Hjälp Fort !
Hejsan alldeles nyss var jag och kolla läget hos hamstrarna mina, fyllde på mat och sånt. När jag tog upp ena så såg jag att hon blödde typ näsblod . Hon är helt vanlig hon satt och åt mat som inget hade hänt .men nu undrar jag om man ska ri ga veterinären eller är det inge farligt ? Hon är väldigt känslig för damm om det är det det kan bero på, men just nu har hon toa-lätt som bottenmatrial. Tacksamm för svar. P.s skriver lite slarvigt eftersom jag skriver på mobilen .
Hamstrars snor är rött, är du säker på att det är blod?
//Jessie
Är det mycket rött? Precis som oss människor kan hamstrar bli lite snoriga utan att vara förkylda. Mina hamstrar har varit lite röda vid nosen nån gång, utan att ha varit sjuka.
Om hon äter, dricker och beter sig som vanligt så tvivlar jag på att det är en förkylning, Ser pälsen ut som vanligt och tvättar hon sig som hon brukar? Pälsen brukar nämligen se lite "burrig" ut om dom är sjuka.
Sen kan du ju ge lite extra toapapper/bomaterial för säkerhetsskull, så hon kan boa riktigt varmt och skönt om hon nu skulle vara lite snuvig.
Har du haft toa-lätt som underlag länge, eller har du haft spån nyligen? Har hon några plasthus, eller bara trä/kartong? Plast blir instängt, vilket kan göra att hamstern blir svettig = större risk för förkylning.
Men jag tror som sagt inte att det är någon fara (: Håll lite extra koll, och om hon verkar bli hängig kan du ringa till veterinären och höra.
//Jessie
Okej ska lägga i lite extra papper så hon kan gotta sig ta k så jättemycket för diit svar !