Har din hamster rymt?
Någon gång måste det ju hända att man råkar lämna ett lock öppet eller har för lite uppsikt i tre sekunder, sen helt plötsligt ligger man på golvet med hamstergodis och försöker hitta den lille.
Har det hänt er?
Har ni några spännande historier att dela med er av? 😃
Själv hade jag en hamster med en dålig Bur. Ett tag vaknade jag varje natt av att han kom krypandes upp i sängen. Farligt men gulligt. En av dessa nätter smet han även ut från mitt rum. detta märkte jag först dagen efter vid lunch… I panik sprang jag runt i hela huset, jätteorolig, och ropade och kollade i varje vrå! Efter ett tag hittade jag honom trött, dammig och skakis i mina föräldrars garderob. Stackarn! Efter det åkte jag direkt och skaffade en ny Bur!
Nu vill jag höra er!
Min förra hamster Skrållan rymde en gång just då jag fått henne.
Jag letade överallt men kunde inte hitta henne , sökte på alla mysiga ställen som skulle passa perfekt som bo men där fanns hon inte.
La ut mat men det funkade inte heller
.
Tillslut hittade jag en söndertuggad trasa i en tyghög vid ett skåp, letade genom högen men då hon inte var där förstod jag att hon var i skåpet.
Hade hittat henne ! Men kunde omöjligen rubba det enorma skåpet.
Hur lyckas man locka fram en otam hamster ur ett skåp… försökte med mat men hon sov bara så var tvungen att väcka henne genom att knacka på skåpet sedan la jag en paprika som skulle locka ut henne.
Sedan kom vi till den jobbiga biten då hon somnade halvägs ut ur skåpet, just så pass att jag inte skulle kunna ta henne
Fick vänta drygt 1 timme på att hon skulle vakna och fortsätta mot maten(ville inte väcka och skrämma henne tillbaka in i skåpet). Tillslut grabbade jag tag i henne och satte ner henne i buren igen. Och sedan dess så rymde hon aldrig, har tydligen lyckats köpa orymlingsbara burar 
Ruby har rymt till ett hål under garderoben som leder till olika väggar i huset otaliga gånger, men kommit ut efter ett par timmar.
En gång kröp hon in i hålet, men kom inte ut. Jag la ut mat och mjöl för att se om hon gått ut, men hon hade inte kommit ut alls efter et helt dygn. Jag hörde henne i väggarna i köket. Andra dagen försökte jag väcka henne och allt, men jag hörde henne bara gräva i isolering i väggarna. Senare på kvällen, vid ett, hörde jag prassel i matskålen. En liten dammig Ruby satt där och åt, lättnaden då alltså. Hade det gått en dag till hade jag varit tvungen att lämna henne ensam med en katt i huset. Numera är en träbit fastspikad över hålet och Ruby kommer aldrig mer rymma… peppar peppar, inte dit i alla fall :p
En annan gång hade jag henne i vardagsrummet, och trodde jag byggt en tät vgg mot hallen och alla rummen, men nej, när jag inte hittade henne så sprang jag förtvivlat ut i hallen och vad hittade jag? Jo, en liten Ruby sittande på hallmattan och tvätta sig. En annan gång smet hon ut genom dörren, men han bara till kattbädden innan jag satte stopp för hennes galenskaper, haha ;)
Tur att det aldrig varit någon riktig fara, när hon rymde i 2 dagar visste jag ju ändå var hon var någonstans. :)
Jag har faktiskt aldrig haft en hamster som rymt och det är verkligen en lättnad! Skulle bli helt hysterisk om jag skulle komma till en tom Bur.
Mina hamstrar har varit/är mer hundar än hamstrar för dom springer bara efter mig när dom är ute på golvet..😃
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Aldrig… men det skulle nog vara kul för mina katter att se 11 möss och 2 hamstrar springa på golvet. Speciellt min hund… :P
Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster
Älskar er mina älskade djur!
Vi har haft mycket rackartygare! Vår nuvarande Cocos byggde en kulle av spån, klättrade ur sin samlalåda. Lunkade runt lite och hittade ett hål i köket.. Hålet leder in i väggen och där gick han in. Han började boa med isoleringen under fläkten i köket så jag"som den händige karl jag är" fick ju riva upp skåps plywooden "taket på skåpet?" Och lägga en godisbit på en bok…åh vilken god lukt tänkte Cocos och ner kom han. Den kallar vi för Cocos och köksfläkten. Skriver imorgon om Cocos och köksspisen ;)
MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.
