Hamsterbebisar...? Hjälp!
Hej! Vet Inte om rubriken riktigt kommer passa in men ändå.. Nu är det så att jag har en liten campells dvärghamster (amadeuz) som snart är runt 9-10 månader.. Har haft 2 hamstrar förut så har bra vana med hamstrar osv Men nu vill jag ha hamster bebisar, och vet att 2 dvärghamstrar Inte går så bra ihop i en Bur..(?) och SKULLE man kunna köpa en hona, eventuellt para dom, så jag får hamsterbebisar och ha dom (honan och hanen) i seperata burar? Svar uppskattas då jag Inte vill Göra nåt fel.. :D
Vet du exakt hur man ska göra när man parar hamstrar? Är hamstrarna från djuraffär? Har du intresserade köpare?
Om du inte vet det som står ovan, bör du läsa på mer innan du tar din första kull :)
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Självklart jag Läser om det, och även om jag har tänka och para min(a) hamstrar så är det ett tag kvar…:)
Självklart jag Läser om det, och även om jag har tänka och para min(a) hamstrar så är det ett tag kvar…:)
Okej, bra :) Du ska ha hamstrarna separat och endast ha dem tillsammans under parningen.
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Hallå dvärghamstrar ska väll ALLTID va 2 och 2 !?!?
Specielt campels som ska va i grupper om jag inte minns fel !
Först och främst ska du, som redan sagt, läsa på ordentligt om hur det går till. Sedan bör du ha en plan med VARFÖR du vill ha bebisar. Hur många hamsterburar har du plats för, har du köpare osv.
Honans sällskap kan du ju lösa genom att spara en dotter åt henne. Hanen däremot är jag mer osäker på hur du ska göra med, men det GÅR faktiskt ha ha välmående hamstrar även om de är ensamma, även om de bör ha sällskap.
Är de köpta från djuraffär eller uppfödare?
#5 Ja, de ska de. Men du behöver inte låta otrevlig för det.
Mina 2 första var från uppfödare,men senaste från djuraffär ..på affären sa de att hamstrarna skulle helst va ensamma..men sen vet ju inte jag hur mycket den visste om just den rasen??:)
Djuraffärer har dålig koll. Det är lag på att de ska ha en burkompis, men det är nära på omöjligt att sätta ihop två hamstrar som inte växt upp ihop. Djuraffären vill dels inte blir stående med ensamma hamstrar de inte kan sälja, dels så verkar de skeptiska till att sälja par av någon anledning, förmodligen för att de oroar sig att man inte ska vara påläst så att man inte vet hur man ska handskas med eventuella bråk.
Är de från djuraffär räknas de dock som hybrider, så om du absolut ska avla på dem är det väldigt viktigt att du talar om för eventuella köpare att de INTE är renrasiga.
Om du är köpta från djuraffär och du inte har stamtavla osv, bör du inte avla på dom. De kan visa sig ha anlag för sjukdomar, vara nära släkt mm. De flesta dvärghamster uppfödare försöker motverka Hybrid avel, så mitt råd är att vänta ett tag. Köp in ett "renrasigt" par från en uppfödare, då har du någon att rådfråga, och så ska du se att dina förutsättningar för att få köpare mm förbättras mycket. Bara den biten att du har stamtavla på dina djur och att de är 99% friska gör stor skillnad, tänk igenom noga innan du tar kullen :) Det kan kännas tråkigt men man måste tänka på de negativa saker som kan hända…
Om ingen unge blir såld, har du plats, pengar och tid för alla? t. ex :) Du är säkert insatt i detta, men bara lite mina tankar och råd… :D
Men om jag har uppfattat det fel och du har stamtavla osv, keep goin', hoppas det går bra :)
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-