Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 1202 ggr
hannathj
0

Rädd och underaktiv dvärghamster

Hej!

Jag köpte för lite drygt 2 veckor sedan en dvärghamster. Jag har tidigare i mitt liv haft 4 dvärghamstrar och alla har vant sig vid sin Bur och sprungit runt i sitt hamsterhjul på nätterna. Varit aktiva och lekfulla! Därför är jag nu orolig för min nya dvärghamster.

Han är jätterädd. Han lämnar bara sitt hus för att äta och dricka men springer direkt tillbak till sitt hus när han är klar. Jag sover ganska dåligt på nätterna i allmänhet och brukar när jag vaknar lyssna om han är uppe under nätterna men hör aldrig ett ljud. Han gör verkligen ingenting. Jag vet inte vad jag ska göra riktigt. Ibland har han tvingats att aktivera sig, när jag städar buren till exempel och flyttar honom från sitt hus, men det är enda gångerna. När man försöker få ut honom ur huset så kan han börja "skrika". Alltså som dvärghamstrar kan göra om dom är arga eller rädda. Det har gjort att man helt plötsligt inte vågar försöka få ut honom ens. Jag hade aldrig varit med om en skrikande hamster tidigare!

Jag behöver hjälp!

Scorpio97
0

Det kan vara så att han har ont, och därför skriker. Du kan ju ringa till veterinären och höra om dom tycker att du ska åka in.

Har du "tamtränat" något? Ha handen i buren med en godisbit på eller så? Verkar han minsta nyfiken, eller är han bara rädd?
Hur gammal är hamstern? Från djuraffär/uppfödare?

//Jessie

Linneahorse12
0

Är den ung?  tamträna den, dem måste vänja sig vid människor

var inte för på, låt det gå hans takt, det kan ta tid men det lönar sig

försök sitta jämte buren så ofta du kan, börja med små saker så den vänjer sig, annars ring en veterinär för det kan hända att den har ont

Annika Hermanrud
1

Har han en kompis?

Han kanske känner sig ensam?

Det tar längre tid att lära gamla sitta som hundar

jojjobojjo123
0

Jag hade inget hus till min hamster när han var ny… då fick han sova i ett hörn och lära sig att det inte är farligt att vara ute.

Det är lätt hänt att do inte vågar sig ut ur huset när dom har ett. 

Så prova att ta bort det!

hannathj
0

#1 #2 Ja, jag har tänkt tanken men samtidigt associerat det med irritation eftersom skrikandet brukar ske när man gör något irriterande, typ rör i hans älskade sågspån! Han har blivit tamtränad en del och varit uppe i handen. Han kan absolut sätta sig i ens hand om man lägger ner den i buren. Men han rymmer som till huset när han har testat på att känna på det! Han är från en djuraffär, vilket jag vet inte är optimalt men nu är det som det är. Har ingen ålder på honom heller för jag frågade inte ens. Jättekorkat. Men han är inte en unge i alla fall, han är för stor för det.

#3 Han är ensam. Jag och min pojkvän pratade om att skaffa en till men jag oroar mig bara för att det skulle kunna bli bråk och jag är inte i en ekonomisk sits där en till Bur är något jag kan köpa för att separera på dem. Det känns inte som en sak man kan "testa på", annars hade jag verkligen gjort det! Men det känns som att om man köper en till så har man en till och så är det! Dessutom vågar jag inte lita på att jag skulle få två av samma kön…

#4 Gjort!

Lexie82
0

#5 När han nu är ensam får han nog tyvärr lov att fortsätta vara det, oavsett din ekonomiska situation. Jag har hemskt svårt att tro att det skulle fungera att sätta in en ny hane nu. Har de inte växt upp ihop brukar det sällan sluta väl..

Hoppas att det löser sig med resten i alla fall!

cookiedough101
0

#4 man ska verkligen inte ta ut huset! Hamstrar behöver någonstans att gömma sig då de är bytesdjur. Jag tror t.o.m att det finns en lag på att man MÅSTE ha hus. Så TS ta verkligen inte bort det!

hannathj
0

#7 Jag tog ut det en stund men jag satte tillbak det igen.