Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 729 ggr
mellis98
0

Akvarium som bur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Har börjat fundera på om jag ska byta ut min hamsters galler Bur till ett akvarium istället då hon klättrar upp väldigt högt på gallret och sedan ramlar. Jag är rädd att hon en dag ska göra sig väldigt illa så jag tänkte fråga om det är någon som vet vart man kan köpa billiga akvarium och även vilket mått som skulle passa en ganska stor guldhamster. Ska kicka lite på blocket men om det inte finns där vet ni några zooaffärer som säljer billigt?

Vill gärna ha tips på inredning också :)

fuzzie
0

Hej hej! 

Jag tycker verkligen att du skall byta ut din gallerbur till ett akvarium. Dessutom så ser din gallerbur ganska hög ut och med tanke på att hon redan klättrar och ramlar ner flera gånger så kan det ju tillslut hända att hon skadar sig illa om ni har otur. 😕 

Man kan hitta hyfsat billiga akvarier på blocket. Jag går efter mottot att "ju större desto bättre" till mina djur. Så jag har så pass stora akvarier till mina dvärgar som 100x60x40 och det borde ju vara relativt bra storlek för en guldis med. 🙂 

Tyvärr tror jag inte att man kan hitta så billiga akvarier på djurbutiker eftersom de oftast är sprillans nya och ligger inpackade. Det skall isåfall vara om du frågar ifall de har gamla akvarier/terrarier kvar på lagret, men det kan ju vara lite risky när man tänker på papova… 

Bästa inredningen enligt mig är trä. Alltid trä! 😃 Det är ett material som "andas", står oftast stabilt och det är ingen fara för varken kindpåsar eller mage om hamstern känner för att gnaga lite. 👍 

Hoppas detta kunde hjälpa lite iallafall?

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

mellis98
0

#1 Tack så jätte mycket! Ska se om jag kan hitta något på blocket :D

Ska även försöka bygga lite egen inredning av trä från våra äppelträd!

fuzzie
0

Det var så lite så! 😃 

Det låter verkligen jättebra och det är ju väldigt kul att pyssla också! 👍

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

fiore
0

Hittade en 400 liters läckat akvarium för endast 300 kr på Blocket (tyvärr blev den såld väldigt snabbt), så blocket är den bästa lösningen om du vill ha stora och billiga akvarier Förlägen Lycka till!

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

boniver
0

Mitt senaste akvarium hittade jag på Emmaus (second hand som finns bl a i Göteborg). De brukar ha billiga akvarium. Det jag köpte kostade 170 kr och är stort (vet dock inte hur många liter). Var dock noggrann med att göra riktigt rent innan hamstern får flytta in bara. 

Jag brukar också inreda med mycket trä - trähus, trähjul utan mellanrum så att små tassar inte kan skadas (när hamstrarna är färdigväxta), massa spån/liknande så att hamstrarna kan gräva, sandbad, sönderrivet toapapper, ev. hamstertoalett osv :)