Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 1993 ggr
[lenniiis]
0

PANIK! Katt fick tag på min hamster

Jag är helt förstörd min katt har fått tag på min hamster. Hon är inte död men benet hänger…. Ska jag vänta och se om hon bara har ont eller ska jag åka till någon jourveterinär och avliva? Har så dåligt samvete folk sa till mig man inte kan ha hamster och katt. Har så dåligt samvete!!!! Vad kan jag göra

-Cissi-
2

Åk till vet!

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

imsuchadiva
0

Benet är antingen av eller så har det hoppat ur led. Åk till veterinären genast!

[hejhejhej!]
2

VETTEN NU, DET HANDLAR OM TID OCH SEKUNDER, HAMSTRAR FÅR ATT RÄDDA, ÅK NUNUNUNUNUUUUUUU ELLER H dåligt samvete FÖR ATT HAMSTERN DOG!!!!! Nu!! Sekunder för ett litet liv!

[lenniiis]
0

Det är inte öppet i så fall måste jag åka till Alingsås och det är över 1 h bilfärd

Kaninernasvän
0

Åk till vet som #1 sa, man kan själv klart Ha katt och hamster men man måste ju vara extra försiktig och noga! Hoppas det går bra med den lille :)

http://mylifewithrabbits.blogg.se/ Blomma

Officielle
2

Råder dig också att åka till en veterinär, helst så snart so möjligt!

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[hejhejhej!]
0

Sätt honom i en ganska liten Bur, med vatten, lite mat samt hus med toapapper, sen gör allt så smidigt som möjligt, dödsriken på stress är stor bara påväg till vetten, men ring dom för då kan man berätta och så ger de råd i liren:) lycka till!

[lenniiis]
0

Låter henne vara i buren nu, lägger in vatten och toapapper. Hon skakade och hackade tänder, håller hon på att dö?

Kaninernasvän
0

Ring veterinär!

[lenniiis]
0

Hon försöker röra sig men kan inte ta sig fram, vad ska jag göra?? Kan inte åka till veterinären förrän imorgonbitti

Roonja
5

Ring veterinär och rådfråga, försök att beskriva situationen så bra som möjligt och ta det lungt och låt hamstern vila. Hamstrar är tåliga djur men det kan vara så att katten har gett hamstern invärtes skador så därför är det bra att åka till veterinär så snart du har möjlighet! Jag håller tummarna för din skull och hamsterns. 🌺

Sara1214
1

Min hamster blev också av med benet. Dock hade det läkt när jag kom. Han har nu bara tre fötter men mår super bra. En liten stump. så avlivning är sista alternativet. Min hamster mår toppen och mer fart i honom har jag aldrig sätt. Dock kan det ju vara jobbigt innan det har läkt för stackarn. Så åk till vett men avlivning tycker jag inte är ett allternativ om hon inte har super ont. Min hamster klarade ju sig toppen. Håller alla tummar och tassar. Tips är att ta ut allt spån och skit som kan fasna i såret och lägg i bara toapapper.

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Sara1214
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

gammal bild så plasthuset är borta. bara så ni vet ;) Men här är min kille och sin stump. Han mår super bra. Det jag vill få ut av detta är att avlvning inte alltid behöver ske om det inte är som Ronja säger inre skador. För de kan klara sig. Låt såret läka och låt henne vila. Håller som sagt alla tummar och tassar ❤️ kolla så det inte är infekterat i morgon. Ta fram matskålen nära hennes hus så hon inte behöver anstränga sig för att gå.

[lenniiis]
0

Tack och förlåt om jag är kort i tonen men skriver från mobilen. Hon har inga sår! Hon ligger bara och hackar tänder m.m… Hur märker man om en hamster håller på att dö?

imsuchadiva
2

Har du ringt veterinären?

