Vill skaffa hamster
Hej!
Nu har jag bestämt mig, Jag ska skaffa hamster.
Så nu vill jag ha all inf om burmått och allt annat man behöver veta om hamstrar.
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Ju större desto bättre Bur! :) Jag rekommenderar akvarium, terrarium eller en dunabur som Bur :)
När du ska köpa hamster, satsa på att köpa från uppfödare! :) Där får du en 99% frisk hamster, på de flesta ställen får du också en reggad hamster och med stamtavla på svenska hamsterföreningen. De brukar vara handtama redan när du får hem din hamster, men sen är det ju individ till individ :) De hamstrar man kan köpa från djuraffärer kan vara minst lika gosiga och underbara, men bara det att risken för sjukdomar och att du får hem en aggressiv hamster större. På vissa djuraffärer ger de dig lite, hm.., konstiga råd som inte överensstämmer med de kunnigas. Så som du får ett råd ang. mat, inredning (Som att du ska köpa ett plasthus osv. Vilket man inte bör) kolla först här på iFokus om det stämmer ;) Men sen om du har tur kan du hitta en djuraffär där alla är kunniga och är super! Tillbaka till djuraffärshamstrarna: De flesta djuraffärer köper in hamstrar från grossister. Grossisterna avlar så gott som sönder sina djur och de flesta bryr sig inte om gener etc. Men vissa djuraffärer köper in från uppfödare :)
Men, som sagt, bara för att du köper från djuraffär måste det inte vara en dålig hamster. Jag känner många som har haft djuraffärs hamstrar, och de hamstrarn har varit underbara! Men, det bästa är nog att köpa från uppfödare :)
På de flesta uppfödares hemsidor, som min egen hemsida till min framtida uppfödning, står det massor med bra fakta om guldhamstrar respektive dvärghamstrar, beroende på vad du ska köpa :)
Hoppas att det hjälpte dig på traven ;)
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Fråga inte bara på denna sidan, utan läs på själv! Det kan bli väldigt fel annars då alla här kanske inte är extremt kunniga så jag skulle läsa på om hamstrar på alla sätt jag kan och sen komma tillbaka hit och skriva de frågor som du inte tycker du fått svar på eller undrar över =)
Det är lättare att fråga specifika frågor också så man kan få ett exakt svar. Och tänk på att DU bör ställa kravet till din uppfödare att hamstern ska vara handtam. Jag tycker det är en självklarhet att man får hem en snäll och lugn hamster. 🙂
Jag hjälper gärna till så du får gärna skicka pm och fråga frågor. 🙂
Ska du ha guld eller dvärg?
Jag har hittills haft djuraffärs hybrider och de va pigga, gosiga och glada! Men tyvärr drabbades båda av tumör vid ca åldern 1,5 år :(
Jag kommer därför bara köpa från reggade uppfödare nu, för att minska risken på sjukdom. Jag vill att mina hamstrar somnar in skönt av ålder, inte plågande av tumörer osv. Men annars brukar djuraffärer ha trevliga djur ;D
Buren beror mycket på guld eller dvärg, guldar är mycket större och kan behöva större utrymme 🙂
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
#5 Oreggade uppfödare kan vara lika seriösa som reggade. :) Man får helt enkelt ta reda på en seriös uppfödare som passar en! :)
Och som Dvärgvädur säger så får man lättare hem sjuka djur från djuraffärer än från seriösa uppfödare. :)
#6 Jodå det vet jag! Men det är svårt att hitta seriösa uppfödare i mitt område, så brukar kolla efter reggade :)
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
#7 Har för mig att det finns nån hemsida med oreggade uppfödare… Tror att neapew här på i fokus typ skapde den 🤔
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
#5 Dvärg hade jag tänkt mig :) Tack för tipsen
Tack alla för alla tips
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
#9 Om du vill ha dvärg så föder Emmy, Eldängens upp Campells :).
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#10 Tack :)