Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 666 ggr
sfut
2014-05-05 22:25
0

I hamstertankar

Jag har ett tag varit sugen på att utöka min lilla familj med en liten gnagare eller två. Hamster är ett djur jag alltid velat ha men inte haft möjlighet att ha. Nu bor jag själv och kan bestämma mer på egen hand.

Det jag funderar på är om jag har tid och råd. Hur mycket tid lägger ni på era hamstrar? Hur mycket kostar de på ett ungefär i längden? Hur är det med försäkring och veterinärvård?

Och det jag funderat över mest, vilken sort ska jag ha? Jag vill ha en/två hamstrar som lätt blir tama och är "nybörjarvänliga". Jag är djurvan men inte just med hamster. Guldisar ska vara själva medan dvärgar i allmänhet ska vara två, har jag fattat rätt?

Och sist men inte minst, finns det någon uppfödare i närheten av Uppsala måntro? Det hade varit trevligt att få kolla om det var något för mig och kanske senare även köpa hamster av. Om man får vara lite kräsen så är jag mest förtjust i de korthåriga varianterna, gärna viltfärgade.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

fiore
2014-05-05 23:09
2

Vad roligt att du funderar på att ha en hamster! Glad
Jag har en guldhamster, och honom umgås jag med varje kväll i badkaret som rasthage i 30 minuter till 1 timme, beroende på hur mycket tid jag har. Ibland blir det varann dag, men varje dag oftast.
Jag har en stor pack med torrfoder & sand i som räcker i ca ett år, och toalätt som underlag köper jag en-två gånger varje månad och det kostar 30 kr st. Vill man köpa något extra, ex. ett nytt fint hus kostar det ju mer Skämtar

30 till 100 kr i månaden blir det (färskfoder räknas inte), som du ser är det billigt att ha en hamster. Men det är alltid bra att lägga undan pengar om något skulle hända och ett besök hos veterinären brukar vara ganska dyrt. Jag försäkrar inte min hamster, tycker det blir bara för dyrt i längden och min hamster är inte så klumpig Skrattar
Vid första köpet kostar det en slant (bur, mat, aktivering, hamsterköp, underlag, tillbehör m.m..).

Du har helt rätt, guldhamstrar ska vara ensamma medan dvärgar ska vara två och två. Jag har träffat båda och jag tycker guldhamstrar är mer lugna, mer att hålla i, lätta att bli tama och något gosigare. Men det är klart individer, det finns också vilda guldhamstrar! Lipar
Det bästa är att vända dig till en uppfödare, det finns ett virus som härjar i hela Sverige (papova), mer kan du läsa om här. Du får också mer säkrare koll på din hamster när det gäller sjukdomar, du vet vad den har för färg och du kan träffa föräldrarna m.m.

Bläddra genom artiklarna som finns här på HiF och du kommer att hitta en massa information om just guldhamster eller dvärghamster, lycka till!

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Lilahnee
2014-05-06 07:24
0

Jag är student och har två guldhamstrar, tycker själv att hamster är det perfekta husdjuret när man pluggar! Dels är de superbilliga i drift (men som sagt ha en "i fall att"-summa sparad), de lever inte så länge så till skillnad från katt/hund behöver man bara ha en planerad framtid om några få år, de går att hålla på med men är ändå så pass självständiga så får de bara komma ut och springa av sig så gör det inget att man är borta och festar en natt ibland, och de är superenkla att lämna bort till någon om man åker bort (mycket lättare än större mer krävande djur). Så jag tycker absolut att du kan köpa hamster! Även om de kräver sin dagliga uppmärksamhet de också är det betydligt mindre än många andra djur. Tycker att allt för många skaffar katt som sen får lida av ensamhet….

sfut
2014-05-06 21:43
0

Tack för svar

Jag är också student, alltså är inte kassan alltför stor. Innan det blir aktuellt måste jag nog få jobb i sommar så jag kan spara ihop en liten buffert. 

Jag har just nu tre frigående innekaniner, de har carefresh som strö i sina toalådor, ibland uppblandat med hampa. Jag har förstått att det är bra till hamster men lite dyrt? Hur mycket går det åt på ett ungefär, kaninernas lådor gör ju inte åt så fruktansvärt mycket. Kanske ren hampa är bättre?

Bur och mat känns som en hel vetenskap för sig, jag kan bara kaniner ju. Men en lättstädad Bur som man ser hamstern bra i vill jag ha, helst inte SAMLA-lådor och liknande.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Evovva
2014-05-07 11:38
0

Jag har två guldhamstrar den ena bor i ett akvarium och den andra i en gallerbur.

Som andra redan sagt är första inköpet dyrast då man måste köpa in allt. Jag har al spån till mina. En säck på 80 l kostar beroende på var man köper den 199-299:- Jag köper från Bromma zoo. Man kan nämligen även beställa på nätet därifrån. Har ingen försäkring så en buffert är bra att ha om något skulle hända.

Jag har haft tur med mina och min dotters hamstrar att ingen har blivit sjuk. Endast en har varit så sjuk i  ålderdom så jag fick avliva den. Det kostade 500:- De andra har somnat in lugnt och stilla.

Mat köper jag i 1kg påsar och blandar flera sorter. Men det räcker ganska länge. Sedan får de frukt eller grönsaker nästan varje dag.

Den ena hamstern fick jag hem förra veckan så jag håller inte på så mycket med henne  än men annars brukar jag ha dom ute i rasthagen eller mysa ca 30 min till 2 timmar beroende på vad dom vill. Just nu vill den ena bara gräva i sitt akvarium och inte vara ute alls. Kanske för att hon flyttade till akvariet för 2 veckor sen och hon har mycket att upptäcka där. Skämtar

ebbamedruby
2014-05-07 14:16
0

Jag har ute min hamster 1 timme per dag på golvet :) Förut hade jag henne ute mer dock.