Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 703 ggr
Felicia1995
2014-05-30 16:07
1

Ny bur & funderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har i två månader letat & letat efter en ny Bur till min kinesiska dvärghamster Rio och nu har jag hittat en som duger. Var inne på att köpa IKEAs samla låda men vi gjorde en titt in på gekås så hittade vi denna 😃 57 cm x 31 cm x 31 cm. Bredare än hans förra lånebur som också var galler och som har fungerat bra dock var den alldeles för liten och höjden hög, en övervåning som bara var ivägen för leksakerna osv 😕 Köpte den för 199 :- jättebilligt! + en del plastsaker, hus, skål & lite annat + gallervåningen. Gillar bron men hade önskat att just övervåningen hade varit något annat än galler. Men ska vänta och se hur han fixar det annars funderar jag på att bekläda den med kartong for the safety 😃 Men han trivs och det är allt som räknas! Har även köpt två 55 l genomskinliga plastlådor som förvaring & en extra ''hage'' där han kan gräva hur mycket han vill då han redan har en i galler som står direkt på golvet :)

Jag har också börjat fundera på att få låta en guldhamster flytta hem till mig och vet en uppfödare i närheten som nyss fått några små. Jag undrar om det är någon skillnad i humöret mellan honor & hanar, bits dom? och hur de är i hanteringen. Eller om du vet någon skillnad mellan guldhamstern och dvärghamstern mer än storleken? Berätta det du vet och vad som är bäst med guldisen! Håll inte tillbaka vill veta allt!!! 😃

// Med vänliga hälsningar, Felicia Vinkar
 ~ Ett hem utan hund är bara ett hus ~

Buhleeer
2014-05-30 19:14
0

Jag har haft en dvärg och nu har jag en guldis och jag tycker mycket mer om guldarna. Dom är mer sociala och livligare. Och så tycker jag att dom är sötare, dom har liksom ett sååå gulligt ansikte med stora runda öron och fina mandelformade ögon. Sedan tycker jag bara om att titta och gosa med dom allmänt mer än vad jag hör med dvärgarna, och så är det jätteroligt att se när dom rusar över golvet med småbenen! XD detta är alltså bara vad jag tycker och tänker! :) och vilken gullig Bur och inredning by the way! :D

Felicia1995
2014-05-30 20:03
0

#1 Haha dom verkar jättegoaa! Praktiserade på arken och blev jätteförtjust i en, han såg ut som en liten panda (så sööt!) och var jättesocial, lugn & snäll 😍 o nu ska jag skaffa en, men satsar på uppfödare denna omgång! Dvärgisen kommer från arken(från uppfödare från början) han är supersnäll & orädd 🙂 det är så roligt att bara sitta och titta på dom små djuren. Men skulle vilja ha nåt lite mer att hålla i om du förstår xD Din bits inte eller? Har de någon sån ålder? För jag vet att min dvärgis kunde tugga lite på fingrarna i början tills han förstod att det var jag & inte mat xD hur ser din lille vän ut? :D tacktack! superkul att inreda 😃

Buhleeer
2014-05-31 11:03
1

Min kunde ta ett litet nafs då och då bara, men hon har aldrig bitit mig. I och för sig är hon ju bara 2 månader och 3 veckor. Men när vi lärde känna varandra så slutade hon, så jag antar att hon kanske vart nervös med nytt hus och nya lukter och att inte få vara med sina syskon och mamma. Hon är från en privat person (min mammas kompis som fick hamsterungar). Nu så fort jag sticker ner handen i buren så går hon upp på handen eller så klättrar hon upp på armen till axel och sätter sig där. Hon är verkligen jätte mysig. Det gjorde inte min dvärg. Haha ja det är ju lite mer att hålla i! ;-) hon är en bandad creme :-)

Buhleeer
2014-05-31 11:05
0

Bilden kom inte, gör ett nytt försök!

Buhleeer
2014-05-31 11:05
0

En annan bild

Buhleeer
2014-05-31 11:07
0

Sådär såg hon ut när hon kom, 4 veckor ung! :-D

Felicia1995
2014-05-31 12:45
0

#3 Åh så söt! 😍 Jag hoppas på att hen blir lite mer sällskaplig och det låter ju bra som det gått för dig! Min dvärgis är lite för sig själv också, men han äter ju från mina händer och jag brukar sitta med honom i lekhagen, då rusar han runt och är superglad haha. Sockar älskar han ;) haha :D