Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 813 ggr
Lol V Stein
2014-05-24 18:57
0

Perserpäls som bomaterial?

Så här är det, min hamster verkar älskar min perserkatt, eller kanske främst hennes päls. Hon förföljer katten när hon är ute i sin hamsterboll och springer på kvällarna, och kör på henne bara för att kunna vara så nära som möjligt. När katten hoppar upp och sätter sig på tak-gallret till Duna-buren så skyndar sig hamstern upp på sitt hustak och försöker dra ner den jättemysiga perserpälsen i sin Bur (men lyckas aldrig, katten hoppar ner när det börjar dra i pälsen).

Jag antar att hamstern tänker bygga bo av pälsen, så då började jag fundera på om det skulle vara säkert att ge hamstern lite päls när man ändå har kammat katten? Det blir säkert ett mjukt och gosigt bo, men frågan är om det kan vara farligt, som hamstervadd? Det känns miljövänligt att hamstern boar med ett material vi ändå har av i överflöd och annars slänger, och naturmaterial andas bra. De längsta pälsstråna på katten är säkert dryga decimetern. Kan någon hjälpa till med en riskanalys, vad exakt gör hamstervadd farligt och har kattpäls samma egenskaper?

ebbamedruby
2014-05-24 19:52
0

Vet inte om det är farligt, men det som gör hamstervadd farligt är att de kan äta det, eller stoppa det i kinderna och kvävas. De kan också fastna med tassen i det, så blodflödet stryps.

Scorpio97
2014-05-24 21:33
0

Vet att jag har läst en diskussion förr gällande päls från katt/hund, och då rekommenderade dom flesta att inte ge det. Av samma orsak som bomull. 

Päls är ju trådar och hamstern kan i det. Om hamstern äter upp det så kan det fastna i tarmarna. Därför ska man ge toapapper som bomaterial, det går lätt sönder om hamstern fastnar i det, och det "smälter" om hamstern äter upp det (eftersom det blir blött). 

Om man klipper i det så det blir pyttesmå bitar funkar det möjligtvis, men jag skulle nog inte våga chansa. Tyvärr.

//Jessie

Lol V Stein
2014-05-24 21:35
0

Ok, tack så mycket för svar!

Kappukeki
2014-05-24 22:41
0

Gulligt att din hamster gillar katten :D

KappukekiSkämtar

BlackandBlue
2014-05-26 09:04
0

jag skulle nog med säga nej av anledningen till att de är för långa o risken för uppätandet! om du skulle klippa dem skulle de bli vassa o skulle definitivt fastna i kindpåsen! tänk dig själv när du har ett litet hårstrå i munnen! nästan omäjligt att få bort ;)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com