Transporttåliga?
Hur transporttåliga är egentligen hamstrar? Jag vet att det är olika från hamster till hamster, men hur klara dem det över lag? Anledningen till att jag frågar är att jag har skillda föräldrar och min mamma är inte så sugen på att behöva ta hand om en hamster meddan jag är hos pappa, så om vi nu skaffar en (eller två) hamster skulle den få följa med när jag åker mellan mina föräldrar. Det innebär ca 10 minuters bilfärd en gång i veckan, men klarar verkligen en liten hamster det?
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Om det bara är 10 minuters "restid" så tycker inte jag att det låter så dumt alls. Dock skulle det bästa vara om buren som hamstern bor i kan fraktas emellan istället för att använda dig av en transportbur varje vecka.
Alltså att hamstern inte behöver plockas upp för att sedan placeras i en annan liten Bur för att 10 min senare få komma tillbaka till buren den bor i. För jag tror att det kan orsaka onödig stress. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
#1 Men om man krockar eller råkar köra över ett gupp kan den väl få all lös inredning över sig eller slungas runt onödigt mycket? Jag har kaniner så jag har fått lära mig att transportera i buren den bor i inte är lämpligt (pga skaderisken) men det kanske går med hamster? Kan man ha två olika burar på de olika ställena den bor på eller bör man ha samma så att den känner igen sig?
/Sofia
- Bradley Will Simpson
Om man krockar så krockar man, skulle varit mer orolig för mig själv då. Ta bort all lös inredning i buren men behåll huset om du är orolig för att det ska falla på hamstern :) En hamster slungas inte runt i buren hipp som happ men om buren står ostadigt och man kör över ett stort gupp kan det bli lite rörigt :) Har varit med om det när transportburar välter och stackars hamstern sitter där upp & ner väckt av tumultet! Ang burarna skulle jag köra på det du tycker är smidigast, hamstern tar nog inte skada över att få byta miljö, det är nog bara roligt för den att få utforska nya spännande grejer!
Hälsningar från oss 
Det är nog det bästa alternativet.
Tack för alla svar! En sista fråga bara, om man köper en vuxen dvärghamster, hur svårt är det egentligen att sätta ihop med en annan dvärghamster?
/Sofia
- Bradley Will Simpson
Har igen erfarenhet av det men tror att det är bäst att köpa syskon som alltid bott ihop.
#7 Köper du en vuxen så är det så gott som omöjligt att sätta ihop den med en annan annat än för avel. Det är dessutom lag på att dvärghamstrar ska bo i par, så det bästa är att köpa två bröder/systrar.
Om du har två burar kan du ju ta med några av hamsterns favoritleksaker så att den känner sig trygg och känner igen sig.
Är det inte bättre att ha en Bur som du tar med mellan dina föräldrar? Jag tror det kan skapa onödig stress av att få ett "nytt" hem varje vecka.
Jag hade tagit hamstern i en transportbur och sedan fraktat stora buren i bilen, så får den komma tillbaka till det som den känner igen när du kommer fram till respektive förälder.
Mina föräldrar är skilda och jag brukar ta med min hamster till mamma och pappa och då sitter min hamster i buren och så tar jag bort alla lösa grejer så gör han sig inte illa och han bryr sig inte.