Lilla Gimli
Titta vad jag köpte igår… 😊 Vandrade runt på stan och där jag bor ligger en djuraffär mitt i centrum. "Kan ju bara titta", tänkte jag… Det slutade med att jag gick hem med honom. Cremefärgad, långhårig och alldeles underbar är vad han var och det var kärlek vid första ögonkastet och jag kunde bara inte låta bli. Fick panik på kvällen sedan, för jag skulle ju vänta med hamster… Frågade runt om ingen ville ha honom (haha ja, panik så att säga). Men nu har jag bestämt mig. Han ska få stanna hos mig! ❤️
Han bor för tillfället i en miniduna, men så fort jag och min pojkvän flyttar till eget (vilket förhoppningsvis är till sommaren) ska jag köpa ett stort akvarium (minst 250 l) och göra det så mysigt för honom.
Han heter Gimli, förresten! Han är ifrån en uppfödare (som sålde honom till djuraffären) med stamtavla och allt. Det här får bli hans lilla bildtråd!
Det verkar som att han tycker om att klättra. Han klättrar på taket (!) på minidunan. Gör han det för att han tycker det är kul eller är han väldigt rymningsbenägen?? Jag har aldrig haft en ung hamster förut (köpte min Olivia tam och 1 år gammal) så vet inte vad jag har gett mig in på riktigt… Är nervös över att jag inte ska lyckas tämja honom.
En sån sötnos du har skaffat dig ;)
Om han tycker om att klättra så bör du ge han möjligheten till det. Kanske få in tjockare grenar som du förstås få ha i ugnen eller frysen först så att små parasiter dör. Någon sten han kan klättra på kanske som inte är vass eller så men som han kanske ändå kan slipa ner klorna lite på. Men den får såklart inte kunna ramla omkull så att din lilla älskling skadas :)
Jag vet faktiskt inte om hamstern är rymningsbenägen och den klättrar i taket. Han ville nog bara klättra lite helt enkelt. Men vad har du mer i buren? Kan man få se en bild på hela buren? :)
Det är inte så svårt att tämja en hamster. Prata gärna med honom när du är vid buren och gör inga plötsliga rörelser. Ha handen nere i buren med någon liten godbit kanske och låt han komma fram och lukta på dig.
Det känns som att det inte riktigt går i en miniduna… :) När vi har flyttat och jag köpt det stora akvariet ska jag inreda med massa roliga grejer! :D I minidunan finns just nu ett hus, en kokosnöt med ett hål i, sandbad och ett Hjul. Det får inte plats med något mer, då har han ingen gå-yta alls..
Jaa, jag gör såå :) Han vågar lukta på mig så det känns bra!
åå, vilken sötnos! lycka till med honom!😉
Jaa, visst är han bedårande?? :D Tack! :)
Åh, är inte drömmen att ha ett sådant här akvarium? http://www.blocket.se/goteborg/Akvarium_720_L___Tillbehor_53592637.htm?ca=13&w=2
Och inreda med massa kul???
Herregud så söööt :'3