Ikea Detolf som hamster bur?
Hej allihopa, jag hade tänkt att köpa en Ikea Detolf som en hamster Bur till min guldis. Så jag undrar har någon har haft/har en Ikea Detolf. Jag hade ju förståss tänkt att "lägga ner den istället för att ha den so som den skall vara i vanliga fall. Och sedan ta bårt hyllorna så det blir en stor hel yta. Vad tycker ni om denna idé? Det skulle komma se ut såhär ( kolla bild )
Och ni som har /haft en Detolf som Bur skulle ni vara snälla och skriva för och nackdelar med denna "bur"
Mvh. Tessan
PS: Jag tror min lilla dam kommer uppskatta denna förändring, från Mini Duna till en stor Ikea Detolf.
(Bild från google bildsök!)
Hade också tänkt göra en Bur av detol (När jag flyttar till större lägenhet) så vill också höra hur andra har gjort :)
På youtube finns det massa fina videos
Tack för svaren.
Jag har några problem. Min EXPEDIT jag har är ( horisontalt ) 144cm bred, och 34cm djup. Och DETOLF vitrinskåped är ( horisontalt ) 163cm bred, och 37cm djup. Och det betyder ju att den är för lång för min EXPEDIT. :(
Det går ju inte heller att lägga hela "buren" att "hänga" på EXPEDITEN ( kanterna är ju utanför ). Glaset som är över hela buren är ju härdat glas, dvs. väldigt hårt glas.
Men min pappa som är en byggmästare ( som har jobbat på en glasfirma ) vet att det absolut inte skulle hålla glas vikten + träbitarna + allt som är i buren.
Men aja, frår väl kanske hitta ett bättre "underlag" eller sen försöka hitta en skiva man kan lägga under "buren" :P Eller sedan glömma drömmen om en DETOLF :/
Du MÅSTE ju inte ha detolfen på en expedithylla.. Men kan du inte bara lägga några plankor under den då?
Borde ju gå att ordna en större träskiva att lägga på Expediten så att belastningen inte längre hamnar på glaset, vet hur irriterande det är när inte allt klaffar perfekt direkt =)
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Jo #5 & #6 hade nog tänkt fiffla ihop nåt sånt :) har ni en aning om man behöver nåt lock till DETOLF grejen? :) Mvh. Tessan
#7 Beror på hur höga grejer du har i buren. De får inte kunna klättra över kanten.
Eftersom hamstrar älskar att gräva och jag själv hade en vitrin som Bur tycker jag att man borde ha lock,då kan man ha bra och mycket inredning :)
http://hamstergehege.blogspot.se/2011/04/detolf-mit-aufsatz-fur-goldhamster.html
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Okej #8 & #9 skall se om jag kan fixa nåt. I länken var det ett coolt lock även om jag inte fattade vad det stog. Mvh. Tessan