehe) 😊
Jag brukar hitta denna på lite olika hemsidor såsom:
- Teddytassen.se
- Zoo.se
- Petworld.se
- ZooZoo.com
Sedan kan man ju säkert be sin zoobutik/djuraffär att ta hem den också om den inte redan finns där. Märket är Vitapol och hinken innehåller 5,1 kilo. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Ja jag förstår att det sparar pengar, det drar gärna iväg annars och jag har bara två hamstrar ;) Åh, tack för tipsen på hemsidor, får titta runt och se vart det är billigast ^^
Mvh Mikaela
På Arken Zoo har dem något som heter "Badsand" som jag brukar köpa, 2kg kostar 15kr
Jag har köpt sandlådesand på Bauhaus, 20 kg för 39 kronor! :)
#16 #17 tycker ni att den sanden funkar bra för er? :) fördelar och nackdelar? ^^
Mvh Mikaela
Jag tycker faktiskt chinchilla-sanden är lite för finkornig. Flera av mina hamstrar (har dock bara en i nuläget, men förr) har nyst när dom har badat.
Så jag köper en lite grövre Sand på djuraffären. 2 kg för 39 kr tror jag det är. Just nu har jag bara en hamster, så det funkar (: Har inte jula, bauhaus och så i närheten, så bläster/sandlådesand går inte att få tag på.
//Jessie
Oj, ja det lät ju inte så bra. Har aldrig haft det problemet själv faktiskt men det är ju bra att veta att det kan hända :) Vad heter sanden du köper? *nyfiken*
Mvh Mikaela
#20 Det kan ju vara olika på olika chinchillasand, vissa dammar säkert mer än andra.
Djuraffären köper in storpåsar och har sedan i mindre påsar, så jag vet faktiskt inte vad den heter (: Dom kallar den smådjurssand dock.
//Jessie
Hur stort ska sandbadet vara för att fungera optimalt? Har chillor hemma, så det få bli den sorten. Sambeställer säck när uppfödarna härikring gör.
#18 Jag att tycker den fungerar bra. Det varierar med hur finkornig den är. ;)
Jag brukar köpa katt Sand som är också till små djur det passar bra tycker jag det står att det är katt Sand fast det är gjort av lite papper så det ser inte ut som Sand :) fast det är billigt och mycket Sand
även för ut så brukade jag köpa en katt Sand som doftade blommar på ICA och Coop den funkade jätte bra i burarna
#24 I toan kan man ju ha kattsand, se till att den inte är klumpbildande bara. Dock bör hamstern även ha Sand att bada i (:
Med doft skulle inte jag våga ha åt hamster (skulle inte ha det till katt heller för den delen). Tycker det luktar alldeles för starkt för deras små nosar.
//Jessie
#18 än så länge har jag bara använt den några gånger men sandlådesanden verkar bra :) är inte lika grov som Råda Sand (som dom ibland säljer på djuraffären) men grövre än chinchillasand. Tycker kanske ändå mer om chinchilla Sand än sandlådesanden jag köpte men på grund av att det va så mycket billigare så är det ändå bättre :)
#18 Smart spray! Finns liknande till sin egen "människotoalett" ;) Men det luktar nästan aldrig kiss i min guldhamsters Bur om man tar bort kissklumpar varje dag :)