Gallergnag på Duna Fun :(
Hejsan allihopa!
Jag köpte nyligen två Duna Fun burar till min guldis men hade alldeles glömt att det finns risken för gallergnag på gallerdelen på burarna. Och såklart skall min hamster gnaga på gallret på natten. 😕 Så har någon något tips jag kan få henne att sluta det? Just nu för tillfället "låser" jag in henne i hennes gamla mini duna på nätterna.
Mvh. Tessan
Om det inte hjälper att rasta henne ordentligt och ha ett Hjul eller annat att sysselsätta sig med i buren så är nog enda chansen att stoppa henne i ett akvarium/samla låda :/
ordentlig storlek på allt. minst en halv kvadratmeter :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#1. Jag vill helst inte ha ett Hjul där inne hela tiden för att hon kommer till slut bli beroende av den och kommer aldrig sluta springa i den. Hon får springa i hjulet i rasthagen istället. Hon har en massa toa rullar, godis gömda i leksaker, bro, hus hon gillar att klättra på…
Men kanske det finns nåt man kan breda på gallret dom inte gillar men som inte är farligt. Någon som vet?
tack för tipset iaf #1 :)
#2 Vad menar du? Är lite trögfattad ibland xD
Om en hamster springer så mycket i hjulet, så borde det vara ett rejält problem att hon tycker det är för litet! Därför så gnagar hon nog också på gallret …
mvh, HamsterHamster
Köp en vitrin kanske, eller en stor samlalåda eller ett stort terrarium helst 50x100 och höjden 40 eller 50
Hur stor är dunan?
mvh, HamsterHamster
#5 Nej, hon springer inte i hjulet hela tiden för hon har inte det i hela tiden. Har hört att det kan hända och det vill inte jag. Hon har 2 duna fun burar och en mini duna ihop kopplade allihopa så tror inte det är för litet. Hon har ett 22cm stort Hjul. Är det för litet? :o
Ursäkta om jag lät arg / irriterad. :)
mvh. Tessan
#7 borde själv säga förlåt för att jag är lite upprörd utav att hon springer i hjulet så mycket när hon har det. Hjulet är enligt mig absolut för litet.
Skulle ändå vilja veta hur stort det är sammanlagt :)
Om dunaburar är ihopkopplade brukar hamstern inte ha möjligheten att springa en raksträcka på en meter :)
mvh, HamsterHamster
Hade hälst inte köpt nåt nytt för betalade runt 800 för mina 2 burar.
Duna Fun: 55x39x37.5cm
Mini Duna: 55x37x27cm
Har ju 2 duna fun och en mini duna.
Så det blir ca: 165 x 39 (/37)
#10 Jag blir så himlans irriterad över de svenska djuraffärerna, jag Har köpt hjulen som jag hade i tyskland på
http://www.rodipet.de/shop/laufraeder/korklaufrad/
http://www.rodipet.de/shop/laufraeder/holzlaufrad/
http://www.rodipet.de/shop/laufraeder/wodent-wheel/
Bläddra ner lite på sidan :)
Bygg något riktigt stort av rör. så att hon får springa väldigt lång raksträcka och sedan lite avviktningar o olika riktningar men ändå att hon har möjligheten att springa från ett rör genom alla dunaburar på rakstreckan.
Hjulet borde vara 27-30 cm eller gärna lite större :)
mvh, HamsterHamster
#11 Okej tack för länkarna! Har för mig att du är halv tysk? Isåfall, betyder höhe höjd? Måste bara hitta ett som får plats i mina Dunor :)
Yes box höhe är höjd :)
mvh, HamsterHamster
Okej tack :)
#13 Tror du ett 27 - 30 cm skulle vara bra?
#15 ja :)
mvh, HamsterHamster
Okej :)