Parning (guldhamster)
Jag ska para min hamster hona. Honan är offwhite och hanen är normal färgad lägger ut bilder när ungarna kommer. Och på föräldrarna förstås. 😊
Jag bor på Gotland om någon är intresserad 😄
Jag tycker inte att du ska para dina hamstrar eftersom du inte är kunnig om dessa djur. Man ska kunna lite av varje innan man ens börjar tänka på avel och det har inte du. I denna tråden frågar du till och med vilken färg det är på din hamster och det borde man veta innan man börjar😎
Där skriver du också att den kommer från djuraffär och då antar jag att den andra är det också. Det är då inte bra för att det finns ett virus som du kan läsa mer om här. Det är massor av människor som har varit tvungna att avliva alla sina hamstrar, du kan läsa det här. Många djuraffärshamstrar kan ha detta viruset, Papova och därför är det farligt att köpa guldhamstrar från djuraffärer.
Sen ska du nog skriva lite mer om föräldradjuren och vad du har för mål med kullen. sen kan du ju alltid läsa på mer om avel.
Nu får någon annan ta över 😛
Men mamman är inte från djuraffär ursprungligen hennes ägare köpte henne från uppfödare sedan skulle dem flytta och var då tvungna att sälja henne till djuraffären och pappan är köpt vid uppfödare så båda är köpta av uppfödare och mamman hadde bara varit en dag i djuraffären när vi köpte henne men varken mamman eller pappan har stamtavla för uppfödarna var inte registrerade😊
Då hoppas jag verkligen att papovaviruset inte finns i djuraffären mamman varit på 
don't let anyone destroy your happiness 
Nej det har dem inte jätte bra affär 😄
#5 Man kan aldrig veta det. De kan vara jätte bra men råkat få in nått.
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Ok men vi har varit vid veterinären och sexton blodprover och kollade allt
# Man kan inte se det med hjälp av prover, då vore ju den ganska lätt att få bukt på. Sexton blodprover? Du måste ha skrivit fel…
Jag har haft hamstrar i sex år jag vet alla sjukdomar och jag vet rättså mycket om färgerna med😊
#7 Inte sexton blodprover skrev fel
#2 jag vet visst mycket om hamstrar
#9 Man kan fortfarande inte se det vi blodprov, aja.
Men då vill jag fortsätta med att säga lycka till med din kull, hoppas du redan har hittat några köpare som vill ha hamsterungarna senare.
Tänk på att mamman ska ha mer lyxigare mat som frön m.m när hon är dräktig för att kunna orka dia alla sina ungar och få mer näring. Du behöver kunna mycket färger om du vill ha någon stamtavla.
Läs på så mycket du kan om avel innan du avlar! 
Papovaviruset kan ta död på alla dina hamstrar som du har och tro mig, det är inte roligt. Speciellt inte för köparen.
Varför väntar du inte på någon rätt hona för just din hane?
Hur länge har du haft din hona?
Tre månader så hon är fem månader nu så det ska nog hå bra med mun kull jag hat rättså många som står i kö till kullen och det är klart att man ska vetayvket om avel och färger mm och hon ska få extra så lyxig mat och hon ska då vara ifred.
Skrev fel det ska vara gå istället för hå och min istället för mun😀
Vad bra! :)
Ja jag hoppas inte att någon köper hamstrarna av dig i och med att det absolut är helt fel att avla på två hamstrar om en av dem har varit på en djuraffär i och med att papova kan finnas där och om du läst på om sjukdomen så kan den inte upptäckas på något sätt mer än vid obduktion.
tycker också det är otroligt respektlöst gjort av dig att avla på en hona som KAN ha papova i sig.
Men pappan har inte varit på djuraffär och mamman var bara där i en dag och i ett helt eget rum för att vi hade bäställt henne och vi sa att hon var tvungen att vara i ett annat rum för jag ville inte att hon skulle få papova så det är lungt så du behöver inte skriva att du hoppas att ingen köper hamster av mig för jag har mer koll än vad ni tror och jag har läst på nu i två månader så jag vet om färger vilka som inte får paras och vilka som får paras och jag vet alla risker så ni behöver inte skriva att jag är okunnig jag har faktiskt haft hamstrar sedan jag var fem år och min förta hamster var min bästa vän och då var jag bara fem år och jag har bara haft guldhamster honor
Och vi bästellde ifrån uppfödare
Hur länge du haft hamster spelar ingen roll egentligen, någon kanske alltid har haft hamster från barnsben men alla har dött innan de blivit ett år och bodde i plastburkar medans någon kan ha haft hamster en månad men jättepåläst och sköter hamstern superduperbra.
