Tips vid köp
funderar på att köpa en hamster på 8månader. Men vet ej så mycket om hamstrar mer än de som står på hemsidor och skulle hellre vilja ha lite personlig erfarenhet istället.
så vilka frågor ska jag fråga säljaren?
Vad ska jag tänka på inför köpet?
Vad är viktigast att tänka på när man har hamster?
och sen alla andra tips ni bara kan komma på
tack på förhand!
Först, stora applåder åt dig som väljer att fråga innan du handlar, bra jobbat! 👍 Nu ska jag precis gå och lägga mig, men svarar på dina tre första frågor iaf!
1. Det är alltid bra att fråga om bakgrunden på hamstern, om den hade friska föräldrar och vart den kommer ifrån. Om det är en hamster med grossistförälder/ar så skulle jag undvika köpet pga de risker grossistuppfödda linjer bär på. Även kul att ta reda på favvomat och sånna "småsaker".
2. Har du tid och råd? är de två viktigaste. En hamster måste bli sedd och omskött varje dag den med, och även om de är billiga i drift så kan de medföra stora kostnader om man ex. måste besöka veterinär. Om du själv inte har råd, kolla med dina föräldrar om dom kan sponsra och ställa upp med skjuss, om inte så skulle jag undvika att köpa mig en hamster så att den, om olycka/sjukdom händer, slipper lida.
3. Hålla koll på vikt och det allmänna måendet, fylla på mat och ge Färskmat, byta vatten varje dag, städa buren med jämna mellanrum, har man toa till hamstern ska denna rensas varje dag…
och nu säger min trötta hjärna att den inte kommer på mer, men tråden lär väl fyllas med massa bra svar! 😃
❤️ Älskade husdjur