Medarbetare på hamster.ifokus.se
Jag hade haft min guldhamster Alva i en dag när hon tog sej ur ett akvarium med fyrkantsnät på???(hur hon nu kunde det)
Iaf så hade jag en vän hemma och hon ville se Alva så vi gick in och tittade på henne kl var ca 20 då, ett par timmar senare så följde jag min vän till bussen och hade med mej min hund.När jag kom hem så var ytterdörren öppen ett tag tills vi hade kommit in,strax efter så börjar min hund att nosa väldigt mycket i skohyllan och gav sej inte,jag fattade ingenting, så min hund tittade på mej och backade, som han alltid gör när han vill att man ska följa med någonstans och sen puttade han hamstern med nosen mot mej.
Jag fick tag i henne en gång men tappade greppet om henne och någon cm framför kylen så fick jag tag i henne och kunde hålla fast henne och satte mej i soffan med henne nära mej, tills hon slutade att flämta och lugnade ner sej innan jag satte tillbaka henne i buren.
Jag vill inte ens veta vad som kunde ha hänt om hon sprungit ut genom ytterdörren(det var Oktober och snö ute) eller om jag inte hade fått tag i henne innan hon hann under kylen 😮
En annan gång så gick jag in där hamstrarna stod och såg att Alvas fyrkantsnät på akvariet var böjt(hur en hamster fixade det vet jag inte för jag fick ta i för att böja den i den vinkeln) och visst var Alva på rymmen igen(denna gång som vuxen) men denna gången så hörde hon att jag var vid buren och kom fram till mina fötter och ville komma hem igen🤪
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Ja absolut. Min första hamster rymde in i garderoben (inbyggd) så han var där inne tills jag vaknade en kväll av att han klättrade på mig i sängen. Sötisen! Han var väldigt törstig. Min nya hamster rymde en dag och sprang i hela huset, jag var bombsäker på att han också var i bokhyllan eftersom jag hörde knaprande men han var i tvättstugan i rummet bakom mitt. Så när mamma hittade honom blev han så rädd så han kissade på sig, och han hade slaktat ett par tvättborstar. :p
Vår lilla guldhamster Zelda var också på rymmen i husets väggar för ett tag sen. Hon var borta i 7 dygn, innan vi till slut fick tag i henne igen. Otrolig tur! Skrev nyligen om hennes äventyr i en annan tråd här på forumet, "solskenshistoria…" inlagd 2/10, för den som vill veta mer om hennes äventyr :-). Tack och lov lyckades vi till sist fånga henne i en hemgjord fälla, visserligen smutsig och något tilltufsad och lite såriga tassar, men hon har hämtat sig fint och idag mår hon helt bra igen och alla tassar har läkt fint. Vilken tur vi (och hon) hade!
Min ena hamster Nova rymde ur sin rasthageen gång. Det var en gallerhage som många här har och eftersom hon är en dvärg (och var desutom unge då) så hade hon inga problem alls med att klämma sig ut i skåran mellan två sektioner. Efter ca 4 h letande så hittade vi henne i en plast påse med kläder i under badkaret. Min andra hamster Stella (som bor med Nova) rymdeför ca en månad sen ut ur sin samlalåda (jag hade glömt sätta på locket) och hoppade ner i flingpaket som olyckligt vis stod på golvet och öppet just då. Efetr ca 1 h hittade vi henne. Resultated var en tjock hamster och inga flinhor till frukost. Sedan har de rymt massa andra gånger också men bara några minuter, bland annat satt nova under kylskåpet en kvart en gång.
En gång när jag hade hamsterbebisar så gick en Bur sönder, så jag byggde en egen Bur. Men min hund lyckades få upp locket på den (som tur var är hon jättesnäll mot hamstrar). Så när vi satt och tittade på tv:n så kommer det plötsligt tre hamsterungar på led genom rummet, gissa om vi blev förvånade :P
En annan gång gnagde sig min hamster ut ur en dunabur (förstår inte hur hon lyckades gnaga igenom tjockhårdplast!?). Hon var helt försvunnen i ett helt dygn. Sen testade jag att be min bordercolie hund att söka (hon kan det kommandot) efter min hamster. Hon nosade upp ett spår och öppnade en skåpdörr och dök ner med nosen i en hink med rengörningsmedelsflaskor, damm m.m. och där var min lille hamster vid liv :)
Sen i somras passade jag en hamster som bodde i en samla-låda. Den brukade inte göra det i vanliga fall. Så en kväll hade hon gnagt sig ur samla-lådan, ett stort hål. Som tur var så var det i ett badrum som inte var stort. Men jag kunde inte hitta henne, sen efter en stund fann jag henne i min förskräckelse i avloppet! Hon hade fastnat där, bara rumpan stack upp. Jag trodde först hon var död, men hon levde men var väldigt blöt. När jag rörde vid henne så försökte hon kravla sig ner ännu mer, så jag fick hålla fast i hennes päls så hon inte skulle försvinna ner i avloppet. Jag skrek på min pappa att komma, och han bröt upp lite av avloppet så vi fick upp hamstern säkert. Hamstern överlevde men var lite smutsig :)
Mvh Alicia.
