Starta uppfödningen igen + 2 partners
Hallå!
Har smittat två vänner med hamstersjukan så allvarligt att de blir/håller på att bli hamsternördar. Jag hade guldhamsteruppfödning och medlem i SHF och tänkte registrera mig som uppfödare i SHF men fick slow down när jag fick min hund och började gymnasiet. Och till stor del de djur som dumpades här istället för antagligen otäcka ställen. Har sedan dess haft 2 kullar guld och 1 rysk vintervitkull (en till dvärgkull bonus dock). Kan inte släppa hamstrar helt och varit sugen på uppfödning ett bra tag (platsbrist står i vägen).
Nu har jag och 2 vänner spånat och planerat en uppfödning tillsammans. Om de andra engagerade efter uppstarten (tolka som ni vill…) tänkte vi (jag ensam :( eller jag + 1) registrera hos hamsterföreningen.
Min personliga art of choise är Guldhamster men är sugen på campbells då de är ovanliga och trevliga, imo. Haft alla tamhamsterarterna förutom kinesisk. Uppfödare nr 2 är påläst om alla arter. Dock i bara ägt Rysk.v.v.. Nr 3 är "uppvuxen" med mina hamstrar sedan dag 1 så hon har stått ut med evigt snack hamstrar. Hon har Guldhamstrar.
Alltså, uppfödning av Guldhamster i svart och gulbaserat, blandat men tänkte hålla mig/oss och Vintervit. Lär inte bli någon storskalig uppfödning utan kullar när det passar oss och hamstrusarna :P Förhoppningsvis cambells om/när reggade blir roommate med mig :D Ska klämma in en Guldhamster till också som har SHF-tavla.
Det hade varit såå kul att göra detta med två nära vänner. Eller vad säger ni?
Man kanske inte får länka blocketannonser…? Kunde iofs inte hitta förbud men leta kasst :/
Detta är ungar födda förra veckan. Hybrider dock men de ska inte avlas vidare på, inte heller föräldrarna ska föda fler barn. Nu är ungarna födda så ja, jag är nästan lyrisk. Jag längtar efter en väl planerad Guldhamsterparning och hur kul DET kommer vara. Åh
Hela kompaniet (inte två honungar el 1 hane) ska min mamma ha, tror hon saknar att ha 15-tal hamstrar hemma sedan jag flytta. 1 hane eller två honor ska min systers unge ha om det funkar. Annars så är min mamma förälskad i dessa två love birds inklusive minisarna!
Ska f.ö bli spännande att se hur den ljusas färg utvecklas… Störst av alla är den iallafall :P
#1 Kul med uppfödning, men vad jag ser på bilden har inte ungarna öppnat ögonen. Och man bör inte fota hamstrar innan dess, står någonstans på SHF har jag för mig 🤔 Men iaf. så kan det stressa mamman.
Sry om det blev väldigt negativt, men jag menar inget illa, haha :D Men ja, det verkar vara en kul grej det där med er uppfödning, bara det att det kan bli krångligt om ni får delade meningar i någonting/ parar hamstrar som en är t. ex din, och en din kompis. Och om ni blir osams så kanske du anser att du har rätt att ha kvar uppfödningen, medans de andra anser samma sak om sig själva? Negativt igen, men man måste tänka på nackdelar… :D
Men annars låter det som en bra ide´! :)
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Ja det där med fotografering är jag medveten om. Håller med om att det är en bra rekommendation som riktlinje vid avel/ungar men om man känner sin hamster, deras naturliga instinkter och beteende så kan man bända på riktlinjer.
Vill ändå öppna så det inte ligger nån halvrutten unge eller Färskmat som kan vara skadlig för de små så om mamman är upptagen med färskfodret knäppte jag ett foto.
Skulle en hamstermamma börja bli orolig eller verkar göra stressutlösta egenheter skulle jag vara mycket försiktig :)
Har fö bara varit med om stress hos mamman om man pillade snabbt i buren vid ett tillfälle men förväntade mig ingen älskad och/eller direkt bra modersmatreal. Flyttade hela familjen när ungarna var yngre 1v gamla och honan var för ung och inte van vid hantering direkt.
När jag tog lite kullar innan så var prio på hälsa och beteende. Om inte det var lugna och stabila så var ungar onödigt. De ska ju vara sällskapsdjur.
ja.. djur med ungar ska man vara försiktig med. Lite som "Rör inte djurungen i skogen för då vill mamman inte ha tillbaka den", mycket myt men en del sanning med. Bäst kreti och pleti inte rör ungen.
Tog inte din kommentar negativt!
Det där med osams är osannolikt men vi kommer ha våra egna hamstrar permanent boendes hos resp.