Sara1214
0

Hon är nog väldigt skärrad över händelsen så låt henne vara och låt henne vila. det är det bästa du kan göra. Zimba (hamstern ovan) Hackar tänder varje gång han känner av vår katt. han blir liksom rädd. Eller skärrad. Så låt henne vila. Lycka till🌺 PS. det är FÅ veterinärer som är duktiga på små djur. Ofta säger det avlivning men det är inte alltid det bästa alternativet. Tänk om de hade avlivat min (nu) helt friska hamster? :)

Officielle
1

Har hört att hamstrar kan drabbas av typ trauma eller hamna i chock precis som oss människor. Låt hamstern vara ifred och se till att den har det varmt, åk till veterinären imorgon men om du har möjlighet kan du ringa jouren och fråga vad du ska göra precis som någon kommenterade ovan. Och framför allt, håll borta katten! 

Hoppas att allt går bra för din lilla vän.

Odette
3

Har hon invärtes skador skulle jag avliva henne, antingen hemma eller hos veterinär, men det kan ju vara svårt att veta om man inte låtit en vet tittat på henne först. Att hon hackar tänder är såklart inget bra tecken, jag skulle tyda det som att hon är i chock/har ont. Det är bara du som kan avgöra om hon ska kämpa på tills imorgon eller inte. Det är bara du som ser hur dåligt hon mår/om hon verkar kunna piggna till.

Bäst är såklart att ringa och rådfråga en veterinär, men nu är klockan så pass mkt så det är kanske bara att avvakta till imorgon och hoppas på det bästa.

Lycka till!

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Officielle
1

Läste nyss att hamstrar hackar tänder när de är irriterade eller varnar för något. Vet såklart inte om det är sant men tänkte ändå få med det.

[lenniiis]
0

Jag ska till veterinären klockan 8 imorgon. Om hon är i chock, när blir hon lugn igen? Vi har pratat med en veterinär i Alingsås och han sa att det inte finns något att göra förutom att ge smärtstillande om det är brutet. Annars avliva. Hoppas på det bästa så klart.

imsuchadiva
5

Förstår inte hur du kan låta bli att åka in på en gång. Din stackars hamster har antagligen jätte ont!

[lenniiis]
0

Nu kan jag skriva ordentligt. Fyfan vad ledsen jag är.

Satt i vardagsrummet och tyckte jag hörde ett ljud. Såg mig omkring, gick till hallen och matsalen… Ingenting. Satte mig igen och efter en minut hörde jag igen. Sedan hittar jag min katt och Olivia (min hamster) under bordet. HJÄLP!!! NEJ skriker jag. Tog henne och lade henne i buren. Hon hade inga ytliga skador förutom att benet hängde ner, fast det verkar vara normalt nu. Jag har virat in henne i tyg och ställt in en vattenskål. Skulle flytta henne till det varma och hon bara hänger i min hand… :( Hon rör massor på huvudet och försöker bitas, hon hackar tänder. Finns det något jag kan göra? För att underlätta? Ska jag hjälpa henne dricka? Hon kan ju inte gå stackaren 😭

Ska som sagt åka till veterinären imorgon klockan 07.45 och vara där när de öppnar.

imsuchadiva
5

Förstår du inte att din hamster har ont och lider? Varför åker du inte till veterinären på en gång??

[lenniiis]
12

#21 Om du hade läst tråden hade du sett att det är stängt och att närmsta djurklinik (som är öppen nu) är 1,5 h bort. Alltså inte aktuellt. Dessutom har ju flera sagt (även veterinären när jag pratade med honom) att det bästa är att avvakta eftersom hon "bara" kan vara i chock . Och själva bilfärden är värre än väntan över natten.

[lenniiis]
4

#23 Det klart som fan att jag förstår men jag har ingen möjlighet att ta mig till en djurklinik förrän imorgonbitti!! Vad är det DU inte förstår?

Be-Bopz
12

Jag hade åkt även om det vara bara 1,5 timme bort 😕
Sen tycker jag du ska låta henne vara, inte hålla på att röra henne, sätt henne i en mindre transportbur med massor av bopapper och se till att hålla buren varm, vira en filt runt den tex, se till att hon får lugn och ro.
Hon hackar tänder för att hon är rädd och har ont, hon är förmodligen i chock.

