roborovski eller guldhamster till dottern??
hejsan!
tänkte dottern skulle få en hamster nu när hon fyller år (såklart genomtänkt köp ;-)
inte så bra på hamstrar dock… vilken passar bäst till en 7-åring av dessa??
först tänkte vi roborovski men nu känns det som guldhamstern är bättre?
Guldhamstrar ska bo ensamma, är större än dvärghamstrar och ganska lätta att få handtama. Att dom ska bo ensamma kan vara en fördel när man är nybörjare, eftersom man inte behöver kolla efter tecken på att dom är osams.
Sen finns det fyra dvärghamsterarter:
Rysk Vintervit - Funkar bra i par, blir lätt handtama. Vanliga.
Campbells - Funkar bra även i grupp, lätt att få handtama. Vanliga. Har större risk för diabetes än övriga arter.
Robotovskis - Funkar bra även i grupp. Minsta arten, och är mycket piggare och svårare att få tam. Ganska ovanlig.
Kinesisk - Funkar tyvärr oftast bara ensam, även om lagen säger att man bör erbjuda en kompis. Ovanlig.
hamstrar i djuraffärer räknas som hybrider, vilket är en blandning mellan vintervit och Campbells. I samma kull kan en få Campbells temperament och kroppsspråk, och en annan får vintervit, vilket gör att dom inte förstår varandra.
Så jag rekommenderar en ensam guld, eller två vintervita eller campbells (självklart två av samma art och kön). Oavsett så rekommenderar jag absolut att ni ska köpa från uppfödare. Hamstrar från uppfödare är oftast handtama redan från start, risken för sjukdomar är mycket mindre och ni får stöd från uppfödaren hela livet. Väljer ni guld är det dessutom stor risk för papova i djuraffärer just nu. Väljer ni dvärghamster är det ökad risk att dom inte funkar ihop från djuraffär. Köper ni från uppfödare och dom mot förmodan skulle börja slåss, får man oftast lämna tillbaka en hamster, och ev få en ny unge att prova med.
Har du koll på allt annat? Som att du självklart har huvudansvaret, samt koll på Bur, bra mat, vilka material man ska undvika, sandbad, att man ska låta bli saltsten och hamstervadd, att djuraffärer ofta rekommenderar fel och så? Annars är det bara att fråga på (:
//Jessie
tack för all bra info!!
Ska man låta bli hamstervadd?? Sand är köpt… saltsten inte köpt.
jag föder själv upp kaniner så är väl insatt i ansvar som vuxen och att barnen behöver stöttning och att man måste läsa på om sitt djur så den får va den behöver (håller på att läsa på nu ;-)
papova??
men då känns det lite mer som det lutar åt en guldhamster iallafall. men svårt att hitta uppfödare i närheten av Jönköping ?!
är det en guldhamster hane man ska satsa på isf?
blir de mer "stabila" i temperamentet?
Ville bara dubbelkolla, jag vet förvånansvärt många vuxna som tror att deras barn klarar av att ta hand om en hamster helt själv, trots att varken barnet eller föräldrarna ha läst på ett dugg (:
Hamstervadd är dåligt. Hamstern kan dels fastna i det och skada sig, och om dom sväljer det kan dom faktiskt kvävas av det. Toapapper är utmärkt som bomaterial.
Saltsten behövs inte om hamstern får en varierad kost. Hamstrar har väldigt små njurar, vilket gör att även en mindre mängd salt kan ge allvarliga skador.
Även plasthus ska undvikas, och plast i allmänhet. Det är inte bra om hamstern gnager på det och får i sig plastbitar, dessutom blir det väldigt instängt i plasthus. Trä och kartong är mycket bättre.
Vad är det för Sand du har köpt, och vad har du tänkt dig för Bur? (:
Papova är en sjukdom som finns hos guldhamstrar. Den är väldigt smittsam, och dödlig. http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/sjukdomar/hapv-papova-7900983
Vart uppfödare finns har jag tyvärr ingen koll på, det får någon annan svara på. Jag har bara erfarenhet av dvärghamstrar själv, men där har jag inte märkt någon skillnad mellan könen. Det enda jag vet gällande guldar är att honorna kan lukta ganska starkt när dom brunstrar, men jag tror inte det är så stor skillnad i temperament.
//Jessie
När det gäller temperamentsskillnader mellan guldhamsterhonor och hanar så varierar det. Jag har haft både honor och hanar (har en hona och en hane nu) men jag har märkt att hanar är lite lugnare medans honor vill ha lite mera fart i tillvaron ^^ Detta kan dock såklart variera mellan varje individ! Honorna luktar mer när de brunstar, det stämmer men tycker inte att det stör så mycket :) Kan varmt rekommendera guldhamstrar! De är fantastiska och har stor personlighet :) Lycka till med hamsterletandet!
Mvh Mikaela
Ja absolut har jag huvudansvar och räknar med att sköta hamstern livet ut : ) Okej då skippas vadden här och ett träbo köps in istället för plastboet jag fick med buren!