Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningvintervit
Läst 391 ggr
Lexie82
2014-02-25 09:54
0

Avelsfrågor

Så, eftersom jag planerar att börja avla dvärghamstrar snart vill jag ta reda på så mycket jag kan innan, och här kommer ett gång frågor.

1. Jag använder just nu complete till mina dvärgisar. Om jag fortfarande har det när det blir dags för avel vet jag ju inte, men nu undrar jag om det funkar till den dräktiga mamma, och framförallt, vad bör jag ge ungarna när de kommer ur boet? Bör jag lägga in något annat i buren som mamman kan mata ungarna med?

2. Läste att man kan använda till exempel ägg för att locka mamman ur boet så att man kan kolla efter döda ungar. Men har även något minne av att det var antingen vitan eller gulan man ska ge hamstrar.. Vilket är det?

3. Hur lång tid brukar det ta innan man ser om parningen har tagit? Och om det inte tar, hur lång tid bör man vänta innan man provar igen?

4. Hur stort hus bör mamman ha att boa och föda ungarna i?

Lojs
2014-02-25 10:07
0

Nu har inte jag avlat dvärg personligen, så ta mina svar med en nypa salt.

1. Ett komplett Foder ska fungera bra även under dräktighet/digivning, det viktigaste är att man ger större mängd och mer varierad Färskmat än vanligt. Jag skulle nog gärna lägga till lite torra vetegroddar under digivningen med.

2. Så vitt jag vet kan man ge både och, det kanske kommer från att gulan är ganska fet, och man ska vara försiktig med fet mat. Det man inte ska ge till varken djur eller sig själv är rå äggvita.

3. Det är väldigt olika på olika honor. Man väntar med att para igen tills hela den planerade dräktighetstiden har gått ut.

4. Nu är jag inte säker på hur det är med dvärgar, men guldar ska inte ha något hus alls, utan få massor med bäddmaterial att göra ett eget bo av.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ebbamedruby
2014-02-25 14:20
0

det jag tror att du tänker på i punkt 2 är att vitan kan hindra upptaget av vitamin b12 (?) eller liknande. det är dock ingen fara om du inte ger det alldeles för ofta. :)

Lojs
2014-02-25 15:07
0

#2 Icke tillagad äggvita innehåller proteinet avidin som binder till biotin, vitamin B7 och gör att man inte kan ta upp den B7 som finns i ägget och i resten av måltiden. Om ägget är tillagat så är avidinet denaturerat, dvs det binder inte längre biotinet, så kokt ägg är ok.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lexie82
2014-02-25 15:27
0

Okej, då är äggfrågan löst. Resten av frågorna då? =)

ebbamedruby
2014-02-25 15:45
0

#3 ah okej, var inte säker men något sånt var det :D