[lenniiis]
1

Det blir avlivning. Hon är förlamad i båda benen :(

imsuchadiva
6

Stackars hamster som behövde vänta hela natten på att få slippa smärtan bara för att du vägrade åka 1,5 timme till veterinären.

Lexie82
15

#28 Ge dig nu, hon ringde veterinären. Veterinären sa åt henne att avvakta. Skulle hon lyssna mer på dig än veterinären, menar du?

#27 Tråkigt =( Men förlamning innebär förhoppningsvis att hon "bara" var i chock och alltså inte hade ont.

[lenniiis]
14

#28 För det första hade jag ingen skjuts, mina föräldrar hade druckit (ja, de tycker om att dricka vin på vardagar). Min syster bor inte i samma stad som jag och det hade tagit aslång tid att åka dit. Jag har inget körkort. För det andra sa veterinären till mig att avvakta, min hamster kanske bara var i chock och då hade bilfärden till veterinären varit mycket värre än väntan i sin lugna, trygga Bur. Och hon hade inte ont, hon klämde och kände, hon var bara frustrerad för hon märkte ju att hon inte kunde röra benen. Blir faktiskt upprörd över hur du beter dig.

#29 Ja, hon verkade inte ha ont i alla fall. Bara frustrerad som sagt. Jag höll i henne när hon somnade in och vi ska begrava henne ikväll. Hon blev nästan två år och har levt ett fint liv.

wildalia
4

Hej tråkigt att läsa att det gick så illa ( Tråkig attityd en del har) Jag förstår ditt dilemma. Du gjorde vad du kunde ! Tyvärr är det så, när katter tar möss så biter dem oftast så hårt att dem knäcker en del av ryggraden och musen blir förlamad i bakbenen. Katter är hemska rovdjur och tycker även om att vara lite sadistiska och leka med sina byten. Jag har sett detta hos flera utekatter vi har haft. Jag förstår att du inget kunde göra, dina föräldrar kunde inte köra och du gjorde allt rätt. Du ringde Vet som säkerligen inget hade kunnat göra mer än avliva djuret. Ledsen för din förlust. Tänk nästa ggn att katter kan vara riktigt hemska mot sina byten och lämna aldrig en Bur öppen eller hamstern ensam med katt. Ha en bra dag nu, kramar till dig.

[lenniiis]
2

#31 Tack så mycket. Håller med, förstår att de blir upprörda och tycker synd om hamstern men man får liksom tänka steget längre…

Grejen är att jag har ett akvarium och den SKA vara kattsäker. Tjejen jag köpte den av sa det. Klandrar givetvis inte henne, men det är lätt att vara efterklok… Ja, katter är fruktansvärda rovdjur. Onda. Men det är ju inte kattens fel utan detta är en hemsk olycka. Veterinären sa att detta var jättevanligt.

Rebornbabyn
4

Kram till dig! Sov gott Olivia. ♥

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Sara1214
4

Oj då, ja hon var ju gammal och en sån lång bilfärd hade bara förfärat saken. Du gjorde allt du kunde. Sov gott älskade Olivia och massor av styrkekramar till matten din 🌺❤️

imsuchadiva
4

#30 och jag blir faktiskt upprörd över hur du behandlade din stackars hamster.

Lexie82
11

#35 Vad är det du blir upprörd över? Att hon följde veterinärens råd?

Sara1214
14

#35 oj oj oj… du borde inte ha något djur så som du tänker. FATTAR DU INTE!? HON HADE FÅTT LIDA OM HON HADE ÅKT EN OCH EN HALV TIMME I EN BIL. Hon hade nog till och med avlidit pågrund av stressen. Hon hackade tänder. Man ska låta hamstern vara då. Det blir bara värre om man ska fixa och ta upp henne. Är det du eller veterinären som har rätt här? Den stackarn blev ju för fasen nästan uppäten av en katt. Hade jag tagit min hamster till veterinär hade han avlidit innan vi ens kommit dit. Men nu gjorde vi inte det och kolla vad som hände? Nu tycker jag du är väldigt respektlös…

Anonym
0

Vad tråkigt med det som hänt, beklagar verkligen. 

