Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1144 ggr
Tequilaboj
0

Trevligaste dvärghamstern?

Hallå!

Jag har alltid tyckt dvärghamstrar varit knepiga i temperamentet. Även de som är snälla har kunnat vara lite hmm… oförutsägbara. Detta kan bero på att majoriteten av dv.hamstrarna som inte direkt varit hanterbara varit djuraffärsdjur men även uppfödardjur/privatperson är lite sketchy…  Rysk vintervitför det mesta. Och skillnaden privat vs djuraffär är enorm imo. Hos Guldhamster är skillnaden inte lika påtaglig.

De campbells jag stött på (även bott hos mig sista åren) har man inte ens kunnat stoppa ner handel till trots oändligt med tålamod och nästan fingerlös på kuppen. Himla fina i färgen men ärrat mig lindrigt för livet.

Som tur är så är mina inneboende dvhamstrar snälla och bara lite obehaglig. Kallar det obehagliga dåligt morgonhumör, vilket jag kan förstå… Är lite försiktig med dvärgarna efter tidigare upplevelser :P

Guldhamstrar är stabila. Har en teori ang temperament hos hamster. Guldhamstern är solitärlevande och är därför mindre benägen att nafsa om det inte gäller "liv eller död". De är mer domesticerade och inga vilda djur finns i linjerna (långt bak finns men inget jag räknar in).

VVhamstern har mer vilt beteende och har inte avlats på samma sätt som Guldhamstern. De vilda ser ungefär ut som de tama och sett djur med vildfångade/andrageneration i stammen, ovanligt men förekommer. De är parlevande och därför mer kommunikativa dvs låter och kan nafsa till om det behövs. Ja, detta var teorin i mycket stora drag och uteblivit detaljerna.

Pratade med en från USA som haft mycket campbells och tycker de var betydligt stabilare och socialare än vintervit. Vilket jag inte höll med om, har läst att cambells är lite mer ..temperamentsfulla än vintervit. Har 2 st hybrider (mamma v.v och pappa campbells) och de är de trevligaste dvärghamstrar jag stött på, de skiljer sig verkligen från mina vintervita som helst kör sitt eget race.

Så vad säger ni?

(Hoppas ni fattar texten… Annars förklarar jag gärna)

nadilda
0

Hmm, jag vet inte riktigt. Kan säkert stämma till viss del, men av sju dvärghamstrar jag har haft så har fem varit super snälla. De första två jag hade var från djuraffär och de var inte alls snälla, speciellt inte den ena. Hon högg i allt hon fick tag på 😛

Sedan så har jag haft två vintervita (en av de lever nu) och båda två har varit super snälla. Han som bor här nu är en degklump som bara ligger i händerna och låter sig pussas på, han var lite försiktig som yngre. Den andra var snällheten själv. Hon har aldrig smakat med tänderna ens som liten unge. Hon pussades och slickades och gillade att åka axel och sova i ens händer. 💋

Här hemma bor också tre stycken campbellbröder, de har bara bott här i ca två veckor så känner de inte så super bra än. Men allihopa är gosbullar som älskar att bli upplyfta och gärna kryper upp självmant i ens händer. Den ena kan smaka lite på en, men aldrig så att de gör ont. Och han är ju bara bebis❤️

Har inte alls stor erfarenhet av guldhamstrar så har inte mycket att jämföra med.

Men tror absolut du har en poäng i att det är större skillnad mellan dvärgar från djuraffär och uppfödare hos dvärgar en vad det är hos guldar, även om det självklart skiljer sig där också. Jag har som sagt haft 2 djuraffärshamstrar och 5 uppfödarhamstrar och skillnaden har varit enorm.

Scorpio97
0

Jag har haft totalt sex dvärghamstrar. Först en ensam vintervit från djuraffär. Världens mysigaste, bet aldrig. Hade man han lös på golvet så sprang han runt i några sekunder, innan han nöjd lade sig till rätta så nära mig som möjligt.
Sedan tre robbar, två från djuraffär och en "egenuppfödd" (av misstag). Dom hade inte riktigt något intresse av att gosa, men accepterade det. Honan blev bitsk efter kullen, men bara i buren. Dock såg man när hon blev irriterad och det var dags att ta bort handen, hon bet aldrig utan förvarning. Utanför buren var hon lika som dom andra, accepterade att man kollade igenom henne och gosade lite, men hade varit lika nöjd utan det. 
Och nu två Campbells pojkar från uppfödare (en dog tyvärr nyligen), så jag har enbart den andra pojken kvar just nu. Även han är extremt mysig. Nafsade nån enstaka gång om man väckte honom eller om man luktade mat, men det var bara dom första veckorna eller så. Älskar att sitta i handen, och när man pratar med honom. 

Guldhamstrar har jag bara träffat från djuraffär, så det går väl inte riktigt satt jämföra. När jag praoade på djuraffär så fick jag byta mat och vatten åt djuren. Dvärgarna brydde sig inte alls, men guldarna bokstavligen attackerade så fort man rörde deras Bur. Var en pina varje gång man var tvungen att pillra i deras Bur. Dvärgarna och gerbilerna hann jag dessutom bli vän med under veckan jag var där, men guldarna verkade tycka lika illa om mig första dagen som sista. 
Min kusin har haft två guldar (ej samtidigt), och även dom har varit bitska. Det räckte att man råkade lukta mat om händerna så bet dom, och även när man bytte mat och råkade väcka dom så var dom väldigt oförutsägbara resten av dagen.