Papova kan smitta väldigt enkelt, räcker nästan att man tittar på en som har det så får man det 😛
Det med färgerna behöver man inte vara 100% kunnig om innan man börjar, det räcker med 99 och en halv procent 😃 Men du borde veta vilken färg det var på din hamster innan du ens tänkte på att avla på den …
Huaa gerbilattack 😮 xD Dör det var läskigt x'D
OnT Jag tycker att du ska vänta ett litet tag med att avla :) dina hamstrar är såå söta 😍
Även att hamstern satt i eget rum så innebär inte det att din hamster inte kan vara smittad. Bytte expediterna kläder mellan att ha plockat med din hamster och dom andra hamstrarna i affären? Skrubbade dom precis allt med virkon S innan din hamster anlände? Bara för att din hamster inte träffade en annan hamster i djuraffären så betyder INTE det att inte din hamster råkade ut för smittan då människor kan bära med sig smittan i kläder bland annat, och dom kan ha precis vart och visat en guldhamster från sin butik för några köpare, och sedan gått in till din hamster. Då är det genast en risk för smitta.
Jag hoppas faktiskt att du ändrar ditt beslut. Vi menar inte att vara elaka mot dig, men det är ganska oansvarigt att para en guldhamster som har varit i djuraffär (om så bara för 1 dag) när det är så stor risk för smitta av papova. Varför är det så viktigt att para dessa två när du är medveten om riskerna för papova? Varför inte vänta ett par månader och se om det bryter ut någon sjukdom? Varför ta den risken?
Konstigt att du typ ändrar historia hela tiden….
Och djur affären är jätte noga vilka djur de tar in de tar in ifrån uppfödare som inte blir av med sina ungar så det är inte så ofta de har hamstrar där
#24 Det räcker egentligen bara att man petar på din hamster så får den smittan :/ Sedan har du tänkt på att om det skulle vara så att honan inte får ut ungarna så måste du vara beredd att fara till veterinären. Eller om mamman dör och du har kvar 5 levande ungar vad gör du då ?
Tycker inte heller det verkar vara en så bra ide men det är ju ditt val.
Och vi säger ju inte sånt här för att vara taskiga utan för att det är varken rättvist mot dig eller hamstern om det skulle gå fel.
Nej jag förstår men läs mina kommentarer snälla innan ni skriver
jag tror vi ger upp att diskutera med natalie01. Hon verkar inte vilja ta sitt ansvar att lyssna och ta emot goda råd från er som verkligen vet vad ni pratar om. Bara synd att det är just sådana personer som natalie01 som gör att papovan härjar i sverige. Struntar i riskerna och vägrar att ta ansvar. På grund av sådant här beteende så kommer Papovan att stanna i Sverige. Mycket sorgligt och tråkigt för dom seriösa hamsterägarna som vill syssla med utställning och föreningsliv. Så länge folk fortsätter så som natalie01 gör så kommer sverige aldrig att kunna ha vare sig utställning eller träffar.
Synd att seriösa hamsterfolk ska behöva lida för att oseriösa människor vägrar ta ansvar.
Tycker att det är otroligt oansvarigt (heter det så?) att avla med en hona som kan ha papova. Genom obduktion får man reda på utifall hamstern har papova inte blodprov , vad jag hört talats om?
Hoppas du tar åt dig & inte utsätter massa nya hamstrar för att vara sjuka och lida. lida. lida. lida.
Papova är ju tyvärr otroligt smittsamt.. 😕 Jag tycker det är bättre att du väntar tills du har 2 hamstrar som du kan vara 100% säker på att dom är friska och även kanske veta lite vad som ligger bakom i släkten. 🙂
Om mamma hamster bär på viruset är det risk att både pappan och ungarna får det också.
Jag och säkert många andra vill få stopp på papovan, åtminstone minska. Och då hjälper det ju inte om vi avlar vidare på det. 🙂
Enligt mig ska man avla på friska hamstrar med bra temperament.
Och om du inte skulle få alla ungarna sålda vad ska du göra då? Har du plats och burar får dom ungarna då?
Och om något går fel och mamman måste till veterinären omedelbart finns det pengar till det då?
Så jag tycker att du ska vänta tills du har 2 hamstrar som du verkligen vet är friska och fortsätt läsa på och fråga. Så kanske du är mer redo någon annan gång? 🙂
Live
Laugh
Love 
#29 Japp det stämmer, man får reda på papova genom obduktion INTE blodprov.
Skulle oturen vara framme och honan blivit smittad med papova då hon mellanlandade i djuraffären kan du med all säkerhet vänta dig att både hanen + ev ungar får det också.
Men jag hoppas innerligt att så inte är fallet, det behövs inte fler smittospridare i sverige. Å jag önskar att fler hamstrar slapp sätta livet till! Det är djuren som får lida, och djuren som dör 😕
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Tyvärr kan man aldrig få en garanti att hamstern är fri från Papova när den har varit i en djuraffär, inte ens om den bara har mellanlandat. Det är så lätt att sprida smittan.
Hade jag misstänkt Papova så hade jag ALDRIG tagit den risken att sätta till avel. Och man måste nästan räkna med att en hamster har papova om den har vart i djuraffär.
Papova är ett riktigt grymt och plågsamt virus.
Tycker du inte natalie01 att dina djur är värda mer än så. Det tror jag att du innerst inne tycker. Var inte så insnöad på att avla precis nu. Ställ dig själv frågan- varför måste jag ta denna kull precis just nu? Varför vill du ta en kull på dina hamstrar där det FAKTISKT finns en risk att Papovan härjar?