Om jag förstått rätt så fick katten tag på hamstern TVÅ gånger?

Lexie82
2

#38 Hon hörde ljud två gånger, men upptäckte inte vad ljudet kom ifrån första gången.

Kaninernasvän
16

#35 Kan du inte visa lite respekt, det är en väldigt sorglig sak som har hänt. Hon gjorde det bästa för sin hamster och är förmodligen jätte ledsen så du behöver inte göra henne mer ledsen med att säga att hon inte behandlade hennes hamster rätt.

mlina
2

Det är ALDRIG rätt att låta ett djur lida.Hon gjorde ju allting. Hon var ju ganska gammal oxå. Men det är såklart tråkigt och synd om dig. 

Kam från lilla mig<3

Elsssa
3

Styrkekramar till dig!

Den som säger att kärlek inte går att köpa, glömde djuren!

[GeeGee]
7

Bara så du vet så är det djurplågeri det du gör!

Om du inte kan ta dig till vetten som ligger 1 h bort så ska du absolut inte ha djur. Vem som helst av oss här inne kan nu anmäla dig för djurplågeri i och med att det står i lagen att om ett djur är allvarligt sjuk eller skadat så är man skyldig att åka in till veterinären. Bryter man mot lagen kan man få böter, få djurförbud och i extremt allvarliga fall fängelse i upp till år (gäller extremfall). 

Hon gjorde det bästa för hamstern? Enligt vem? Hamstern fick plågas till döds av smärta eller inte skador.

Det är olagligt det du nyss gjorde…skaffa inga fler djur är du snäll och om du har tur nu så slipper du bli anmäld av någon av oss som blir extremt arga och ledsna över att någon bara sitter och tittar på sitt djur som är så allvarligt sjuk!

[lenniiis]
13

#43 Skojar du med mig? Om man ringer till veterinären och veterinärens råd är att avvakta eftersom hon inte hade synliga sår, hur kan det göra mig till en dålig djurägare? Hon hade inga synliga sår. Vi trodde att hon kanske bara var i chock och då hade hon ju, som andra här i tråden också sagt, dött av stressen till veterinären. Hur i hela friden kan du se detta som djurplågeri? Jag lydde veterinärens råd.

Nu ska jag sörja min hamster ifred. Lås gärna tråden.

[lenniiis]
7

#43 Och hon plågades inte till döds. Jag avlivade henne så fort jag kunde på morgonen, efter att veterinären tittade på henne. Veterinären sa också att det inte verkade som att hon hade ont.

TACK FÖR MIG!

imsuchadiva
4

Tror gör man i kyrkan, inte över telefonen när det gäller ett skadat djur. Lätt o göra misstag, fördelen med misstag är att man oftast lär sig något att det och inte gör om samma sak igen. Lycka till med sörjandet!

[lenniiis]
6

#46 Hade det varit bättre om hon hade dött på vägen dit? Istället för att lugna ner sig i sin trygga Bur, sova lite, äta lite, dricka lite, och sedan åka direkt till veterinären när det öppnar i min stad, nästa dag? Jag tyckte i alla fall att det lät bäst. Tack.

Lexie82
8

#43 Har du ens läst tråden? Hamstern "plågades" inte till döds! Hamstern avlivades hos veterinär. Hon tog kontakt med veterinär som sa åt henne att avvakta. Hon lydde alltså veterinärens råd!

Hamstern visade sig vara förlamad och hade alltså troligtvis inte ont, utan var i chock. Baserat på det gjorde hon helt rätt som gav hamstern en chans att lugna ner sig innan hon började flänga runt till nattöppna veterinärer.

[hejhejhej!]
1

Kram, stackare, inte ditt fel..:( Hur blir det nu då, blir det en till hamster?

