Lite frågor om hjul/''tefat''
I vilken ålder ska man ge sin hamster ett Hjul? och gäller samma ålder tefat, alltså t.ex. flying saucer? Och vad tycker ni är bäst, att ha hjulet i lekhagen, eller sätta in hjulet under dagen i ex. en timma eller ha den heltid? Och vilka hjul/''tefat'' rekommenderar ni att man ska köpa?
Med vänliga hälsningar, Victoria 😊
Jag tror att det är någonstans mellan 3-5 månader som de kan börja använda Hjul så att deras små kroppar har hunnit utvecklas färdigt.
Personligen tycker jag att det är bättre att ha hjulet/springdisken i lekhagen så att de inte blir "beroende" av hjulet som de lätt blir om det står inne i själva buren. Mina vintervita får vara ute vid minst 2 olika tillfällen på dagen och varje tillfälle är på minst en timme. Så de hinner ju springa en hel del i hjulen om de vill.
Jag gillar trähjul bäst och fick häromdagen hem hjulet på bilden här nedanför. Sedan kan man köpa en Flying Saucer som är en springdisk. Minsta mått på hjulet för dvärghamstrar är 18 cm i diameter. 🙂
Hjulet på bilden är ett Trixie trähjul, men Karlie har även ett Hjul som är i trä, men det är lite slätare. 😃
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
mina har inga Hjul alls, dom får springa på fatet där dom har rak rygg när dom springer och dom kan välja båda hållen att springa på, visst springer dom lite snett men de jämnar ut sig då dom kan vända håll.. jul är ju ostkroksställning hela tiden om du inte har ett rejält Hjul =)
Min hamster har ett rejält fat
#4 Jaa, jag skulle nog inte chansa på tidigare än 5 månader för att vara på den säkra sidan. Jag tycker det låter som en bra idé att de får springa i det då och då, och inte jämt. 🙂
Hehe jaa, jag har suktat efter det en stund sedan jag bestämde mig för att skaffa ett Hjul till dem. Jag har ju som sagt vintervita dvärghamstrar och de har aldrig haft Hjul tidigare eftersom jag inte tyckt om att ryggen kan krökas osv. Men nu känns det bra när de är så pass "gamla" samt att hjulet är rätt storlek och de kan springa utan krökt rygg. 👍
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
#3 Tycker dina att det är roligt att springa på ett sånt där fat? Går det att springa fort om dom vill? Funderar på att köpa ett därför frågar jag…
#3 ps. Börjar det gnissla efter ett tag? Så där som Hjul gör? Är dem dyra?
har en mindre blå springplatta till hamstrar för just dvärg