Vänta 8 månader och se om något bryter ut. Bryter inget ut, ja då kan du söka en ny hona och åka direkt till uppfödare och köpa en hona som är 100% garanterat fri från Papova.
Det är ett enormt ansvar när man sysslar med avel. Man måste ha så mycket koll, vad som ligger bakåt i stammen, om det finns genetiska fel, har föräldrar och förfäder vart friska hela sitt liv, har dom varit trevliga hamstrar osv. Sådant MÅSTE man ha koll på.
Grundmålet för avel är ju att få fram friska och trevliga djur, och då är det fel att börja sin avel med en misstänkt dödlig sjukdom.
Jag själv föder upp chinchillor. Har en jättefin chinchillatjej här hemma med underbart temperament och beteende, fin färg och bra kropp och storlek, MEN det ligger tandfel i hennes släkt. Hon har allt annars jag önskade för att sätta i avel, men jag bestämde att ta mitt ansvar att inte avla på henne just för att jag vet att det finns en risk att jag kan föra vidare tandfel.
Så snälla natalie01 tänk om och tänk rätt. ha inte så bråttom. Gör rätt från början istället. Skulle det nu visa sig i framtiden att din lilla tjej har papova så är det hon, din hane och ungarna som får gå en riktigt grym död till mötes. Vill du verkligen göra det så galet bara för att du vill ha en kull?
#33 "Grundmålet för avel är ju att få fram friska och trevliga djur, och då är det fel att börja sin avel med en misstänkt dödlig sjukdom."
Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Väldigt fint och bra skrivet, du tänker på djurens bästa och det märks. Jag hoppas TS kan tänka om lite och ha lite is i magen och invänta ett annat tillfälle! :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag tycker inte du ska avla på dem. Som många här säger kan det finnas papova i någon av hamstrarna eller kanske i båda. Och då är det en VÄLDIGT stor risk att ungarna får det också. Jag har också varit så där. När jag hade en guldhamster som hette Must så tänkte jag köpa en hane från djuraffär. Det var dumt, men tillslut förstod jag att det kan vara farligt. Så jag köpte en till guldhamsterhona till istället. OBS! Jag visste inte mycket om hamstrar då, men skulle aldrig köpa hamstrar från djuraffär idag och absolut inte avla på dem. Så jag råder dig att inte avla på dem, för mycket kan hända.
Dogs is my world ♥
Nu är det så många som sagt massa bra saker redan så tänker inte ta upp det. Men att ha läst på i 2 månader Tycker inte jag är tillräckligt. Man lär sig nya saker varje dag. Du skulle tex. Kunna åka och hälsa på någon erfaren uppfödare och prata osv. Sen så kommer det upp olika dilemman här på forumet hela tiden som man kan lära sig av. Som när aveln går helt fel.. Då kan det vara bra att läsa om samma sak som du kanske redan kan fast i ett parallellt "fall". Då alla ser olika ut.För helt plötsligt så skulle det kunna dyka upp en tråd om något som du inte har en aning om och skulle kunna vara livsavgörande för dina kommande hamstrar. Om du väntar några år så kommer du ju kunna mycket mer. Och det kommer att vara till en stoor fördel. Jag antar att du är 12/13 år gammal (det står ju 01 i användarnamnet.) och vad säger dina föräldrar? För det är ju ändå dom som har största ansvaret om något händer. Tex. Alla kostnader som uppstår. Är det inte bättre att läsa på dom här 5 åren som är kvar tills du är myndig? Du vet ju inte hur din livssituation ser ut då heller? Kanske har du tröttnat eller har andra planer. Eller helt enkelt inte kan ha några djur/hamstrar då?
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
Nu blir jag orolig. Vi köpte en vintervit(eller Cambell) på Bromma Zoo 2009 i augusti. Hon levde till mars 2012. OM hon hade Papova, hur länge sitter det viruset kvar i buren, leksaker mm mm??
Nu har vi i oktober förra året köpt nya hamstrar från uppfödare.
Är det risk att DESSA små har smittats????
Det tar längre tid att lära gamla sitta som hundar
#37 Dvärghamstrar kan ej få papova, endast guldar kan :).
#37 Dvägar kan inte få papova, dock vara bärare, och köpte du nya dvärgar är där ingen risk, papova kom till sverige med tjeckiska importer på guld (viruset påvisades i början av 2012, men djuren kom in innan), vilket tyvärr även djuraffärer gör, just importerar, vet inte så mycket om hur länge burar osv ska stå om man har guldar inblandade, men har för mig jag läst man ska skura de med typ viron och låta de stå ett år, men som sagt inte helt hundra på detta.
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
TACK!! Då är dessa små utom fara:)…pjuuu
Jag hoppas och tror att ALLA seriösa uppfödare håller sig till Guldisar som är bevisligen utan detta hemska virus!!!
//Annika
Det tar längre tid att lära gamla sitta som hundar