Ellenwik
19

Tycker det är så otroligt ledsamt att se när folk hackar på en ung tjej vars hamster nyss tagits bort. Ge henne respekt, istället för att spy ut dåliga meningar om henne, det kan man spara för sig själv. Och att det ens nämns djurplågeri i den här tråden är absurt, om jag skulle fått sådana meningar som lenniiis har fått skulle jag bokstavligen brytit ihop. Respektera hennes val och det hon gjorde och hennes känslor. Vila i frid och styrkekramar till dig!

BlommaHälsningar från oss Blomma

Cireea
3

Styrkekramar ❤️

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[lenniiis]
3

#49 Tack! Just nu känner jag bara nej nej nej. 😕 Ingen kommer leva upp till min lilla Olivia. Jag vill inte ha någon annan 😭 Vi som ska flytta till eget snart… Då hade hon haft en lägenhet fri från katter. Jag är så förkrossad.

#50 Tack så mycket. Dina ord värmde. ❤️

#51 ❤️

imsuchadiva
3

Sanningen kan svida ibland.

[Konstig]
3

Lennis jag tycker du gjorde rätt. Du löd vetrinärens råd och det är inte ditt fel om dina föräldrar inte kan skjutsa när du inte ens har körkort, hur kan folk anklaga dig!?

Hoppas du kan få en ny hamster och så får du vara extra noga med katten bara!

Roonja
11

Jag tycker absolut att det har gått förlångt i den här tråden. Alldeles för fullt språk och påhopp på Ts. Hon gjorde allt hon kunde och det är riktigt lågt av er som skäller på henne och säger att det är djurplågeri. Tycker ni att hennes föräldrar som hade druckit vin skulle åka iväg till veterinären? Då kan dem riskera att bli tagna av polisen, är det bättre tycker ni? Alla har inte dessa möjligheter för personliga orsaker men det betyder inte att man är en dålig djurägare.

Hon gjorde allt hon kunde, ringde veterinär och åkte direkt på morgonen efter att hamstern fått vila. Jag tycker absolut ni andra ska tänka er för en extra gång för det är acceptabelt att hoppa på någon såhär och nu har hon även förlorat sin hamster! 

Jag beklagar så mycket lenniis, vila i frid lilla hamster! ❤️

Ulltussa
1

Åh nej, stackars liten hamster. Det är aldrig kul när det händer något med de små :( och jag tycker att du gjorde allt du kunde, man litar ju på veterinären för att de är kunniga! Man rådfrågar dem ju av en anledning… Skickar massa kramar till dig! Och vila i frid söta hamster

Mvh Mikaela

WilmaP
0

Vad hade skett ute i det vilda? Hade hamstern tillkallat en veterinär själv och bett om spruta? Nej, här hade naturen själv haft sin gång och hamstern hade förmodligen legat och "lidit" dubbelt så länge jämfört med detta fall. Ts hade ingen tillgång till transport, stor skillnad. Blir så trött på folk.

[lenniiis]
6

#53 Du är ju ett internettroll. Gå och lägg dig är du snäll.

Tack alla ni andra som försvarar och stöttar! Hade veterinärkliniken varit öppen hos mig hade jag förstås åkt direkt, då det bara är 5 minuter bort. Men att kånka iväg med min livrädda stackars Olivia och åka bil i 1.5 h kändes faktiskt som djurplågeri i det läget. Jag hade dessutom ingen skjuts, skulle jag tagit tåget då eller? Ännu värre… Istället lät jag henne ligga i hennes tygbitar inne i trygga buren och när hon sedan hade lugnat ner sig på morgonen åkte jag direkt. 

Jag tar inte åt mig ett dugg av vad imsuchadiva och de andra säger. Dock blir jag upprörd över hur man ens kan bete sig så. Hade jag varit en osäker 13-åring hade jag nog suttit här med grov ångest och hatat mig själv. Det är fel att hoppa på någon så här. Tur att jag är så pass säker i mig själv att jag bara kan sitta här och tycka synd om internettrollen.

