Ny hamsterägare?
Hej! Jo jag håller på att övertala min fader att skaffa en hamster;) Men min vikt ligger svårt då jag liksom vill antingen ha kanin eller hamster. Men helst hamster. Men jag undrar ni hamsterägare, hur mycket kostar dem om du köper Bur , mat, TOA-LÄTT underlag & hamstern (såklart). Hur mycket blir det tillsammans första gången man köper allt första gången, runt Hur mycket kr det blir:) Är det mycket jobb? (Såklart behöver dem massa kärlek) men kostnaden i månaden? Är det mycket? Tack alla ni som orkade läsa och vill svara på mina käraste frågor! (Satsar på en guldhamster)
Det beror helt vart du köper hamster & Bur.
Men om vi utgår ifrån att du köper från uppfödare (vilket jag rekomenderar) så blir det mellan 150-250 kr för själva hamstern.
Sedan så finns det ju säkert begagnade burar att köpa på blocket, annars finns IKEA SAMLA-låda.
Sedan vet jag inte riktigt vad toa-lätt kostar + Foder beror också på vilken sort du köper.
Jag tycker själv inte att det är så mycket jobb. Det är bara att se till att dom har färskt vatten + mat dagligen, sedan göra rent buren en gång i veckan.
Kostnaden i månaden beror ju också på vad för Foder man använder.
Själv så blandar jag eget och det räcker ett bra tag. Och så brukar jag köpa en stor säck med spån för kanske 80:-
Så det blir inte så farligt dyrt.
Hoppas att mina svar kan vara till någon nytta :)
Tack så jätte mycket! :)
Så lite så! :)
Jag förstår att man rekommenderar hamstrar från uppfödare, men jag funderar från djur-affär. FÖR att där har dem ingen kärlek o inget hem , samt uppfödarnas hamstrar har det. Och jag vill ge en djur-affärs hamster ett kärleksfullt hem (som jag kan ge) så jag funderar på djur affär! Jag tänker så, hehe :))
#4 om du köper från djuraffär så tar dem bara in fler för de märker att det går åt! man kan jämföra det som ett sorts godis! om ingen vill ha det slutar affärerna att köpa in det (Y)
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Precis som #5 säger så kommer dom bara att ta in fler hamstrar. Och när man köper från djuraffär så stödjer man bara grossisterna.
Och när du köper från djuraffär så är det inte säker att du får hem en frisk hamster. Så jag rekomenderar somsagt uppfödare.
Jag kan jämföra, vad skulle du köpa: en liten hund med bra bakgrund från uppfödare eller en kanske sjuk grossist hund som har avlats fram för att vara söt och sedan dö av för dåligt immunförsvar. Jag vet att djur affärs hamstrar är sååååå söta och jag förstår hur du tänker men en uppfödare har ofta mer tama och gosiga hamstrar redan från början:)

Det här är vad man stödjer om man köper djur som är uppfödda hos grossist: http://svenskahamsterforeningen.ifokus.se/discussions/5319410dce12c412b5000aac-fabrik-for-gnagare?discussions-2
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jaha oj, då tar jag helt klart uppfödare!! Tack så mkt