Värme
Nu när solen steker som mest ute blir det på eftermiddagarna väldigt varmt i min lägenhet. Lätt över 25 grader. Jag försöker skydda min hamster från det i möjligaste mån genom att ställa honom i ett svalare rum, men jag är ändå orolig att det inte är tillräckligt. Vill verkligen inte att han ska må dåligt.
Hur löser ni andra det här med värmen för era små?
Tänker tex om man borde öppna upp fönster och så mer, men är rädd att det ska bli dragigt då istället.
Tacksam för alla tips och tankar!
Vad har du för Bur? I gallerburar blir det dragigt, men om man har akvarium, samla eller duna (som jag) så tycker jag det är okej att ha ett öppet fönster. Sen måste man ju inte ha hamsterburen alldeles vid fönstret (: Jag har myggnät i ett av mina fönster hela sommaren, men har ställt hamsterburen på andra sidan av rummet.
Varma dagar brukar jag ge mycket gurka, och andra grönsaker med mycket vatten. Man kan även ställa in sandbadet i frysen/kylen en stund. Jag brukar även tejpat fast en kylklamp mot buren (med en tunn handduk/tyg emellan, blir fuktigt annars), så att ett hörn eller en sida blir kallare, då kan hamstern själv välja om den tycker det är varmt. Man kan även kyla en flaska vatten i frysen, och stoppa i den i en strumpa eller liknande och ha i buren, men då får man hålla koll så hamstern inte gnager på strumpan (trådar är farligt)
//Jessie
Vet att det har funnits en artikel om detta här inne förresten, men nu hittar jag den inte :/
//Jessie
Tack!! Vilka bra tips! Ska genast kyla sandlådan.
Han bor i en samlalåda. Har inget lock på så det blir inte allt för tätt i alla fall hoppas jag.
Du kan lägga isklampar/vattenflaskor mot utsidan buren, eller innuti om du slår in den i en handduk. Man kan även ställa frysna vattenflaskor framför en fläkt och rikta mot buren så blir det svalare. Går ju dock inte i gallerbur.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#1, jättestarkt idé med sandbadet! Ska ta in min fläkt ikväll iofs, men ändå.
#1 Tack för tipset om sandbadet i frysen! Det får bli lösningen denna sommar!
Roligt att jag kunde hjälpa (: Det är dock inte min idé från början, jag läste det i en annan tråd härinne, förra året.
Jag brukar ha två sandbad under sommaren, så man kan ha ett i frysen och en i buren. När den i buren börjar bli varmt så byter man.
//Jessie
Har inte hamster själv men brukar lägga en blöt handduk till mina råttor så blir det för varmt lägger dem sig på den, vet inte om det hjälper för hamstrar men råttor funkar det hur bra som helst för :)
hell is empty. All the demons are here
#8 Hamstrar ska helst inte bli blöta, så det funkar nog inte (:
Däremot kan man hänga upp blöta handdukar eller lakan i rummet, det blir svalare då.
//Jessie