Så min erfarenhet är faktiskt tvärtemot din (: Rent allmänt så föredrar jag dvärgar, men det kan ju bero på att jag har rätt dålig erfarenhet av guldar också, Skulle jag träffa på en seriöst uppfödd och hanterad guld så skulle det förmodligen ändras.
Sen skulle jag nog gilla dvärgarna mer ändå, just för att dom är mindre och kan bo flera.

//Jessie

Siastassar
0

Tycker att detta är en väldigt intressant tråd! Hoppas flera kan svara. Jag kan tyvärr inte tillföra så mycket då jag endast har/har haft guldhamstrar som jag gillar mycket pga de är störst av arterna & vad jag har fått för mig så är de lugnare samt mindre benägna att bitas vilket kanske inte alls stämmer? Sen gillar jag mångfalden i färger & teckningar som guldarna har! Är dessutom svag för den långhåriga sorten. Tänk om en dvärg kunde va långhårig så sött det hade varit hihi… Förhoppningsvis törs jag någon gång i framtiden köpa 2 dvärgar för nyfiken är jag! Men kan tillägga att jag är sjukligt rädd för att bli biten så är det nån som vet vilken sort som är "snällast"? Har iaf inte blivit biten så att det gått hål i huden av nån av mina sammanlagt 9 guldhamstrar jag haft i mitt liv!!!

Tequilaboj
0

Varför verkar det vara sån tabu att avla fram nya färger/hårlag hos dvärghamster (främst Ryska vintervin)? Hade det varit så med Guldhamstern hade vi inte haft den otroliga mångfalden vi har idag.

Odette
2

#4 för att man inte vill avla på hybrider utan hålla linjerna hos campbells och vintervita rena.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[Ingunn_1969]
1

#4 Det finns ingen ovilja att avla fram nya färger hos vintervit men de ska komma ut rena linjer och inte var en följd av hybridavel, precis som #5 skriver. Hybridavel innebär en massa nackdelar för djuren och vi har här i Sverige och även fler länder en policy att djurens välmående går före en massa skojiga hybridfärger. Vill man avla på färggener så finns campbells att tillgå. Gällande temperament så ska både campbells och vintervit vara snälla och trevliga att hantera, precis som guldhamstrar, och detta är något som uppfödarna arbetar med. Djur med dåligt temperament tas oftast ur avel och köper man en hamster som utvecklar ett aggressivt beteende får man oftast byta ut den hamstern. Med vänlig hälsning Ingunn www.snogatanshamsteruppfodning.com

Tequilaboj
0

Intressenta åsikter, håller med till största delen. Var nyfiken va folk tycker. Man man kan avla fram olika färger hos ex V.V utan att blanda in andra arter, hittta gener som styr de olika färgvarianterna.

[Ingunn_1969]
1

#7 Om det var så lätt som du skriver att få fram nya färger hos vintervita så skulle de redan finnas. Idag finns sapphire och agouti och teckningen pearl. Vi hoppas på att det dyker upp nya varianter men än så länge är det dessa två färger som räknas som standard, alla andra färger kommer från hybridlinjer och är då alltså färggener från campbells. För några år sedan uppkom en ny färgvariant hos vintervita, mandarin, men tyvärr blandades dessa upp i hybridlinjer och idag räknas de därför inte som rena vintervita. Det är bland annat därför det är så viktigt att hålla linjerna så rena som möjligt. Dyker en ny variant upp gäller det att fortsätta avla rent och ta tillvara varianten och inte kasta bort den genom att blanda in hybrider! Med vänlig hälsning Ingunn www.snogatanshamsteruppfodning.com

Odette
0

#8 Helt rätt, är så himla synd att man inte tog tillvara på mandarinteckningen, den är ju så himla fin!
Vi får hoppas människan lyckas bevara nästa uppkommande färg på vintervita :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Tequilaboj
0

Att blanda in campbells för att få fram nya färger hos vintervit hade ju resulterat i spännande färger men det vore ju att "fuska". Som du/ni säger vore det spännande/kul/bra att ta tillvara på (friska) vintervita med annorlunda färg. 

Att hitta genen som ger en viss färg hos ex agouti, dvs någon av de olika färger som i sin helget gör hamstern just Agoutifärgad. Hitta "ålgenen" eller kanske den gråbruna-genen. SVårt och komplicerat, inte minst krävande (många hamstrar:P) men med tid, kunskap och engagemang kommer man långt. Hur långt man kommer är för mig oklart men absolut superspännande (för en hamster och genetiknörd som mig)

Fick fö två rena vintervita nyligen med en färg jag inte sett innan, tror jag. Kanske startar en tråd om dem senare :)

[Ingunn_1969]
0

#10 Det låter ju jättespännade med två rena vintervita i en färg du inte har sett tidigare, i och med att det bara finns agouti och sapphire som båda är mycket vanliga färger. Vilken färg har dina? Och var kommer de ifrån? Med vänlig hälsning Ingunn www.snogatanshamsteruppfodning.com

[CruellaDeVil]
0

Min erfarenhet gällande dvärghamstrar kommer uteslutande från jobb i butik. Guldhamster från både butik och privata uppfödare. 

Jag har träffat extremt få dvärghamstrar som bitit. De flesta som varit lite aggressiva har varit de svarta hybriderna och det är ändå kanske 3-5 stycken av alla jag träffat på under 4,5 år. Visst kan de vara lite rädda av sig men extremt sällan bitiga. Ohanterade guldar är mycket värre. Dvärgarna har det inte spelat någon roll varifrån de kommer, på guldarna är det större skillnad och det är såklart enorm skillnad på hanterade och icke hanterade guldar Jag har blivit biten även av tama gudhamstrar. Min erfarenhet är alltså precis tvärt om. Dvärghamstrarna är i princip alltid trevliga men det är definitivt inte guldhamstrarna.