Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1271 ggr
Simonjade
0

gula fläckar? kull vid 4 mån?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har märkt att min lilla flicka har gula fläckar i hennes päls. Kan det vara att hennes bebispäls är kvar? eller är det någon teckning? 

samtidigt tänkte jag fråga om vad ni tycker ifall man kan ta en kull på en guldhamster som är 4 månader? Jag har läst på flera ställen att det ska gå bra och att minsta åldern är 4 mån men jag är osäker. Är det en storleksfråga eller mognadsfråga? 

p.s hon är lite snorig bara.

Chress64
5

Enligt svenska hamsterföreningen bör en hona vara minst 5 månader innan du tar en kull. Dessutom bör du ha koll på hennes stamtavla, så hon inte har några sjukdomar eller defekter bakåt i leden. Du bör också ha koll på att ingen av föräldrarna löper risk att bära på Papova-virus mm. Det är också bra om du redan nu har en plan för var du gör av ungarna, då de kan bli ganska många, och alla ungar måste gå i egen Bur efter 8 veckor. Gå gärna in på svenska hamsterföreningens hemsida och läs på och lär så mycket du kan om avel och genetik innan du tar din kull, både för din och din hamsters skull. Ang färger är det nog hennes teckning som är sådan, vilket också kan ha betydelse för vilken färg hanen bör ha när du avlar, men som sagt, allt detta finns beskrivet på hamsterföreningens hemsida. Lycka till!

Fiona1234
0

Råkade få en tjuvparnings kull för 2 år sedan, där var honan 3 månader men ungarna klarade sig super, och även mamman. Men dock skulle jag rekommendera att vänta till 5 månader som Shf säger :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Siastassar
0

Om hamstrar har gula fläckar, är de inte skp då, sköldpaddsfärgade? Eller?

Simonjade
0

Okej tack! då väntar jag tills hon är minst 5 månader :)
Men jag har läst på en massa om färger och avel och så. och vet hur jag ska göra med ungarna och mamman innan, under och efter födsel. Hanen som jag planerade att para med är en heterozygot silvergrå lh. Hanen har stamtavla men jag har tyvärr ingen information om hennes föräldrar då hon inte har stamtavla :/  

ang färgerna så tänkte jag samma, hennes gula fläckar betyder det att hon är dove skp?

ebbamedruby
0

Hon är inte från djuraffär va? För det är ej så bra att avla på djuraffärdhamstrar eftersom de kan bära på olika sjukdomar. Jättesöt tjej du har och jag önskar lycka till med kullen :)

Simonjade
0

Nä hon är inte från djuraffär :) 

Ja jag är helt kär i hon och hon myser så gärna i min famn :3
Tack så mycket! Hanarna som det står mellan är en silvergrå lh eller en silversvart lh :)

VickyF
0

#4 Hon är dove skp ja 😉 I kombination med silversvart-hanen kommer hon ge enbart svarbaserade bebisar: svart, silversvart, evt. dove, med och utan skp på honorna, samt svart/gul på hanarna (såvida inte båda bär på creme).

Om du har stam på silvergrå-hanan kan du försöka ta reda på om han bär på svart eller cinnamon. Oavsett kan du förvänta normalfärgad och silvergrå, med och utan skp på honorna, samt gul på hanarna.

I båda kombinationerna kan även förekomma andra färger, beroende på vilka recessiva gener föreldrarna bär på 🙂

Lycka till!

Simonjade
0

7# Åh så roligt :) den silversvarta hanens morfar är creme/gul, när det gäller honans så vet jag inte :P det blir spännande o se :S

Den silvergrå hanens mormor och farmor var svarta, så lite kanske han bär på :P Kan det komma Silversvart skp tillsammans med silvergrå hanen?

Det kommer bli så spännande! Längtar till det så mycket :D 
tack så mycket! Kommer förmodligen hålla er uppdaterade här längre fram och lite närmare parningen:)

VickyF
1

Båda föreldrarna til silvergrå-hanan var alltså garanterade bärare av svart (Aa), vilket betyder att det är 66 % chans för att silvegrå-hanan ochså är bärare av svart. Om han bär svart är hans genotyp Aa ll P_ Sgsg (osäkert om han bär cinnamon). Honans genotyp är aa L_ pp Toto  (osäkert om hon bär långhårig). Tilsammans kan de ge: 

• Alla kön: Nf, silvergrå, svart, silversvart
  • Honor: Nf skp, silvergrå skp, svart skp, silversvart skp
  • Hanar: Gul, Silver Pearl (Sgsg ToY), Black Yellow (aa ToY), Silverblack Yellow/"Svart Silvergul" (aa Sgsg ToY)

Om silvergrå-hanan också bär cinnamon (Pp) kan även desse färger komma:

• Alla kön: Cinnamon, rö Silvergrå, dove, silverdove
  • Honor: Cinnamon skp, rö Silvergrå skp, dove skp, silverdove skp
  • Hanar: Honey/"rö Gul" (pp ToY), Silver Honey (pp Sgsg ToY), Honey Black (aa pp ToY), Silver Honey Black (aa pp Sgsg ToY)

Om honan bär långhårig (Ll) är det 50 % chans för varje unge att vara långhårig. Om hon inte bär långhårig (LL) blir hela kullen korthårig men bärare av långhårig (Ll).

Puh! 🥵 🤦‍♂️ Det kan bli rätt spännande å följa denna kull märker jag!

Simonjade
0

Åh tack så hemskt mycket :) snällt att du tog dig tiden och hjälpte mig :) jag har varit väldigt förvirrad när det gäller färgerna:P Orkar inte vänta till den 30e juli..

VickyF
0

Trevligt att kunna vara till hjälp! Genetik og färger är något som jag tycker är interessant. Vilken hane tänkte du använda?

Vad händer den 30e juli? 😛 Är det när kullen blir född?

Simonjade
0

Så bra då! jag tycker det är väldigt roligt men det är svårt nu i början då man börjar lära sig :P

Jag tror det blir den silvergrå, men han börjar bli lite gammal så vi får se om han orkar:) hoppas det :S

Den 30e juli är det datum som jag planerat parningen :D såå förväntansfull!