Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 3326 ggr
Kappukeki
0

Syrén grenar till hamster ?

Har en massa Syrén grenar i trägården!

Funderar på att göra leksaker med de till hamster :) är det giftigt för de ?

KappukekiSkämtar

fuzzie
0

Enligt Giftinformationcentralen så ska inte syrén vara giftigt. Men blommorna luktar ju väldigt starkt så man kan ju åtminstone undvika dem. 

Men som sagt så har jag uppfattat det som att det är mer eller mindre ofarligt så du kan nog pyssla ihop något roligt av grenarna. 👍

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

illoi
0

Vi människor kan äta syren blomman. Den smakar sött. Så skälva grenarna är det nig ingen fara med heller isf.

Odette
0

Har googlat lite om just syren och en del säger att det är helt ofarligt, medan andra säger att vissa sorter av syren är giftiga.
Men som vanligt hittar man ingenting om vad som ska vara giftigt i sådana fall *suck*

Generellt sett är ju lövträd bättre än barrträd och det är troligtvis ingen fara att göra lite leksaker av det. Men du kan ju kolla upp arten av eran syren - i en flora/på nätet så ser du ju om du hittar något om just den syrenen :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Kappukeki
0

Okej tack ! Jag läste att fågel ägare har det sina fåglar och bara blomman o blad som är giftiga. Jag tog det som var längst ner där nära roten . Tänker göra trappor o hus :) laddar upp här sen när det bli klart ^^

KappukekiSkämtar

fuzzie
0

#4 Jag tycker det låter bra på det viset som du gjort och skippar blommor och blad för säkerhets skull. Ska bli väldigt kul att se resultatet! 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

wildalia
1

Många glömmer en viktig sak när man plockar grenar ute. Det finns salmonella på dem. Fåglarna har salmonella i sin avföring. Grenar som används till sällskapsdjur inkl burfåglar skall helst kokas eller så tvättar man av dem med ett medel man kan köpa i välsoterad djuraffär. Bästa grenar till djur överhuvudtaget är fruktträd och sälg. Helst skall man inte ta grenar från prydnadsbuskar, syren är en odlad prydnadsbuske. Finns inte i Sverige i viltväxande tillstånd. Även om det finns 100 åriga gamla trädgårdar med syren buskar. Tänk på detta ! Själv hade jag inte gett syren till mindre djur eller fåglar.

Fiona1234
0

Lånar lite av din tråd TS :). Vet någon om man kan ge videkvistar? :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Odette
0

Det är väl bra att tvätta grenarna i något desinficerande medel? Sen kan man även ha dem i ugnen en stund för att få bort småkryp och bakterier etc.

Men sälg till exempel, innehåller en del salicylsyra. Ska väl inte vara någon större fara så länge man inte överdoserar och sätter in massor av grenar i buren etc. Djuren gnager ju ändå inte på grenarna så pass mkt att det får i sig överdoser..

Vide och sälg hör till samma släkte;

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/salica/salix/welcome.html

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Kappukeki
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog stammen som var lägst ned vid roten. resultatet blev så här ^^ gjorde något radom bara, det få bli mer senare när jag har fått mina glasspinnar :) #6 Men ska kanske koka de då som du sa :)

KappukekiSkämtar

fuzzie
0

#9 Jättekul att se resultatet! 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

Kappukeki
0

#10 tack!

KappukekiSkämtar