några frågor (ny hamsterägare) :)
Hej alla kunniga! Jag har nu skaffat en hamster igen efter mååånga år (eller min son fick en) :) Men jag har några frågpr jag funderar över och den första är: Han hamstrar och tar all mat från sin skål till sitt Hjul som är på andra våningen samt att han lägger spån där som ett bo och jag undrar om jag ska städa bort det varje morgon eller förstör jag då?? Hur ska jag göra? Sen det här med saltsten, på denna sidan står det använd ej men på djurens värld står det att hamstrar ska ha det även hamstervadd?! Vad gäller egentligen? Tack på förhand! Nathalie&Samuel
Hamstrar ska inte ha saltsten, för de kan få njurproblem om de slickar mycket på den. Hamstervadd är också onödigt, för de kan fastna i det m.m. Använd istället toapapper, det är helt säkert! :) Lycka till! :)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Men hur ska jag göra med hans bygge med mat och spåm som han gör på nätterna? Tack :)) @rebornbabyn
Saltsten ska de inte ha, som #1 säger kan de få njurproblem. Vadd är inte heller bra, de kan fastna i det eller svälja det. Sönderrivet toapapper/hushållspapper funkar utmärkt 🙂
Jag fattade inte riktigt, bygger han bo i hjulet?
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Hehe nee inte ett bo riktigt men han tar med sig all mat från matskålen plus lite spån som han gör lite mysigt med på våning två, i och utanför hjulet men han sovee inte därför det gör han i sitt lilla trähus på första våningen :)))
Ska jag riva sönder toapapper eller bara lägga in en remsa som det är??
Riv sönder lite toapapper och lägg i huset, lägg lite bitar varstans i buren också så kan han leta upp dem och bära dem till boet, så får han lite motion 😃
Tror du kan låta "boet" i hjulet vara kvar, om han trivs där :)
// Johanna
Tack alla! :)
Jahaa det kan du låta vara kvar, han har nog byggt sig ett litet matförråd :)
// Johanna
Haha vad gulligt… Men är han Guldhamster eller Dvärg? För att om han är gundhamster så kan hjulet vara för litet.
#9 Som ovanstående undrar, vad är det för hamster? :) Mät hjulets diameter, det ska vara MINST 20 cm för guldhamstrar och MINST 18 cm (tror jag att det var) för dvärg. Gärna större! 28-30 cm för guld och 25 elr liknande för dvärg! :)
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Det är en guldhamster! Hjulet följde med buren när jag köote han men kah ska mäta det så fort jag kommer hem!! :)) tack för tipset :)
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-