Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 408 ggr
[Konstig]
0

Vilken hamster & frågor.

Tjena, jag går i hamsterköpartankar hehe! :)

Jag undrar vilka "raser" passar att bo minst 2 stycken? och vilka ska bo själv?

Hur ofta ska man rengöra deras Bur

är dem "keliga" trevliga att hålla i tillexempel?

Har dem någon sjukdom som kan föras över till människor? 

anser du duna burarna dem med plast om ni vet vad jag menar, att dem är bra? jag har hört bra om dem och vill inte ha akvarium.

Vad för underlag & Foder är att tipsa om?

finns det stamtavlor alltså renrasiga hamstrar?

Hur länge lever dem?

Berätta kort om din hamster/hamstrar!

Tack för svar

Lexie82
0

Guldhamster ska alltid bo själv, och om jag inte minns fel så trivs kinesisk dvärghamster också bäst själv.

Campbells, Roborovski och rysk vintervit kan man ha i par, om de har växt upp ihop. 

Rengöra buren kan man göra vid behov, jag gör rent åt mina ca en gång i veckan, ibland mer sällan. Däremot får man göra rent toa, byta vatten och fylla på mat oftare, så klart.

Åtminstone vintervita är keliga och trevliga, men de är de enda jag har erfarenhet av.

Tror inte de har några sjukdomar som förs över till människor, däremot kan DE bli smittade av våra förkylningar, vilket kan vara farligt för dem.

Duna-burar funkar kanon, jag har en sån själv. Jag har lite olika sorters burar, och du kan läsa mer om de olika sorterna på min hemsida.

Underlag och Foder finns massa olika att välja mellan som funkar bra. Hamster Complete är ett bra och billigt Foder, och hampa/lättströ är bra som Bottenmaterial, tycker jag.

Stamtavlor finns, de flesta uppfödare har stamtavlor till sina (jag till exempel)

De lever i ca 2-3 år, åtminstine dvärghamstrar. Guldhamster har jag inte så bra koll på.

[Konstig]
0

Säljer du vintervit dvärghamster har du något aktuellt just nu eller? var finns du =)?

[Vaniljhumla]
0

Varför vill du inte ha akvarium?

[Konstig]
0

Vaniljhumla spelar det någon roll varför? jag vill inte ha det och har hört mycket bra om dunaburarna.

Lexie82
0

#2 Har inga pågång just nu. Mitt avelspar ska få träffas först om två veckor. Jag finns i Falun. Jag tror dock att Fuzzie, som också finns i Falun, kanske har några på gång.

http://fuzzieshamsteruppfodning.weebly.com/

[Konstig]
0

Vilken hamster är mest känd för att vara tam och lätt att få kontakt med tycker ni? :) så man väljer rätt "ras"..

Har funderat på Guldhamster

Rysk vintervit dvärghamster

& Campbells dvärghamster.

fuzzie
0

#6 Precis som Lexie skriver så har jag åtminstone en kull på gång. Dock har hon gått över tiden med någon dag nu och är tydligen väldigt rund (är inte hemma just nu så pappsen tar hand om alla djuren). Men de borde alltså komma en kull vilken dag som helst nu! 🙂 

Jag tycker personligen mest om dvärghamstrar och har ju just vintervita här hemma. Jag tycker att jag har fått otroligt bra kontakt med dem och de är jätte mysiga när man tar upp dem i famnen för att gosa lite och de är roliga att titta på när de busar runt både i buren och i lekhagen. 👍

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Fiona1234
0

#6 Helt klart guldhamstrar, tycker dvärgar är så opersonliga och ganska lustiga på något sätt hehe, guldar helt klart ;)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus