Ablazing D
Ny planerad kull hos Ablazing, mellan Cinder Kitten ”Kitty” black/yellow långhår och (Vallmos) Kärleksmums ”Fluff”. Om allt går väl föds de den 17/2.
Kitty är en social och livlig dam från min förra kull. Hon är en ljus black/yellow som jag nästan trodde var créme-gul som bebis, men hon har fått väldigt fin tippning nu när hon är äldre, även om hon fortfarande är rätt ljus.
Fluff är från Emilia på Vallmos och han är en väldigt kraftig kille som odlar rejäla fluff-frisyrer, därav smeknamnet. Fluffs favorithobby är att klättra i taket i sin Bur.
Eftersom Fluff är homozygot silvergrå så kommer alla bebisar bli någon variant av silver, därav rubriken. Och eftersom Kitty är "homozygot gul" så kommer alla bebisar få en gul gen. Därför blir kullen lite förutsägbar, planerade färger är främst silvergrå sköldpadd hos honorna och silver pearl hos hanarna.
Det kan bli lite andra färgvarianter som crémebaserade, rödögda eller brunörade, eller med svart anlag, men jag tror det är ganska liten chans till det, det skulle vara att det kanske blir någon créme-gul i så fall (offwhite-gul).
Jag har provat att para Fluff med Kittys mamma innan, men det tog sig inte, så nu håller jag alla tummar för att det tagit sig den här gången.
(Vid intresse, kontakta mig gärna via mejl, lojs82@gmail.com, så får jag alla intresserade samlade på samma ställe.)
Bild på Kitty (som bebis, hon är mörkare nu).
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Än så länge vet jag inte om hon är dräktig eller inte, jag tycker hon boar lite extra och samlar mer mat, men det kan de göra som skendräktiga med. Nu ska hon strax få byta till den stora buren som jag brukar ha som "barnkammare" och bli av med alla sina leksaker hon har i sin vanliga Bur, undrar hur hon kommer uppskatta det. ;)
Medis på akvariefisk.
Ohh vad roligt =)
Hoppas det tagit och att det kommer lite fler Ablazings hamstrar =)
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Hon är tjock nu i alla fall. =) Beräknad nedkomst imorgon, spännande!
Medis på akvariefisk.
Jag håller tummarna för att det blir en fin hane till mig!
Miss Emmi's uppfödning
Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Ser lovande ut i alla fall =)
Amor vincit omnia

#8 Ja, hon är rund och go, hade hon gått tom så borde magen varit borta nu. :)
Medis på akvariefisk.
#9 Ja, den borde det =)
Skönt när det går som man vill =)
Amor vincit omnia

Jag hoppas på att det är bebisar nu. När jag kollade till Kitty igår då hörde jag bebispip och jag lockade upp henne med lite mat för att se att hon var ok och hon såg pigg ut. I morse när jag kollade henne så såg hon ok ut, men jag hörde inga bebisar, så jag är lite nojjig för att hon kanske ska ha ätit upp dem. Det är sällan honor ätit upp hela kullar hos mig, men man vet aldrig, man kan ha otur, särskilt med honor som har sin första kull.
Medis på akvariefisk.
Hoppas allt är som det ska…!
:/
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag håller tummarna!
Miss Emmi's uppfödning

Jodå, jag hörde lite bebisknorr där innan, så nån bebis finns där i alla fall. =) Jag önskar man hade en videokamera i boet så man kunde titta utan att störa! =)
Medis på akvariefisk.
Å, vad kul!
Miss Emmi's uppfödning
Skönt, då är det bara att vänta tills du kan ta en liten smygtitt *wiie*
Grattis till bebbarna iaf!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

#16 tack :) Jag fick en liten tjuvkik igår och där ligger ett gäng i alla fall, jättesvårt att se hur många.
Medis på akvariefisk.

Än så länge så har jag inte så många tingade, så det går bra att kontakta mig vid intresse. :) Som sagt, mest troligt silver pearl pojkar och silvergrå sköldpadd tjejer.
Medis på akvariefisk.
Hur går det förresten med din andra planerade kull, med svarta föräldrar?
Miss Emmi's uppfödning

#19 Jag håller på att leta brunst för tillfället, så jag väntar på att pricka brunst på henne.
Medis på akvariefisk.

Igår fick jag tittat lite på bebisarna igen, då exakt en vecka gamla. Jag såg ca 8 bebisar, några ljusa rödögda, någon ljus med svarta ögon och några mörka fläckiga (silvergrå sköldpadd). Jag tror det var 3, eventuellt 4 sköldpadd, det är som sagt himla svårt att se. En av paddorna såg lite mindre och svagare ut, så jag tror nog inte hon kommer klara sig tyvärr. Hade de varit ett par dagar äldre så hade jag kunnat "stödmata" genom att strö grönsaker precis över boet så det trillar ner till bebisarna för att de ska få lite extra mat. Men jag provade att släppa ner en ärta och ett majskorn till dem i boet när jag tittade igår och de var inte intresserade alls ännu. Så vi får se hur det går för den lilla flickan.
Medis på akvariefisk.

Så vi håller alla tummar för att alla de ljusa är pojkar, så jag inte fått några crème-gula i kullen. ;)
Medis på akvariefisk.

Det går fortfarande att visa intresse på kullen, jag har inte så många i kö ännu. Jag har varit väldigt noga med papovarisken, jag har bara köpt hamstrar från två olika väldigt noggranna uppfödare det senaste året, inte umgåtts med andra som har guldhamstrar och borde vara så nära säkert papovafri man kan bli.
Medis på akvariefisk.
Spännande, jag håller ett öga på tråden 😇
_

Jag fick en lite längre titt på bebbarna idag, de är 8 stycken. 3 är silvergrå sköldpadd honor en av dem är lite mindre och tanigare, de andra 5 är ljusa, jag tycker mig se lite olika nyanser, men det är lite tidigt att säga, minst 2 har röda ögon i alla fall.
Medis på akvariefisk.
har någon av skp honorna röda ögon? :)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Åh jag är ju nyfiken på denna kull… hade helst önskat en hona då det är det jag behöver. Men silvergrå är inget jag vill ha så kanske om det dyker upp en gul hane, då är jag intresserad av det ist 😇
Håller stenkoll på denna tråd och din hemsida, bara så du vet.
_

#26 I så fall är det någon av de ljusa, det går inte att se färgerna på dem riktigt ännu.
#27 Men silvergrå är ju så fiiint. ;)
Medis på akvariefisk.
Jag är intresserad av den hane som är tryggast, lugnast och mest social. Ögonfärg spelar ingen roll.
Miss Emmi's uppfödning

#29 Ok, vi får väl se då. =) Lugna vet jag inte, båda föräldrarna är väldigt aktiva hamstrar.
Det konstiga är att jag tycker paddorna ser så bruna ut, som att de är nf… I så fall är inte Fluff homozygot silvergrå, vilket han verkligen ser ut att vara…
Eller kanske att det kan vara brunörad silvergrå, det har jag inte riktigt räknat med, jag tror det är Kittys mormorsfar eller något som är närmast släkt med henne som jag vet bär på brunörat.
Idag är bebisarna 10 dagar och jag kommer snart kolla kön och försöka spekulera lite mer i färgerna, det borde gå att avgöra ganska lätt om paddorna är brunörade eller inte i alla fall.
Jag brukar kolla kön och färger när de är runt 10-12 dagar, så det är lite dags nu. :)
Medis på akvariefisk.
Längtar tills man får se bilder! Man kan aldrig få för mycket av bebisbilder ;)

#31 Kommer när de öppnat ögonen, troligtvis strax efter de blivit 2 veckor gamla. =)
Medis på akvariefisk.

Jag kollade lite närmare på bebisarna igår och vet nu kön.
3 sköldpaddsfärgade honor, de börjar ljusna över nosen och jag tror nog att det blir silvergrå av dem.
2 ljusa hanar med svarta ögon, jag gissar på att de blir silver pearl, men vi får se
1 ljus hona med röda ögon, vet inte färg ännu.
2 ljusa hanar med röda ögon, samma där, vet inte färg ännu.
Medis på akvariefisk.
#30 Okej, lugn kanske inte var så rimligt, men kanske social och som går att hantera.
Hmmm, jag funderar på det här med creme-gul, kanske är det bättre att jag köper en hona? En säkert skp-hona kan ju i alla fall inte vara creme, medan en silver pearl hane ganska lätt skulle kunna vara cremegul. Särskilt om han dessutom är cinnamon. Måste väl vara nästan omöjligt att se? Fast cinnamon är snyggt också. Creme verkar dyka upp lite varstans ändå. Ska fundera på det. Och jag som har flest honor just nu…
Eller så får jag helt enkelt ta risken att han är cremegul och försöka avla bort cremefärgen på sikt.😛
Miss Emmi's uppfödning

#34 Alla bebisarna ska gå att hantera redan när de flyttar så det ska nog inte vara några problem, och nästan alla mina bebisar brukar vara vana att springa upp på armen när de flyttar. =)
Om hanen har tydlig tippning så kan jag inte tänka mig att han är créme-gul, tippningen på en créme-gul brukar komma när de är äldre om den kommer alls så som jag har förstått det. Men vill du hellre ha hona så är det färre tingade av dem. =)
Medis på akvariefisk.
Rödögda honan håller jag koll på;)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
#35 Nej, nu har jag bestämt mig: en hane får det bli, och jag vill helst ha den som mest troligt inte är creme. (Temperamentet får jag väl ta i kommande generationer…) Jag tror jag läste på något forum att cremefärgade hamstrar utvecklar mörka öron senare än silver pearl. Kanske kan man kolla på det också?
Miss Emmi's uppfödning

Tyvärr finns det en bebis mindre nu. :( Bebisarna har börjat krypa runt i buren nu och jag hittade ena silver pearl pojken en bit bort från boet alldeles kall och uttorkad. :( jag gav honom ett par droppar vatten och lade honom i boet, men när jag kollade till dem en timme senare så hade han dött. :( Jag vet inte om han villat bort sig från boet eller om han var krasslig, han var bland de mindre i kullen, men inte extremliten.
Medis på akvariefisk.
Men stackars liten! Även om man vet att det kan hända så är det så sorgligt ändå när det händer. Var det en med svarta eller röda ögon som dog?
Miss Emmi's uppfödning

#39 En av de båda som ser ut att vara silver pearl, så en svartögd. :(
Medis på akvariefisk.

Alla de andra bebisarna är friska och krya i alla fall, äter som hästar! :)
Medis på akvariefisk.

Idag när jag städade buren så tänkte jag ta lite fina bilder på bebisarna, men det gick minsann inte, när jag tog fram kameran så var batteriet urladdat och det andra batteriet verkar vara sönder… Så, varsågod, suddiga mobilbilder. ;)
Medis på akvariefisk.

Namnförslagen som de ser ut just nu.
Doctor Who, hane, silver pearl
Dox, hane, rödögd silver pearl
Daim, hane, rödögd
Day, hona, silvergrå sköldpadd
Delia, hona, silvergrå sköldpadd
Dot, hona, silvergrå sköldpadd
Medis på akvariefisk.
är någon av honorna otingade? blev helt kär i dom *-*
Mvh Miranda
Slugawoo's Guldhamsteruppfödning
Goingar! ^^
_
Åhhhh, det vore kul med en rödögd liten kille!
Miss Emmi's uppfödning
Åh…. Jag freakar ut nu…. varför heter silver pearl hanen doctor who?
Vem har döpt den till det? (freakar ut smått då jag älskar Doctor Who)
😃
ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

#46 Det kan nog bli någon tjej över, beroende på vad köparna väljer.
#49 Jag har döpt honom, vi har precis kollat igenom hela den senaste versionen av serien. ;)
Medis på akvariefisk.

Idag fick jag kameran att funka, så här kommer lite bättre bilder. ;)
Jag tog och väckte dem med lite morot, här är synen som möter en när man pratar med sovande småbebisar. ;)
Medis på akvariefisk.

Det här tror jag är den rödögda flickan, inbillar jag mig, eller ser det ut som att hon skiftar lite i färgen? (hoppas på rödögd silvergrå skp i så fall).
Medis på akvariefisk.
#54 ge mig!!;)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-

Guuud va söta!!!!!!!!!!!

Småfisarna blir bara större och större, nu har jag inte hunnit fota dem på någon vecka pga tentor, men idag tog jag en pluggpaus och fotade lite. =)
Medis på akvariefisk.

så söta *-*

Igår fotade jag äntligen de små igen. De är så himla fina!
Alla har fortfarande inte hittat nya hem att flytta till, om ni är intresserade, hör gärna av er till min mejl lojs82@gmail.com. Jag finns i Varberg, kan eventuellt leverera till Göteborg.
Här är den ljusa pojken, Daim. Han har inte hittat någon ny matte/husse ännu.
Medis på akvariefisk.

Silver pearl-killen, Doctor Who, det var totalt omöjligt att få en bra bild på honom igår. Jag tajmade fotningen dåligt, till när de var som busigast och han var fullt upptagen med att klättra på väggarna i min lilla studio, hade absolut inte tid att posera, utom när han stannade upp för att äta lite. ^^
Medis på akvariefisk.

Här är i alla fall den enda av bebisarna som hade tid att posera igår, den andra av de silvergrå flickorna som är kvar, alltså inte samma som i #73.
Medis på akvariefisk.