Djursäkra burar?
Hur gör ni som har både hamster och andra djur som inte är pålitliga med hamstrarna? Har ni en särskilt typ av Bur som ni litar på eller ser ni att ett enskilt rum är enda möjligheten? Vågar ni lämna era olika djur i närheten av varandra utan uppsyn?
Mvh Ellenfyrkant
- Redigerat 2021-06-03 18:33 av Cireea
Här stängde vi dörren när ingen var med, jag lita inte på katten och ville inte riskera att han tog ner eller gick på buren. Annars var det säker Bur som var en plastlåda med lock (lite nät och borrade lufthål) men en katt kan ha ner lådan o hamstern blir skadad. eller så kanske dottern missat stänga locket helt. Så här tog vi det säkra före det osäkra.
Jag har en dunabur. Dessutom stället jag en rätt tung trälåda på när jag inte är i rummet. Bordet buren står på har en decimeterhög kant, så buren kan inte ramla ner.
Vi har tre katter härhemma, dock bara en som får/brukar vara i mitt rum. Jag vet att hon skulle ta hamstern om den var lös på golvet, men när den är i buren är hon inte speciellt intresserad. Jag anser att buren är tillräckligt säker, så katten får vara i mitt rum även när jag inte är där.
//Jessie

#2 Du oroar dig inte över luft- och syretillförseln när du har en låda över gallret?
Mvh Ellenfyrkant
Min katt attackerar inte hamstern, de är vänner. Dock har jag lite tips som jag gjorde innan jag visste att min katt var… lite udda.
1. Stäng dörren. + är att man kan ha vilken Bur man vill. - är att det är lätt att glömma + man måste informera sin familj (om man har en) väldigt noga. Somliga djur kan ju även öppna dörrar.
2. Lock på akvarium. Akvarium är mina favoritburar, man kan lätt bygga ett lock med nät. - är att det kan vara besvärligt att bygga det, + är att det är snyggt och säkert.
3. Duna-bur. De har ju plast runtom och sedan galler där uppe. + är att de är säkra och snygga, - är att de flesta dunorna är rätt små och att det kan vara dyrt.
#3 Det är en rätt liten låda, så max en femte-fjärdedel av gallret är täckt. Jag tror inte det gör att syret blir så dåligt att det stör hamstern.
//Jessie
Jag rekommenderar ungefär samma som de andra. Ha stängd dörr, buren högt upp och ett akvarium med lock eller liknande. De är tunga och svåra att putta ner om man är en lunch-sugen katt 🙂
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus

En tanke jag har med duna burar är att det är fara för tak-klättrande hamstrar
Mvh Ellenfyrkant
När jag var liten och hade hamstrar så hade jag mekanismen till en speldosa monterad så att den började spela när dörren öppnades. På så sätt kunde man inte glömma dörren öppen av misstag. Jag skulle vilja ha något liknande när jag nu skaffar hamster igen. Någon som har några tips på var/vad man kan köpa? (Jag hittar inga sådana speldose-mekanismer nu.)
När jag var liten och hade hamstrar så hade jag mekanismen till en speldosa monterad så att den började spela när dörren öppnades. På så sätt kunde man inte glömma dörren öppen av misstag. Jag skulle vilja ha något liknande när jag nu skaffar hamster igen. Någon som har några tips på var/vad man kan köpa? (Jag hittar inga sådana speldose-mekanismer nu.)