10 veckor?
Hej! Min hamster hona är ca 10 veckor. Jag har hör att de inte får springa i bollen förens de är 6 månader. Men jag har också hört att de får börja när det är små. Hon är så sprallig så hon behöver nog den om hon får. Vad ska jag göra? tacksam för svar!
Anledningen till att man inte bör låta dem springa i hjulet eller bollen före 6 månaders ålder är att skelettet inte är färdigutvecklat förrän dess. Om hamstern springer i hjulet/bollen för mycket kan det orsaka permanenta felställningar i skelettet. Det är för övrigt inget måste att ha Hjul eller boll till hamster. Vissa hamstrar blir nästan fixerade vid den och springer i den nästan konstant. Det är inte heller bra. Ett alternativ är att ha en hamsterhage med aktiverande och roliga leksaker. Tex ett grävtorn, uppskattas av många hamstrar.
Okej tack för svar!
Det är före 5 månader som är rekommendationen. :) Jag gav mina vid 4 månader om det var aktiva hamstrar eller faktiskt inte alls eller någon gång i bland om det var hamstrar som bara behövde sin dagliga utevistelse från buren, alltså en lugn hamster. :)
Finns det studier och vetenskaplig evidens på att Hjul i rätt storlek skulle kunna orsaka felställningar i lederna eller deformerat skelett? Funderade bara på det här att man förut trodde att träning var dåligt för barn men att man numera vet att det är bra, framför allt för den neuronala anpassningen. En guldhamsterunge i i det vilda rör sig nog betydligt mer ändå än en i fångenskap?

#4 Studier vet jag inte, men det är skillnad på allsidig träning och dem ensidiga som det blir i ett Hjul eller en boll. Bättre att aktivera en sådan hamster i en rejäl rasthage med mycket saker att undersöka.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Håller också med om att det är bättre, men det är ju ganska stort spann från optimal aktivering och att något verkligen är skadligt. Vore intressant att se dokumenterade skador på felställningar m.m.. Vet hur lätt det uppstår "sanningar" i djurvärlden utan någon egentlig förankring i vetenskap. Därmed inte sagt att det inte är skadligt men vill veta bakgrunden till det.
Jag tror inte alls att det är farligt om bara hjulet eller bollen är tillräckligt stor.
Miss Emmi's uppfödning
Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se