Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1299 ggr
M.L
2014-05-10 19:17
0

Burmått till Guldhamster

Vilket är det minsta måttet på en Bur till guldhamster ?  vilken sorts Bur rekomenderar ni finns ju så många sorter.

Scorpio97
2014-05-10 19:28
0

Lagligt sett: Arean ska vara minst 0.12m2. Kortaste sidan minst 25cm och höjden minst 20cm. Detta är dock löjligt små mått, och man bör ha mycket större. Ju större desto bättre. 

Jag har visserligen dvärghamster, men min drömbur är akvarium/terrarium. Det är snyggt, hamstern kan inte gnaga på det, och man kan se till att köpa ett ordentligt stort. dessutom får man plats med massor av spån. Nackdelen är väl att stora akvarium väger en hel del. 

Annars är största SAMLA-lådan en bra Bur, som många använder. Billig dessutom. Det måste ju inte vara just en SAMLA heller, finns ju andra liknande som funkar utmärkt. 

Duna-bur är helt okej, jag har själv en mellanduna åt min nuvarande dvärg (eftersom mamma inte tycker SAMLA eller akvarium passar som hamsterbur). Jag upplever den dock som svår att inreda, jag får inte plats med så mycket spån som jag vill ha, dessutom är dom relativt dyra. Hamstrar kan dessutom gnaga sig ur om dom vill. Men den funkar. 

Gallerburar rekommenderar jag inte. Hamster kan klättra på väggen och skada sig, och om dom gnager så kan det ge allvarliga skador på nos och tänder (plus att det låter väldigt mycket).

Till SAMLA och akvarium bör man fixa nätlock, tror det finns en artikel om det inne på gerbiler iFokus. Om man inte har katt/andra djur och ser till att inte sätta in några höga hus så går det utan lock också, om man vill. Jag skulle dock köra på lock för säkerhetsskull.

//Jessie

[hasselmusen]
2014-05-10 19:55
0

Jag har hittat på pwss.sw mellan duna för 490kr och exkl. frakt men det är värt det!!!