Hamstrar är mycket aktiva djur & gjorda för att springa flera kilometer om natten för att leta mat - väldigt mycket mental & fysisk stimulans.
Säger sig självt att det är ganska orimligt (men lagligt tyvärr) att ha en hamster i en väldigt liten Bur för att bara låta hamstern rastas ( i en hage dessutom) 15-1 tim.
Satsa på en SAMLA el liknande.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Miniduna är en väldigt bra Bur till guldhamster, OM den får daglig motion i ett rum eller hage. :) Även duna fun, duna maxi, akvarium, samla(75-130L) sen kan man ju ha mycket större burar, men dessa funkar utmärkt. 🙂
Okej, skall hämta min gulhamster idag. Jag skall tänka på saken. Skall antagligen skaffa en Ikea Samla om miniduna är absolut för liten.
Tack för snabba svar ❤️
Lycka till! 🙂
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tack! #4
Jag har en miniduna till min guldhamster och det funkar jättebra! Man kan ju inte inreda med så många olika saker tyvärr. Jag tar ut honom varje dag så att han får springa av sig i hagen för han har lite spring i benen. Igår så va han bara ute lite i mina händer för han vaknade redan vid 18-tiden (brukar vakna vid halv nio annars) men han va för trött för att springa i hagen så jag tänkte att jag skulle släppa ut honom senare. Men han sov hela kvällen och jag ville inte väcka honom. Sen på natten röjde han omkring och bet på gallret i taket, så bara han får komma ut varje dag funkar buren bra :) Men när jag flyttar till en större lägenhet ska jag skaffa mig en större, antingen en Samla eller ett akvarium :)
Ok #6 :) Tack för svaret :D
Jag tycker en miniduna är lite liten för en guldhamster. Hade en guldis i min, men hon tröttnade och klättrade i taket, gnagde på gallret i taket. Och jag hade henne ute ofta. Hon fick sedan ett 200 liters akvarium.
Skulle nog säga multy duna, Samla eller akvarium i en bra storlek. Tycker miniduna känns för liten. 🙂

Jag brukar säga som så att till en guldhamster HANE funkar minidunan bra men till honorna så rekommenderar jag större då dom i regel är mer aktiva och lättare blir uttråkade i buren än hanar. Så till honor rekommenderar jag mellan dunan som minimum. Sen så är ju självklar alla hamstrar individer men av mina 10år som hamsterägd så har det mer varit en regel än ett undantag att hanar är latare än honor. :P Sen är det även upp till var och en. Min erfarenhet av att jobba i djuraffär är dock att folk siktar alltid på att köpa den buren som tar minst plats när dom kommer och köper djuret och buren för första gången, men sen i 9 fall av 10 så kommer dom tillbaka efter ett tag och köper en större Bur efter att dom lärt känna hamstern och börjat få "familjekänslor" för den. :) Så tänk på det att det blir billigare att köpa den stora buren på direkten. ;P
// Nathalie
Jag tycker också att mini duna är för liten för en guldhamster, jag har min dvärg i en mini och min guld i en mellan. :)
Live
Laugh
Love