Hamster iFokus

Hamster

Etikettrysk-vintervit
Läst 802 ggr
hungryhungryhippo
0

Dvärghamster verkar rädd för oss

Köpte en rysk vintervit dvärghamster för ca 20 dagar sen.

Har tidigare ägt två och inte haft några problem.

Men vår nuvarande verkar rädd för oss. När vi går och lägger oss brukar det bara ta 10 min innan vi hör att hon springer omkring, men så fort vi tittar efter eller när vi går upp på morgonen så går hon och lägger sig.

På dagarna är hon i sitt hus hela tiden och när man gör försök för att närma sig henne så blir hon skitförbannad och ger ifrån sig ett aggresivt 'knorrande' och visar tydligt att hon inte vill ha med oss att göra. 

Har någon enstaka gång fått upp henne i handen, då jag vill att hon ska göra valet att gå upp i handen så inträffar det väldigt sällan som ni förstår.

Hon har en VÄLDIGT stor Bur i obehandlat trä, likaså är alla hennes saker inne i buren. Vi använder kutterspån och en varierad diet, inklusive grönsaker. Hon har saltsten, står aldrig direkt i solljus, rumstemp. och vi har inte på hög musik. Vatten självklart, nytt varje dag med vitamindroppar.

Hon äter, avföring verkar ok och vi kan inte se något avvikande på ögon, nos, öron eller anus.

Vad kan vara fel? 

Vi lade märke till i affären när personalen tog upp henne så tog hen upp henne ganska oansvarigt och liksom bara skopa upp henne med ans den andra sprang all världens väg, nästan i panik och försökte gräva ner sig för att gömma sig. 

Tacksam för svar!

kigon
0

Det är väl lag på att dvärghamstrar måste vara minst två i L80 om de inte för någon orsak utsätter det andra djuret för fara…? Du får det att låta som att hon är ensam, så det kan ju absolut skapa personlighetsproblem om de är sociala djur menade att ha en artfrände…!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

hungryhungryhippo
0

Jo hon är ensam, och vi har diskuterat länge omkring hur vi skulle göra. Alla säger ju olika! Verkar som risken är stor att dom ger sig på varandra eller?

Vår förra hamster bodde i den buren, även hon ensam och hon var supersocial var hur lycklig som helst. Hon hade till och med tillgång till hela lägenhet (förutom badrum och kök) att springa fritt i.

kigon
0

Risken finns med alla djur som måste vara minst två, man får helt enkelt skaffa två burar eller försöka sälja den ena som ensamdjur om det inte fungerar mellan dem. Men enligt lagen är du skyldig att skaffa två om du inte är 100% säker att den är aggressiv mot hens syskon, då sociala djurs artfrände är ovärderlig till dem när det fungerar…

Är ju lite för sent nu dock, själv är jag inte van vid djur som kan bita oprovocerat och fortfarande vara friska så som hamstrar kan, så vet inte hur detta kan fixas… Någon här inne kan säkert hjälpa dig dock! 👍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Lexie82
1

#2 Det är lag på att ha två, men det är ofta svårt att sätta ihop två vuxna. Men som det låter så hade den här en burkompis när ni köpte henne, så hade ni köpt båda hade det troligtvis funkat. Men det är som det är med det nu, så det är bara att göra det bästa av situationen. Däremot råder jag dig att ta bort saltstenen. Salt är inte bra för hamstrar!

Ha tålamod med henne, prata bredvid buren så att hon vänjer sig. Köp solrosfrön och ge henne, men BARA från handen. Så gjorde jag, och det gjorde underverk med min skygga kille. Numera kommer han ut ur huset och springer fram till min hand när jag kommer dit. Jag brukar "locka" på honom genom att krafsa lite i spånet och säga hans namn.

Tipsi3
0

Saltsten eller mineralsten eller vad det kallas, ska man INTE ha! Det är farligt för hamstrar, deras njurar klarar det inte. Om hamstern har en varierad kost behövs inte mineraldroppar heller, blir onödigt och det lär nt vara så bra.

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Fiona1234
0

Ta bort vitanmindopparna i vattnet, det gör att hamstern dricker mindre då det smakar illa. Ta även bort salt/mineralstenen då det inte är något bra för hamstern :).

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Tipsi3
0

#6 Skrev det, hihi xD

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

JuliaSK
0

Hon är nog fortfarande bara väldigt osäker. Hon har kanske inte haft det så bra där hon kommer ifrån, så det kan ta tid. Och 20 dagar är inte särkilt länge heller.

Min första hamster skrek sådär i början. Hon lät nästa elektriskt och bet mig. Efter ett tag vände detta helt och hon blev den snällaste och mest sociala dvärghamster jag någonsin träffat.

Du får locka med mat varje gång du stoppar ner handen. Det räcker med att hon ser att handen är snäll och lägger ner mat framför henne. Hon behöver inte ta det från din hand i början.

Ge det lite tid så tror jag det blir bra :)

Lycka til!