Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 955 ggr
annakarin_li
2014-05-15 13:34
0

Skaffa katt ??

Jag har en liten fråga till er. Jag är sugen på att skaffa katt igen men vet inte om det går så bra när jag har lilla Ludde (guldhamster). Jag har varit inne och kikat på gamla trådar men det verkar vara tu delade medningar om det här. Det som också gör mig fundersam är att jag vill ta en katt från ett katthem. Katterna som är därifrån är ju ofta lilla skötta och kanske har varit lösdrivare ett tag. Funderar fram och tillbaks, men jag vill ju inte ge Ludde en hjärtinfarkt pga detta.

jossa5
2014-05-15 13:38
1

Ha Ludde i ett rum som katten inte har tillgång till kan ju vara en lösning. Och givetvis i en Bur som katten inte kan komma in i.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[lenniiis]
2014-05-15 13:39
2

Det går, men man måste vara jätteförsiktig och ständigt vara uppmärksam. Katter är riktigt smarta djur och rätt som det är kan en hemsk olycka ske… Du kan glömma stänga buren, hamstern kan smita. Vad som helst kan hända och då sker det där hemska som gör så ont… Talar av egen erfarenhet. För ett par veckor sedan hittade jag min guldhamster Olivia i min katts mun (inte död, fick avliva henne dagen efter). Jag hade ett akvarium med nätlock som man måste lyfta ganska hårt på för att få upp det. Tjejen jag köpte det av hade haft katter och hon sa att det var kattsäkert. Man vet ju aldrig. I mitt fall gick det inte bra.

annakarin_li
2014-05-15 13:54
0

Ludde har idag ett eget rum och en ganska säker stor Bur. Det är klart att jag kan ha dörren stängd in dit, men det blir ju så varmt i rummet då för honom. Sen är det ju det där att han inte vill springa i boll (då hade jag varit mindre orolig), men nu vill den lille alltid vara i rasthagen… Är ju orolig att det blir som för dig #2

[lenniiis]
2014-05-15 13:57
1

#3 Jo, man vet ju aldrig. Själv tycker jag att det är jobbigt att alltid ha i bakhuvudet "stängde jag dörren?", "stängde jag buren?". Min pojkvän och jag ska flytta i sommar och kommer då ha ett kattfritt hus och jag älskar katter och vill jättegärna ha en katt, men nu har jag min lilla hamster Gimli och hur gärna jag än vill ha katt känner jag att det får vänta tills jag inte vill ha hamster mer. Men det är upp till dig såklart… Det går, men glöm inte att vara försiktig!

Cireea
2014-05-15 15:18
1

Vår katt får inte vara i rummet där hamstrarna är om inte någon av oss är hemma och kan ha katten under uppsikt. Se7en bryr sig dock inte om våra hamstrar då vi lärt honom att dom inte är åt honom. Han går inte ens i närheten av dom längre 🙂

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Siastassar
2014-05-15 15:46
1

Jag har 3 guldhamstrar & 2 katter & har aldrig haft nåra problem men jag har haft tur med katterna lite oxå då den ena är rädd för hamstrarna iaf när de springer i bollen & den andra kunde inte bry sig mindre. Är inte alls intresserad. MEN på kvällarna när hamstrarna vaknar till så stänger jag alltid dörren till dem så katterna slipper bli sugna. & det har ett eget hamstersäkrat rum där de en i taget får komma ut å springa på golvet eller i badkaret & då är det så klart ALLTID stängt in dit. Så man måste jämt tänka på deras säkerhet men till slut blir det som en reflex eller rutin som man gör automatiskt. Dessutom är båda mina utekatter så när de väl kommer in vill de mest vila eller kela. Men jag kan ha haft tur med! Om man inte vill stänga dörrar hit & dit så kan man ju sätta burarna/akvariumen så högt upp att det blir svårt för katterna att hoppa eller klättra dit. För nåra år sen satte jag upp en hylla med bara en avsats så högt upp på väggen att jag blev tvungen att stå på en stol för att nå akvariumet då nådde inte katterna hamstern iaf. Hoppas du hittar en lösning som passar dig! Lekhagen kan du väl ha i ett rum som du stänger dörren till när hamstern är på upptäcktsfärd? Lycka Till! :)

CassandraL
2014-05-15 18:23
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har katt och 3 dvärghamstrar i olika burar och det går så bra så.. Jag kan inte ha hamstrarna lösa med henne men det gör inte mig så mycket. Hamstrarna brukar komma fram till henne och kolla så dom är inte det minsta rädda. Hon står uppe på en hemmabyggd Bur ibland med och kollar och då brukar hamstrern komma fram mot henne.. Katten kommer alltid åt burarna men gör inget åt det. Katten bor även med lösgående kaniner hemma utan att röra dom. Kan väl lägga till att hon är en förvildad katt som bott inne lite mer än 1 år och som har levt ca 5-6 år ute innan dess..

http://cassisomplaceringar.weebly.com/

annakarin_li
2014-05-15 20:31
0

Tack för alla svar! #6 o 7 det ju lite häftigt att de inte bryr sig. Klart att instinkten kommer fram ibland och Ludde kan givetvis inte springa fritt m en katt i rummet. Jag ska fundera ett par vändor till men träffade en fantastisk mysig katt idag på katthemmet som var döv.

Bine93
2014-05-16 19:53
1

Har två katter och två hamstrar. Den ena bor i en samla som står på golvet och den andra i en dunabur som står i en hylla. Katterna är ju såklart intresserade och sitter gärna på samlalocket och tittar. Men jag är noga med att stänga locket och det är hållbart och att hamstrarna är säkra när jag städar buren osv. Hamstern rastas i badrummet med stängd dörr.
Alfons som bor i dunaburen kommer de knappt åt att titta på så han störs inte. Tjejen tror jag inte stör sig på dem heller, inte vad jag märker iallafall. Har lagt en filt med hål där luftnätet är över samlan så att katterna inte ska kunna se och jaga henne runt buren. Verkar funka både för henne och katterna. 

Så för mig funkar det bra :).

annakarin_li
2014-05-28 10:20
1

#9 vad skönt att det fungerar bra!! Jag ska ta mig ett par funderare till och se vad som blir bäst..

Whippetgerbilen
2014-05-28 18:10
1

Jag har en katthemskatt och när jag hade hamstrar så brydde han sig faktiskt inte så mycket, men jag hade dom i ett annat rum, har du möjlighet till det? :)

Dogs is my world ♥

annakarin_li
2014-05-28 20:06
0

Ludde har ett alldeles eget rum med rasthage i dag. Han snodde mitt datarum så nu får jag tassa för honom när jag behöver använda datorn ;-)

[[dvärgkaniner]]
2014-05-28 22:04
1

jag hade en katt och han kunde öppna dörrar så en kväll så öppnade han dörren och då hade jag min hamster i en yla i en plast Bur och han klöste på buren och gjorde så hamstern dog och jag hittade hon på morronen min bror såg katten gå in i rummet på kvällen. fast nu har jag en katt hona och hon gör inte ila mina hamstrar så det beror på vad för katt du köper tips köp inte en sån där stor katt som ser ut som en tiger för dom kan döda en stor kanin