Till er som inte vet vad internettroll är:

Internettroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetforum och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart. Ordet är internetslang.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Det jag har dåligt samvete över är att jag inte var i rummet. Att jag inte hann hjälpa. Blir så ledsen när jag tänker på hur Olga tog henne, gick med henne nerför trappan m.m… 😕 Såklart har jag ångest över att min hamster har dött. Olyckor händer. Det är hemskt.

[lenniiis]
6

Förresten! Vi begravde henne igår. Det var fint. Vi grävde en grop i en fin del av trädgården och lade blommor över. Jag virade in henne i hennes favorittyg och nu ligger hon där så fint. 💔

imsuchadiva
2

#58 Jahja å de är okej för dig att komma med personliga påhopp? Tur du inte är en osäker 13-årig. Men jag förlåter dig, för du verkar inte ha det lätt hemma.

[lenniiis]
8

#60 Haha för att jag kallade dig internettroll? Du har suttit och försökt trycka ner mig sedan igårkväll. Du har ingen som helst talan när det gäller personliga påhopp. Wow, ännu en pik… Du verkar vara en himla bra person. Du måste vara omtyckt av dina medmänniskor. :) Och att jag kallade dig internettroll var bara en förklaring till ditt beteende.

Kaninernasvän
6

Men förfan skärp dig! Ser du inte själv hur jävla idiotisk det du skriver är, Riktigt pinsamt. #60

[lenniiis]
0

#62 Pinsamt för att jag anser att hon trollar? Tyckte beskrivningen passade precis in. Hon har varit elak, försökt få mig att må dåligt. Inte svarat på mina frågor (som i #21). Nu vill jag inte diskutera det här mer.

Kan någon låsa den här tråden någon gång? Vem är Medarbetare?

Kaninernasvän
2

Gud nej det var inte till dig det var menat! Var såklart till trollet.. ;)

[lenniiis]
3

#64 Haha åh! Vilken tur 😍

imsuchadiva
2

#61 förstår att du mår dålig när du inte kunde hålla koll på din hamster så katten tog din hamster och du inte kunde åka till veterinären för att du själv inte har något körkort och för att dina föräldrar dricker alkohol på vardagar.

Kaninernasvän
9

Skäms du inte för hur du beter dig? #66

[Konstig]
1

Borde inte någon admin stänga ner denna diskussion nu?

jag bara undrar för TS har gjort det hon kunnat utifrån den situation hon satt i och om alla ska hålla på att tjaffsa med varandra nu så känns det mest som att denna tråd bara spårar ur.

Lycka till med allt!

jag lämmnar denna diskussion nu!

Mussehamster
5

Håller helt med #62 Så pinsamt att du försöker trycka ner henne.

[lenniiis]
3

#66 Herregud.

ellapella01
5

Okej. Jag har seta i en halv timme nu och läst allt. Okej, dåligt att skriva nu, men jag förstår dig helt rätt, det är inte ditt fel. Jag stöttar dej och säger bara att imsuchadiva är väldigt töntig och väldigt pinsam att äns sitta och trycka ner någon som nyss förlorat en hamster. Nu kanske ni tänker: "Herreguuuuud, orka att en 13 årig tjej sitter och skriver att man blablablabla" Men jag bryr mig så mycket, så det nästan gör ont. Djur är allt, och jag ger dig lenniiis en varm kram, och säger vila i frid, kära Olivia. 

Du som tycker att denna tråd är skit, och att hon är knäpp osv kan bara ge er! Jag har väldigt mycket erfarenhet av Hamstrar och hon gjorde rätt av sig att lyda veterinärens order. Om mina föräldrar hade tagit ett glas vin, och min syster inte bodde hemma, och inte i närheten, så skulle inte jag heller kunna göra nåt. Bara göra det bästa av situationen. Om min katt skulle fått tag på min mus/hamster, skulle hon flyga ut med huvudet före, rätt genom fönstret. Om min mamma inte kan skjutsa så hade jag lagt h*n i en liten låda, och gett h*n mat och vatten, och gett henne värme. ❤️

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Lojs
8

Jag låser tråden nu, det har blivit lite väl hetsigt från flera håll.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Inlägget är låst för nya kommentarer