Min ena hamster var en riktig rymmare. Han har nog lyckats rymma 2-3 gånger. Första gången skulle jag städa hans Bur och vi var i köket, vände ryggen till 2 sekunder på riktigt alltså och han var putsväck. Bad hunden söka men hon visade inget intresse och sambon letade sen hittade vi hålet under bänkskivan. Vi hörde honom men fram ville han ej. Vårat kylskåp stod på en skiva och under den skivan hade han gömt sig. Så sambon flyttar på kylskåpet och vi inser att skivan är täckt haha men vi hittade ett hål och precis då kröp Sumo vid det och sambon får tag i pälsen och drar upp honom, får dock ett bet men av förklarliga skäl :P
Andra gången bodde han i en samlalåda på toan. Så varje morgon kom han ut och hälsade förutom denna gång, ringer sambon och frågar om Sumo var i buren är han gick till jobbet och det hade han. Hittade honom bakom tvättmaskinen denna gång, mindre jobb att få fram honom.
Http://minfyrbenta.wordpress.com
Japp. Skulle städa buren så jag la ner henne i hennes stora semla Bur men under den var det en till. Jo gissa vad hon passa på att göra då? Såklart finns det ju en glipa ner till den! Sedan skulle mamma gosa lite med hon och ropa på mig : vart är trollet? Men hon är ju i lådan? Nej? Sedan slutade det med att vi letade som galningar efter hon.. Och det visa sig att hon hade gömt sig i röret i lådan under, hahaha!
Tur det eftersom vi har en katt!
Checka in @gnagarboden på instagram 
Precis när Yuki var ny rymde han ur sin tillfälliga låda. Han var borta i 4 dagar och upphittades av en granne…i grannens spisfläkt… som snickare hade fått ta isär för att det lät konstigt… Och han bodde två våningar under oss… Och jobbade för tidningen… och ville göra ett repotage om vår lilla solskenshistoria…. x)
Min mamma som just nu passar mina djur hittade min Filur uppe på sitt burtak! Tänkt om han hade ramlat ner!!!!! Dock lyfte hon ner honom i buten igen och har "säkrat" buren. Är på ett sätt glad att jag inte var hemma, hade blivit jätterädd och framför allt fö3vånad
Det har ju hänt att de gnagt sig ur lådor de bott i eller liknande, men en rymning är jag faktiskt imponerad över. Det är ett par år sedan och jag bodde då nere i källaren, i gillestugan. Min guldhamsterhona bodde i ett akvarium och jag var noga med att se till så inget var tillräckligt högt för henne att klättra upp på och sen över kanten. En morgon när jag vaknar sitter hon där på huvudkudden och ser ut att studera mig. Då har hon alltså på något vis, vilket jag än idag inte lyckats lista ut hur, tagit sig ur akvariumet, ner på golvet (det stod på ett bord som var ca 50 cm högt), tagit sig upp till min säng trots sängstomme (troligen klättrat på vävtapeten) och sen satt sig på huvudkudden. 😛
Här har ni rymmaren på bild, efter att hon fick flaskhållare och då även lock på akvariumet.
Förra sommaren när Gin var ny hos mig så rymde hon ur sitt dåvarande akvarium. Hade definitivt ingen aning om var hon var. Det värsta var att hon inte var riktigt hand tam då hon inte varit hos mig så länge.
Jag la ut mat kex och godis i alla rum och stängde dörrarna . Tyckte jag hörde henne vid flera tillfällen både i min dotters rum och i badrummet. Men ingen hamster.
Sent på kvällen så tyckte jag återigen att jag hörde henne men då i köket och mycket riktig där var hon. Det som avslöjade henne var det hela mariekexet hon försökte få med sig till sitt nya krypin under frysen.
Visste inte riktigt hur jag skulle få fram henne. Tog fram ett lila rör som man kan dra ut och göra längre och böja hur man vill. Men varje gång hon var precis framme och jag skulle ta henne smet hon in under frysen igen. Jag gick då och hämtade akvariet och flera genomskinliga rör som jag kopplade ihop så det blev flera U efter varandra. När hon börjat krypa och kommit nära akvariet så var jag snabb och delade rören så hon inte kunde springa tillbaks och tippade ur henne i akvariet igen. Sedan gjorde jag ordning en dunabur som hon fick bo i istället.
Slutet gott allting gott.